מאבק הנכים על העלאת קצבת הקיום שלהם מתחיל לשאת פירות ראשונים. "למעריב־השבוע" נודע כי גורמים באוצר מתחילים לדבר בשיחות סגורות על הכוונה להגדיל את מסגרת התקציב, שקבע אגף התקציבים במשרד, לצורך הרפורמה בקצבאות הנכות מארבעה מיליארד שקל - שעליהם הוחלט לפני חצי שנה - לחמישה מליארד שקל. מאז, הוויכוח בין משרדי הממשלה לארגוני הנכים נסב בעיקר על אופן החלוקה של הסכום.



בעוד שר האוצר משה כחלון הסכים להקצות את רובו ככולו של הסכום להעלאת קצבת הנכות, ראש הממשלה נתניהו סירב לכך והורה לוועדת שמחון שמינה להשתמש רק בכשליש מהתקציב ישירות להעלאת הקצבה, מתוך המחשבה שמנחה אותו כי השקעה ברווחה אינה מעודדת עבודה וכי עדיף להכפיל את תקרת ההשתכרות המותרת לנכה ללא קיזוז קצבתו מהשכר.



המחשבה החדשה באוצר - להגדיל את מסגרת התקציב שיועדה מראש למהלך - תאפשר לממשלה להקצות יותר משאבים לקצבת הנכות, אבל עדיין לתעל חלק מהכספים לטובת שיפור השירותים החברתיים לנכים במקום לקצבאות. "דרישת קצבת הנכות בגובה שכר המינימום לכלל זכאי הקצבה בפעימה אחת אינה רלוונטית גם אם מסגרת התקציב תגדל", מבהירים הגורמים באוצר. הנכים, מצדם, משוועים ליותר הכנסה פנויה - אלה שעובדים ובוודאי אלה שהם חסרי כושר עבודה.



בקרב כמה מארגוני הנכים האסימון מתחיל ליפול, ואחד הפעילים המרכזיים במאבק אמר ל"מעריב־השבוע" כי "ברור כשמש לרציונלים שבינינו שנצטרך להגיע לעמק השווה עם הממשלה, שתהיה חייבת לרדת מהעץ ולהבין שהמתווה הקיים שמציג ראש הממשלה אינו מקובל משום שהוא מפריד בצורה ממש אקראית וחסרת אחריות בין אוכלוסיות נכים שונות".



בינתיים קיים נתק בין מטה מאבק הנכים לממשלה. פגישה בין יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' שמחון, שאמון מטעם נתניהו על גיבוש מתווה החוק הממשלתי בנושא, לבין כמה מהפעילים במאבק הנכים, אמורה להתקיים לפני יום כיפור. אלא שלפגישה לא הוזמנו עד כה ראשי מטה מאבק הנכים, שהם הפעילים הוותיקים והמנוסים ביותר במאבק הנוכחי, רבים מהם "בוגרי" המאבק הקודם מלפני 16 שנים.



"מצד אחד, לא כולנו יכולים להיות מוזמנים למו"מ וזה ברור. לא כל נכה שפותח עמוד פייסבוק ולוקח איתו חמישה אנשים להפגנה בהכרח בקי בחומר הדרוש למו"מ עיקש עם ממשלה שקופצת את ידה כלפי האנשים הכי חלשים בחברה", אמרה נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים, שהוסיפה: "אבל מצד שני, לא ייתכן שאנחנו, שמובילים את המאבק בכבישים ומביאים איתנו את ה'נדוניה' של ההסתדרות שכבר הכריזה על תמיכה בלתי מסויגת במאבקנו, לא נהיה חלק ממשא ומתן כזה. והיה וכך יהיה, ההפגנות בכבישים יימשכו ואף יחריפו".



בינתיים, פעילי "הנכים הופכים לפנתרים", שכבר הפכו ל"פלוגות המחץ" בכבישים של מאבק הנכים ולפעילים המיליטנטיים יותר במאבק, מתכננים הפגנה גדולה מחר מול ביתו של פרופ' שמחון בירושלים. אתמול הם הגיעו לראשונה אל עורק התחבורה המרכזי של גוש דן, נתיבי איילון, וחסמו את דרך איילון דרום. לאחר מכן נחסם כביש החוף לצפון במחלף גבעת אולגה וכן הכניסה הדרומית לחיפה.



"אנחנו משתדלים מאוד להתחשב בציבור הנהגים, לא לחסום ליותר מחצי שעה בכל פעם, להשאיר נתיב פתוח כמו שעשינו בגבעת אולגה בתיאום עם השוטרים, אבל אין לנו דרך אחרת להיאבק. מדובר בקיום שלנו, לא במותרות. המאבק הוא נגד ממשלה שלבה אבן וידה קפוצה רק מפני שראשה ושריה לא מאמינים במדינת רווחה ולא מקבלים את האחריות המוסרית כלפי אזרחים", אמרו חלק מהמפגינים.



משטרת ישראל על כלל מחוזותיה למודת לקח מהמתקפה על משטרת אשדוד והמעצרים הכוחניים שביצעה בקרב המפגינים הנכים בעיר בעת האירוע שבו נכח ראש הממשלה בחודש שעבר, ומגיעה בכל חסימת כביש להסדר עם הנכים, שלפיו החסימה תהיה קצובה בזמן והמחאה תתאפשר ללא מעצרים.