שר הפנים אריה דרעי התייחס היום (רביעי) להצעת תיקון חוק המסתננים בתוכניתם של אריה אלדד ובן כספית ב-103FM ואמר כי בג"ץ "משחק" עם הממשלה בנושא המסתננים וכי בג"ץ "לקח את כל הכלים שהיו לנו כדי להפעיל לחץ להעלות את המסתננים למטוס".
 
השר דרעי אישר הצעת תיקון לחוק שתאפשר להרחיק מסתננים בעקבות פסיקת בג"ץ. הוא התייחס לדברים ואמר: "נושא המסתננים החל לפני עשר שנים, נכנסו למדינת ישראל כ-70 אלף מסתננים וכיום נותרו בה 40 אלף מסתננים עם גידול של אלף ילדים בשנה. חצי הכוס המלאה היא שהממשלה עצרה את התופעה והיא אינה גודלת עוד בזכות הגדר. הם ממוקדים בדרום תל אביב אך גם במקומות שונים ברחבי הארץ". 


"אנחנו מנסים להתמודד עם הבעיה עם מתקני חולות וכבר ארבעה פעמים בג"ץ פסל חוקים שניסינו להעביר בנושא", אמר דרעי. "אף אחד מהם לא רוצה לעזוב מרצון. הם לא פליטים על פי האמנה הבינלאומית אלא מסתנני עבודה. מדינת ישראל קטנה  מידי לקלוט מספר כל כך גדול של מסתננים. אני מציע לכל אותם אלה שמדברים בשם זכויות האדם, לעיתון "הארץ" ואחרים שמובילים את המאבק של המסתננים, שילכו לדרום תל אביב שיראו מה קרה שם לכל היהודים שגרים שם. לתושבי דרום תל אביב אין יום ואין לילה בגללם. זו עיר בתוך עיר".


על פסיקת בג"ץ טען השר: "הבאנו מתווה שעבר עתירה וקיבל אישור. איננו יכולים להחזיר אותם למדינות האם שלהם, לכן פנינו למדינות אחרות שמוכנות לקבל אותם. אף מדינה לא תסכים לקבל מסתננים שמובאים באזיקים ואני גם לא אסכים לשלוח אנשים באזיקים מחוץ לישראל. אני לא אסכים שנחווה כזו חוויה. אנחנו הצענו חבילת סיוע של אלפי דולרים עם זכויות. הראנו זאת לבית המשפט ובית המשפט אכן קיבל את הפתרון למדינה שלישית אך הוא משחק איתנו".

"את כל הכלים שהיו לנו כדי להפעיל לחץ להעלות את המסתננים למטוס לקחו לנו בפסיקת בג"ץ ומותר מעתה רק 60 יום", אמר דרעי. "אף מסתנן שיודע שהוא יוצא לחופשי אחרי 60 יום לא יסכים לעלות למטוס. בית המשפט מסכים שנעלה אותם למטוס עם אזיקים אבל זה לא מציאותי".  
 
השר אריה דרעי. צילום: שוקי לרר
השר אריה דרעי. צילום: שוקי לרר


עוד הוסיף: "קיימתי הרבה מאד דיונים וביום הראשון יהיה דיון נוסף עם כל הגורמים שנוגעים בדבר. הגענו למסקנה שאנחנו נסתמך על המצב החוקי שקיים היום ונתקן את המעוות. תושבים בדרום תל אביב יודעים שהממשלה צריכה לשלוט ולנהל. אנחנו נעביר את החוק. בנוסף לכך, יש סך הכל 120 פקחי הגירה במדינת ישראל שעוסקים בכל התחום הכולל. אני הולך לדרוש תופסת של 250 פקחי הגירה".
 
"במשאבים המעטים שלנו אנחנו מחויבים לדאוג להם ולתושבים. לאן אשלח את המסתננים? הערים הקטנות יכולים לקלוט אותם? להקים להם עיר שתהפוך לגטו?", שאל השר. "אנחנו קטנים ואנחנו לא יכולים להכיל את זה. אני מודע לכך שאני גם לא אוכל לשלוח את כולם מחוץ לישראל. אני מודע לכך שיישאר כאן מספר רב של מסתננים אבל הצעירים ואלו שמסוגלים לכך צריכים ללכת מכאן. מדינת ישראל לא יכולה לשכן אותם. בג"ץ מחייב לדאוג לילדים שילכו לגן. כתוצאה מכך יש מלחמות איומות בפתח תקווה על מקום בגני הילדים. צריך לשלוח אותם מחוץ לישראל".
 
על דבריו של מזכ"ל האו"ם שטען לאסון הומניטארי בעזה טען השר: "זה מאד מטריד, זה לא פשוט. מדינת ישראל היא היחידה שמכניסה 1200 משאיות כל יום לשם. מי שלוקח לעזתיים את החשמל זה אבו מאזן, המדינות התומכות הבטיחו סיוע אבל מי שמחזיק את הרצועה זו מדינת ישראל. מצרים ומדינות אחרות צריכות לדאוג לרצועה. אי אפשר להפיל את הכל על הכתפיים שלנו. אנחנו משתדלים לתת להם חשמל ומים ואנחנו עושים את מה שאנחנו מסוגלים".
עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן