"חמאס מחכה שישראל תקבל החלטה לשחרר אסירים, ואם זה לא יקרה היום, אז זה יקרה מחר או עוד שנה. יש להם סבלנות. זאת לא העסקה הראשונה או השנייה, או שנעשה עסקה, או שאפשר להחזיר אותם במבצע צבאי", כך התייחס היום (ראשון) גרשון בסקין, אחד ממתווכי עסקת שליט ומי שנחשב לאיש אמון הן של ישראל והן של חמאס, להתבטאויות של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ומשפחות החללים השכולים של הדר גולדין ואורון שאול ז"ל. בסקין ניסה לשפוך אור על המאמצים בראיון בגלי צה"ל, אך טען כי לא יהיה מנוס או מעסקה או ממבצע צבאי.  



זאת לא עסקה טובה עם חמאס


"אני לא קובע מחירים ואני לא נוקט עמדה, יש ממשלת ישראל, והיא קבעה את המחיר. אני עזרתי לשני הצדדים להגיע להחלטה, אני יצרתי את הערוץ ההידברות ביניהם. 10 שנים אנחנו מפעילים לחץ על עזה, יש שם עוני מחפיר, למעלה מ-60 אחוז מובטלים, איזה לחץ כלכלי אפשר להפעיל? אין טיפת מים בעזה, אין חשמל בעזה, על איזה שטויות אתם מדברים?" 



אלו דברי המשפחה, זה לא אנחנו שמדברים שטויות. אתה מרחם על עזה?


"אני לא מרחם על עזה, אני חושב על מדינת ישראל, אני מדבר על מדינת ישראל. לא כולם בעזה הם חמאס, לא כולם הם אויבנו. אני מדבר כבר שנים על כך שצריך לפתוח ערוץ עם האוכלוסייה האזרחית בעזה, יש אנשים שלא תומכים בדרך הזאת של חמאס. הארגון הזה רצח את בן דוד של אישתי, ארבעה מהרוצחים שוחררו בעסקת שליט, זאת היתה עסקה לא טובה, קשה מאוד, אבל היא היתה היחידה. עוד חודש בשבי גלעד שליט היה מת. אם אנחנו רוצים לוותר על הברית הזאת שבה המדינה מחזירה את בניה הביתה? אני חושב שלא".


גרשון בסקין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90




האם זה יהיה אותו מחיר?
"לא. על גופות לא מחזירים מחבלים כמו על חייל חי. זה משהו אחר. האמת שאם זה היה קורה בתקופה שלי ושל ילדיי, הייתי אומר 'אל תעשו עליי עסקה. הגופה שלי לא חשובה', אבל למשפחות שאול וגולדין, היא כן חשובה. אמרתי שאין מניעה מלעשות משא ומתן שיכלול גם שחרור מחבלים. לצערי הרב, זאת המציאות. ניסיתי לסייע כמה שאפשר לליאור לוטן, דיברתי עם הצד השני. ללוטן לא היה מספיק מרחב תמרון להגיע לעסקה. ניסיתי עשרות פעמים".


חמש שנים וארבעה חודשים גלעד שליט היה בשבי. רק כשדוד מידן נכנס הוא קיבל אישור לסגור עסקה". 



הדרג המדיני-ישראלי לא רוצה להגיע לעסקה עם חמאס


"עדיין לא בשלים להגיע לעסקה. חסר עוד זמן. בסופו של דבר ראש הממשלה, מי שלא יהיה ראש ממשלה, יקבל החלטה וייכנס למשא ומתן אמיתי. אחד מול אחד, ברגע שממשלת ישראל תצטרך להחליט, היא תצביע בעד, הם לא יפקירו את האזרחים. אני בעבר נפגשתי עם ראשי האסירים לבדוק מה קורה. רציתי לבדוק עד כמה הם גמישים. הוא עשה טלפונים והוא אמר לי 'אנחנו מוכנים לספוג עוד הרבה', והם סופגים".