משרד החינוך מטפל בימים אלה ב-71 פניות של תלמידי החינוך המיוחד, כך עולה מדיון שנערך היום (שני) בוועדת החינוך בכנסת בנושא פתיחת שנת הלימודים בחינוך המיוחד. לפי סקירה שערכה רחלי אברהמסון, מנהלת האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך, עד אמצע אוגוסט המשרד טיפל ב-195 מקרים ונכון לאתמול, המספר ירד כבר ל-71 מקרים בלבד, מתוכם: 10 נוגעים לשיבוצים, 22 לסייעות, 25 ליווי והסעות ועוד.



עוד עולה מהדיון כי קיימים 2,010 גנים ו-384 בתי ספר בחנ"מ וכי השנה נפתחו - 184 גני ילדים חדשים, 265 כיתות בבתי ספר רגילים, 119 כיתות בבתי ספר חנ"מ ו-52 כיתות בחטיבות העליונות, כאשר תלמידי החנ"מ מהווים 11% מכלל התלמידים במערכת החינוך (242,645). במהלך הדיון העלו הורים טענות על תפקוד משרד החינוך ועל כך שילדיהם עדיין נמצאים בביתם בשל בעיות שיבוץ, אי מסגרת מתאימה וכו'. ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), יו"ר הוועדה, הדגיש כי הוא מתכנן לקיים שולחן עגול בתחום שיכלול את נציגי ההורים, רשויות מקומיות ומשרד החינוך, כך שיהיה זמן לתכנן מראש את הדברים ולא יגיע האחד בספטמבר ושוב יהיו בעיות.



"תמיד יהיה ויכוח בין המדינה להורים"


עוד הדגיש ח"כ מרגי ביחס לתלונות ההורים כי המשרד לא מספק מספיק שעות סייעת או שיבוץ מתאים ואמר כי "צריך למתוח קו ולהגיד איפה הקו המקצועי עובר. נכון, לבנו יוצא אל ההורים אבל למדינה יש גופים מקצועיים שבסוף יחליטו. בסוף תמיד יהיה ויכוח בין המדינה להורים על אורך השירות. הכי קל לבוא ולהתנחמד פה בדיונים ולפזר אמפתיה וסימפטיה שאין להן כיסוי".



ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), אמרה כי התקציב עבור החינוך המיוחד גדל אך הוא אינו בהלימה לגידול במספר הילדים והוסיפה כי "כנראה תמיד יהיו פערים אבל בהידברות בין משרדית אני מאמינה שמעל 80% מהבעיות יהיה אפשר לפתור. הפלוס הגדול בהידברות משרד החינוך עם משרד הבריאות, המכונים להתפתחות הילד, השלטון המקומי - זה ייתן עוד זמן היערכות לפתיחת השנה".



עמוס שפירא, יו"ר אלו"ט, אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, טען כי "החינוך המיוחד הוא לא בראש מעייניו של משרד החינוך למרות שאני מאמין שאתם מאמינים שזה כך. לא יעזור סדר העדיפויות אם שר החינוך בוועדה הקודמת דיבר קודם על מתמטיקה ואנגלית והציג מצגת שלא היה בה שקף אחד על החינוך המיוחד. לא יכול להיות שאתם כל שנה מופתעים מחדש בלי להסיק את המסקנה למה אתם מופתעים מחדש".



חברי הכנסת מחו על היעדר שר החינוך והמנכ"ל והישיבה נדחתה


עוד לפני הדיון על החינוך המיוחד נערכה ישיבה בנושא פתיחת שנת הלימודים במגזר הערבי, אך חברי הכנסת מהרשימה המשותפת מחו על היעדרם של שר החינוך, מנכ"ל המשרד ומנהל אגף החינוך לערבים מהישיבה ולכן הישיבה ננעלה 10 דקות מפתיחתה ונדחתה למועד מאוחר.



ח"כ אחמד טיבי אמר כי "מדובר באחד הדיונים שיותר חשובים לנו כנציגי המגזר הערבי, אבל עם כל הכבוד לנוכחים, הנהגת משרד החינוך לא נמצאת כאן ולכן אנחנו מבקשים לסגור את הישיבה ולקיים אותה בהזדמנות אחרת". עוד אמרו חברי הכנסת כי משרד החינוך התבקש להעביר סקירה רק על המגזר הערבי, אך הם מעוניינים גם בסקירה על החינוך הדרוזי והבדואי. יו"ר הוועדה ח"כ מרגי נענה לבקשת חברי הכנסת והודיע כאמור, כי יכנס דיון נוסף בו ידון המגזר הערבי, הבדואי והדרוזי בהשתתפות הפקידות הבכירה של משרד החינוך.