היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט יודיע לשרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולעזרא סיידוף, סמנכ"ל משרד רה"מ, כי הם יעמדו לדין בפרשת מעונות ראש הממשלה, כך פורסם לראשונה בחדשות 2, כאשר הכוונה היא להגשת כתב אישום בכפוף לשימוע. היום (שישי) ככל הנראה, תצא ההודעה הרשמית. לפני הפרסום טען רה"מ כי "זה לא עומד על הפרק, אין סיבה שהיא תודה במה שלא עשתה". 



בכך, מאמץ היועמ"ש את ממצאי חקירה שניהלה החקירה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 במשטרה, ומהם עולה כי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה והפרת אמונים, כל זאת במסגרת התנהלותה במעון ראש הממשלה.


ממשפחת נתניהו נמסר בתגובה: "הטענות כנגד רעיית ראש הממשלה הן אבסורדיות ויוכחו כמופרכות. שרה נתניהו היא אישה אמיצה וישרה ומעולם לא נפל פגם כלשהו במעשיה. לצד עבודתה כפסיכולוגית חינוכית מומחית המטפלת בילדים מדי שבוע, היא מקדישה זמן רב לסיוע לילדים חולי סרטן, לניצולי שואה ולחיילים בודדים.

לא זו בלבד שרעיית ראש הממשלה לא  עברה שום עבירה - אלא שעצם העיסוק במזון של ראש הממשלה נתניהו, שפועל סביב השעון למען המדינה וביטחונה, ובמזון של משפחתו הוא עיסוק פאתטי ואובססיבי. אף ראש ממשלה קודם לא זכה לחטטנות כזאת הגם שההוצאות של ראשי ממשלה אחרים על ארוחות היו זהות ולעתים אף גבוהות בהרבה". 


שרה נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שרה נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


כזכור, בעקבות דוח מבקר המדינה פתחה המשטרה בחקירה, ממנה עלה, לכאורה, שהגברת נתניהו דאגה להזמנת ארוחות יוקרה משפים ידועים, וכל זאת על חשבון קופת מעון ראש הממשלה. כמו כן, היא הורתה להוציא תשלום למטפלת שסעדה את אביה בשעת חוליו כשהיה על ערש דווי וגם זאת מקופת המדינה. החקירה התבססה על עדותו של אב הבית לשעבר במעון רה"מ מני נפתלי והיא קושרת לתיק גם את מנהל המעון עזרה סיידוף.

ראש הממשלה לפני ההתפתחות: "עסקת טיעון של רעייתי לא עומדת על הפרק"

לפני הדיווח על כך נמסר כי בחדשות 2 כי  רה"מ  טוען שבתיק מעונות ראש הממשלה,"לא אנהל שום מגעים לעסקה כי לא היה כלום. עסקת טיעון של רעייתי לא עומדת על הפרק". לדבריו של ראש הממשלה, "רעייתי יכולה לעבור עוד 1000 פוליגרפים ובכולם תמצא דוברת אמת ואין סיבה שתודה במה שלא עשתה"

כמו כן, נטען כי הוא נערך להחלטה שיוגש נגדו כתב אישום בפרשת המתנות, אך משוכנע שהיועמ"ש אביחי מנדלבליט עצמו לא יעשה זאת באף אחת מהפרשות. לפי נתניהו, "זה לא עומד על הפרק". 

נתניהו מסר בתגובה לפרסום: "מעולם לא אמרתי כלום על היועמ"ש, אלא רק שאין כלום כי לא היה כלום". ראש הממשלה התייחס לבדיקת הפוליגרף שעברה רעיית ראש הממשלה בתחילת השבוע ושתוצאותיה פורסמו על ידי העיתונאי יואב יצחק, ובו נמצאה דוברת אמת בשאלות שנשאלה לגבי פרשת המעונות בכלל ובנוגע לאב הבית מני נפתלי בפרט. 

רה"מ נתניהו. "אין סיבה שרעייתי תודה במה שלא עשתה". צילום: מרק ישראל סלם
רה"מ נתניהו. "אין סיבה שרעייתי תודה במה שלא עשתה". צילום: מרק ישראל סלם


לפני כשבועיים פורסם בערוץ 2 כי כתב אישום נגד רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו בפרשת המעונות יוגש בתוך חודש. לפי הדיווח, הפרקליטות מתייחסת בדיונים פנימיים לאב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי, בתור עד מדינה בפרשה. בתחילת הפרשה נפתלי הגיע למשטרה וביקש חסינות מהפללה עצמית. בחקירה עלה כי חלק מהמעשים הפליליים עשה נפתלי בהוראת הגברת נתניהו, אך יש גם מהלכים שהוא ככל הנראה עשה בעצמו. בחלק מהמקרים התברר שנפתלי ביצע עבירות בשל מוטיבציית יתר לרצות את הגברת נתניהו ורצונו להשיג "קביעות" במעון ראש הממשלה. 

משמעות הדבר היא שעד המדינה נחשב בהגדרה לעבריין שמקבל תמורה בעד עדותו, ולכן צריך לגבות אותה בראיות נוספות, אך נראה כי המשטרה הצליחה לאסוף חיזוקים משמעותיים לעדותו של נפתלי, וכתב אישום צפוי להיות מוגש נגד הגברת נתניהו כאמור בשבועות הקרובים. 

כזכור, בתחילת החודש שעבר פורסם כי רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, צפויה לעמוד לדין בפרשת המעונות בכפוף לשימוע. מדובר בארבעה סעיפי עבירות שונים: העסקת החשמלאי הפרטי בבית ראש הממשלה וגלגול התשלום למדינה; שימוש בעבודת משרד ראש הממשלה לטיפול באביה החולה; רכישת רהיטי גן למעון ראש הממשלה והעברתם לבית משפחת נתניהו בקיסריה וניפוח הוצאות הארוחות במעון ראש הממשלה. סך כל עלות העבירות, על פי הדיווח, מאות אלפי שקלים שיצאו מקופת המדינה. 

מני נפתלי. עד המדינה ודמות המפתח בפרשה. צילום: אבשלום ששוני
מני נפתלי. עד המדינה ודמות המפתח בפרשה. צילום: אבשלום ששוני

עו"ד יוסי כהן, בא כוחה של משפחת נתניהו, אמר אז בתגובה כי "אם הפרסומים נכונים - מדובר בהאשמות שווא אבסורדיות. עד לאן מגיעה הרדיפה כנגד משפחת נתניהו? עד לכוס תה שהגישה עובדת הבית לאביה של הגברת נתניהו בן ה-97 שהתגורר בביתה על ערש דווי?".

בערוץ 10 דווח כי המשטרה חושדת כי חשבוניות שהוזמנו למשרד ראש הממשלה, בסך 6,000 שקלים, יועדו למעשה למעון ראש הממשלה. אם חשבוניות אלו אכן היו מיועדות למעון מדובר במעשה אסור, מכיוון שבמעון ראש הממשלה מועסקת טבחית ואסור לדייריו להזמין אוכל על חשבון המדינה.

לפני כחודשיים נחקרה שרה נתניהו במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433. עיתונאי חדשות 2, גיא פלג, חשף כי החקירה עסקה בהשלמות חקירה שנגעו לעניין הזמנת הארוחות למעון הרשמי. נתניהו נשאלה מדוע הזמינה ארוחות מבחוץ, בזמן שהייתה מבשלת בבית ראש הממשלה ועל כך ענתה: "לא הזמנתי, לא הייתה מבשלת וזה בכלל לא ענייני איך מספקים אוכל לבית ראש הממשלה". כשנשאלה מי הזמין את הארוחות ענתה: "צדיק הדור - מני נפתלי".

כזכור, הן המשטרה והן פרקליטות מחוז ירושלים, המליצו להעמיד את רעיית ראש הממשלה לדין. על פי אותם ממצאים נקבע כי נמצאה תשתית ראייתית כנגד שרה נתניהו ושלושה נוספים בגין שלוש פרשיות במעונות ראש הממשלה.