דרור רפאל ומתן חודרוב שוחחו היום (שלישי) בתוכניתם ברדיו FM103 עם יו"ר עמותת "העיר העברית", מאי גולן, ועם מזכ"ל "שלום עכשיו" לשעבר, יריב אופנהיימר, שהתייחסו לפסיקת בג"ץ בנוגע לטיפול בפליטים ממדינות עולם שלישי השוהים בישראל. שופטי בית המשפט העליון קבעו אתמול כי לא ניתן לכלוא מסתננים ליותר מ-60 ימים גם אם הם מתנגדים ל'גירוש מרצון'.

מאי גולן, יו"ר עמותת "העיר העברית" התייחסה לפסיקה: "שוב בית המשפט העליון בז לנו, לא סופר אותנו וצוחק עלינו. לא ציפיתי ליותר מזה מבית המשפט העליון. יושבים שם אנשים שלא יודעים מה קורה בדרום תל אביב ב-20 שנים האחרונות. הם הצליחו לבזות אותנו. אני דואגת לזכויות של תושבי דרום תל אביב שמופרות מידי יום". 

לשיחה הצטרף מזכ"ל "שלום עכשיו", יריב אופנהיימר, שטען: "יש סבל לתושבי דרום תל אביב אך מאי גולן מנסה לעוות את המציאות. אנשי דרום תל אביב סובלים הרבה לפני שהאריתראים הגיעו לתל אביב. ממשלות ישראל מזניחות את דרום תל אביב ואת הפריפריה כבר שנים. המעשה הריאלי לעשות הוא לפזר האריתראים ברחבי מדינת ישראל בתמורה לאשרות עבודה, ביטוח רפואי ותנאים סוציאליים".


אופנהיימר הוסיף: "מדינת ישראל מייבאת עובדים זרים כל הזמן, הייבוא הזה עולה כסף ונדרש לנו לתת להם דיור ותנאים שגם הם עולים כסף. בואו נודה באמת, היום המשק הישראלי נשען כבר על האפריקאים שנמצאים אצלנו. האינטרס של המדינה הוא לפזר אותם כפי שעשו בגרמניה עם הפליטים הסורים בהתאם לצרכים של הרשויות המקומיות. אם עובד זר יידע שהוא מקבל אישור עבודה וביטוח בריאות ויהיה עליו לעבור לרמת גן במקום לדרום תל אביב, הוא יעשה זאת".
 

מתן חודרוב התייחס לדבריו: "ההבדל בין גרמניה לישראל הוא שאנגלה מרקל פתחה את שעריה עבור הפליטים בעוד שישראל סגרה את שעריה ובנתה גדר. לא מדובר באורחים רצויים וחשובים למשק".

לכך השיב אופנהיימר: "אחת הבעיות של מדינת ישראל הייתה שברגע שטוב למסתננים במדינת ישראל מגיעים מסתננים נוספים. בניית הגדר הפסיקה את זה. כיום אנחנו צריכים להתמודד עם בעיה קיימת שלא גדלה. בעיית אנשי דרום תל אביב היא בעיה אחת מתוך כלל הבעיות עם המסתננים. מדינת ישראל צריכה לשנות מדיניות כלפי הפריפריה והחלשים בחברה".
 
לאחר עזיבתה של גולן את השיחה בזעם, דרור רפאל הוסיף לדבריו של אופנהיימר וטען: "אף אחד לא היה רוצה שהמסתננים יגורו לידו. כשהם עוברים לאזור מגורים מסוים רמת הפשיעה עולה ומפחיד יותר לתושבים להסתובב לאחר השעה שבע בערב. פיזור המסתננים רק יגרום לעוד מחאות נגדם ברחבי הארץ".

"הפתרון לגרש אותם הוא אינו פתרון ריאלי", הפציר בו אופנהיימר. "אני מסכים איתך אך נדרש פתרון אחר לנושא. פתרון הגירוש הוא פתרון בעייתי, גם מבחינה מוסרית וגם מבחינה תועלתנית. במקום לייבא עובדים זרים ולגרש את אלו שכבר כאן, יש לתת להם אשרות עבודה וחלקם יעזבו את דרום תל אביב לאזורים שונים ברחבי הארץ".


עריכה: איתמר זיגלמן