כפי שפרסמנו לראשונה ביום רביעי האחרון ב"מעריב השבוע" החומה הבצורה במשרדי רה"מ והאוצר להביא את החקיקה שתסדיר את העלאת קצבת הנכות על פי המתווה שהציג ראש הממשלה נתניהו, מתחילה להיסדק. הסדק הראשון עליו דיווחנו הוא בדמות נכונות באגף התקציבים של האוצר לבחון מחדש את מסגרת התקציב לרפורמה בקצבאות הנכות. 



בממשלה מתחילים להבין כי ארגוני הנכים כבר השיגו הישג ציבורי חשוב על ידי הפעולה העיקשת של חסימות הכבישים ברחבי הארץ והישארות בתודעה התקשורתית והציבורית, ולכן מבחינה ציבורית לא ראש הממשלה נתניהו ולא שר האוצר כחלון יכולים הלכה למעשה 'להכשיר' את דעת הקהל למתווה שבו מתוך רבע מיליון נכים, 100 אלף לא יזכו לכל תוספת לקצבת הנכות וכ-70 אלף אחרים ל'קצבת קו העוני', ללא קשר לאובדן כושר העבודה שלהם.



משרד רה"מ והאוצר לא מדברים בקול אחד


מאחורי הקלעים כבר מורגש שוב מתח פוליטי ניכר בין לשכת רה"מ לזו של שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון. "כחלון לא יכול להרשות לעצמו להפסיד לנתניהו פעם שנייה", אומר למעריב פקיד בכיר המצוי בפרטים, "שר האוצר הבטיח לנכים בשורה כבר לפני חצי שנה ונאלץ לסגת בפני נתניהו שהטיל וטו על הכוונה שהייתה לכחלון להעלות את קצבת המקסימום מ-2340 שקל ל-4000 שקל לכלל הנכים.



כשנתניהו הציג את המתווה שלו לפיו רק 30% מהנכים יקבלו קצבה מוגדלת, ועל פי קריטריונים שלא לוקחים בחשבון את אובדן כושר העבודה, כחלון שתק והשאיר לנתניהו את תפוח האדמה הלוהט הזה שמשמעותו דרמטית ולא רק כלכלית. מדובב באידאולוגיה של ביבי שזוכר היטב את מאבק הנכים הקודם כשהיה שר אוצר. ביבי לא מאמין במדינת רווחה וכחלון לא יכול להרשות לעצמו להצטייר כמתעמר בחלשים אז הוא פינה את הבמה. אבל עכשיו, כשהמאבק של הנכים קוצר פירות בדעת הקהל, כחלון חזר לתמונה ומתכוון לפעול לכך שיותר נכים את הקצבה החודשית".



"לא נסתפק בדיבורים, רק מו"מ אמיתי"


פעילי מאבק הנכים, מעודדים מאוד מהמסרים המפויסים שיוצאים ממשרד האוצר, שבו היום (חמישי) לסדרה של חסימות כבישים ראשיים ברחבי הארץ שהובילו הפעם פעילי "הנכים הופכים לפנתרים".



הפעילים חסמו את כביש החוף לכיון צפון במחלף זכרון יעקב ולאחר מכן גם את צומת וולקן העמוס במפרץ חיפה לכל הכיוונים. הפנתרים, שהם התארגנות מחתרתית של נכים מרחבי הארץ שקצו ביחסה המזלזל של הממשלה לאנשים עם מוגבלויות שקצבתם לא עודכנה במשך 16 שנים, דורשים להיות נוכחים בפגישת תיאום ראשונה שתתקיים אחרי החג בין נציגו של נתניהו, פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, לבין כמה מנציגי המאבק אבל ללא המנהיגים הותיקים שלו. ככל שמתקרב ראש השנה, עמדות מנהיגי המאבק רק מוקשחות ולנציגים שינכחו בפגישה עם שמחון יהיה בלתי אפשרי לקבל מתווה פשרה שלא יהיה מוסכם על כלל הנהגת המאבק. ב"מטה מאבק הנכים" המנוסה במו"מ עם הממשלה והנהיג גם את המאבק בעשור הקודם, עדיין ממתינים להזמנה לפגישה שנכון לעכשיו לא הגיעה. גם אלכס פרידמן, יו"ר "נכה לא חצי בן אדם" שכן יהיה נוכח בפגישה, מבהיר כי כל עוד לא מדובר במשא ומתן של ממש עם ארגוני הנכים אלא בניסיון של הממשלה לייצר מצג שווא של 'שמיעת צרכי הנכים', פגישות כמוהן כבר היו כמה במרוצת החודשים האחרונים, המאבק יימשך. "שבענו ממילים יפות והבטחות ריקות. המאבק יימשך ויחריף כל עוד לא יתחיל מו"מ ישיר מול הממשלה על הזכות לחיות".



אבל כשבין לשכות רה"מ ושר האוצר אין הידברות של ממש ובמשרד האוצר נשמעים, ולא בפעם הראשונה, קולות המערערים על המתווה 'המוסכם' שהציג נתניהו כביכול על דעתו של כחלון, לא ברור אם פרופ' שמחון יכול לנהל בשם הממשלה איזו שהיא הידברות עם נציגי הנכים כשעצם המסגרת לפתרון המשבר עדיין אינה מוסכמת בתוך הממשלה עצמה. בשביל זה נתניהו וכחלון עצמם יצטרכו ככל הנראה להיוועד אבל בינתיים נוח לשר האוצר להצטייר כמיטיב עם הנכים ולהטיל את האשמה למשבר מולם על נתניהו. כל עוד קיים נתק בין הלשכות, המבחן המתקרב של 'אחרי החגים' יציב בפני כחלון ברירה קשה – להיות חתום על הצעת חוק ממשלתית הקרובה למתווה נתניהו שתובא לקריאה ראשונה בכנסת, או לצאת בגלוי נגד ראש הממשלה בנושא במידה שהשיחות עם נציגי הנכים יגיעו למבוי סתום.