עשרות אלפי ילדים יחלו מחר את שנת הלימודים בגני הילדים ביהודה ושומרון, וגם השנה לא יוצב שומר בכניסה למוסדות החינוך. אבטחת הגנים היא באחריות המשרד לביטחון פנים, אולם בשל מגבלות תקציב הוא ממאן לממן שומרים לילדים הצעירים. "אני שולחת את היקר לי מכל לגן ביישוב ואני לא שקטה, אבל אין לי מה לעשות בנדון. אני ממש חסרת אונים", אמרה ל"מעריב־השבוע" תהילה מהתנחלות במועצה האזורית בנימין.



"יש לי שני ילדים בגנים. בבית אני נועלת את הדלת, אבל בגן אני יודעת שהפועלים שעובדים באתר הסמוך יכולים להיכנס באין מפריע. ניסינו להתארגן עם ההורים ולממן שומר, אבל העלות גבוהה מאוד ויש הורים שלא יכולים לעמוד בה".



היישובים ביו"ש אינם מקבלים תעדוף על פני אזורים אחרים בארץ. מספר מצומצם מאוד של תקנים ניתנו לאבטחת גנים על ידי המשרד לביטחון פנים, ורק במקרים של אשכולות גנים גדולים. המשרד לביטחון פנים טען כי האוצר הוא המממן של תקנים אלו ושהוא משמש רק צינור להעברת התקציב. מהאוצר נמסר כי חטיבת האבטחה במשטרת ישראל היא הגורם המקצועי האמון על קביעת האבטחה בבתי ספר ובגני ילדים ברחבי הארץ. הקצאת התקציב לגני ילדים בכלל ולגנים ביו"ש בפרט, מתבצעת על ידי משטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים.



ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל איננה אחראית על מימון המאבטחים ואינה קובעת את תקינת האבטחה במוסדות החינוך, וכל טענה בנושא ראוי שתידחה על הסף. אבטחת מוסדות החינוך מוסדרת בהחלטת ממשלה וקריטריונים מקצועיים, ובהתאם לכך מסייעת המדינה לרשויות המקומיות במימון האבטחה הנדרשת. חלקה של משטרת ישראל מתמקד בהנחיה מקצועית בתחום האבטחה, אולם העסקת המאבטחים היא באחריות הרשות המקומית, המחויבת להתקשר במכרז עם חברת אבטחה, המסוגלת לספק את מספר המאבטחים הנדרש".