עוד לא חלפו שבועיים מפתיחת שנת הלימודים ועובדי הוראה רבים חוששים שבעיות השכר שהביאו למחאה נרחבת בשנה שעברה, יחזרו על עצמן גם הפעם והיום (שלישי), בעיתוי מוצלח עבור משרד החינוך, ארגון ה-OECD מפרסם את הדוח השנתי של ה-Education at a Glance) EAG), המשווה בין מערכות החינוך החברות בארגון ומצביע על כך שמורים בארץ מרוויחים יותר לשעת הוראה.



מדובר בדוח שרוב נתוניו מתייחסים לשנת 2015, אך חלקם מתייחס ל-2014. בין היתר הוא עוסק בהשפעת הרפורמות "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" על שכר המורים ונוכחות עובדי ההוראה בבית הספר, ההוצאה הלאומית לתלמיד, שעות הוראה, צפיפות בכיתות, גיל המורים, השיעור המגדרי של המורים ועוד.


לפי הדוח, מבין מדינות ה-OECD, ישראל נמצאת במקום השני בשיעור שיפור השכר בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים, במקום הראשון בחטיבות הביניים ובמקום הרביעי בחטיבה העליונה. בשלב החינוך הקדם יסודי חל שיפור של 38% בישראל לעומת 7% ב- OECD ו-45% בלוקסמבורג שמדורגת במקום הראשון, ביסודי: 25% בישראל לעומת 4% ב-OECD, בחטיבת הביניים 36% בישראל לעומת 4% ב-OECD ובחטיבה העליונה 15% בישראל לעומת 2%.



מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, התייחס לנתונים ואמר כי "דוח ה- OECD מצביע על שיפורים במדדים רבים ובעיקר בשכר המורה. איכות החינוך מתחיל באיכות ההוראה, ושימוש מושכל במשאבים מאפשר לנו לשפר את איכות ההוראה בישראל. הדוח מלמד על כך שהתלמיד מקבל יותר שעות הוראה, והמורה מקבל יותר תגמול עבור השקעתו. בכוונתנו לפעול לחיזוק שדרת המורים הן הצעירים, והן הוותיקים, שכן בסופו של דבר הם מהווים את עמוד השדרה של מערכת החינוך".



לטענת עובדי הוראה רבים, אחת הבעיות הקשות של המקצוע זה חוסר התגמול, במיוחד בקרב המורים החדשים, אך לפי הדוח, מורה בארץ מרוויח בין 12% ל-45% יותר עבור שעת עבודה מאשר מורה ממוצע ב-OECD, כאשר הפער הגבוה ביותר נרשם בגני הילדים. אבל, מבדיקת שיעור השכר השנתי למורים במשרה מלאה בעלי 15 שנות ותק, עולה כי ישראל הרחק מאחור. בעוד מורה בחינוך הקדם יסודי מרוויח 32,916 שקלים, מורה מקביל ב-OECD מרוויח 39,227 שקלים. בחינוך היסודי מורה בישראל מרוויח 29,718 שקלים, לעומת 42,864 שקלים, בחטיבת הביניים 32,509 שקלים, לעומת 44,623 שקלים ובחטיבה העליונה 27,036 שקלים בלבד, לעומת 46,631 שקלים - הרחק מאחורי גרמניה שם מורה בחטיבה העליונה מרוויח 78,579 שקלים וארה"ב - 61,327 שקלים.



בשל רפורמת "אופק חדש" שהחלה להיות מיושמת במהלך שנת 2008, חלה עלייה בשנה זו בשעות העבודה ובשכר המורים בחינוך היסודי ובחטיבת הביניים. מ-981 שעות נוכחות ביסודי ב-2008 ל-1,263 שעות ב-2015 ובחטיבת הביניים מ-783 שעות נוכחות ל-1,169 שעות. מבחנית רפורמת "עוז לתמורה" שהחלה להיות מיושמת ב-2011, גדל מספר שעות הנוכחות בחטיבה העליונה מ- 700 בשנה זו ל-990 בשנת 2015.



לפני כשנתיים הוחלט על מתווה שיביא להקטנת הצפיפות בכיתות ונראה כי אכן חלה ירידה במספר התלמידים בכיתות הנמוכות, אך לפי הדוח, שבדק את הנתונים לפני החלת הרפורמה, צפיפות התלמידים בכיתה גדולה יותר בארץ - 26.8 תלמידים בכיתה לעומת 21.1 תלמידים בממוצע ה-OECD.


עוד עולה מהדוח כי כמחצית מהמורים בארץ הם עד גיל 39, לעומת כ- 40% ב-OECD ונתון פחות מפתיע - אחוז המורות בישראל גבוה משמעותית בכל שלבי החינוך בפרט בגני הילדים (מעל 99%) ובחינוך היסודי (מעל 85%). למרות שהדוח משקף את הידוע על כך שמדובר במקצוע נשי, מתברר כי זה כך גם במרבית מדינות ה-OECD.