"תקיפה ישראלית נוספת בסוריה": "חיל האוויר הישראלי תקף לפנות בוקר שישי מחסני נשק בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק", כך על פי דיווחים ערביים. על פי הדיווח באתר "אל ערבי אל ג'דיד", סדרה של פיצוצים הרעידה את נמל התעופה. האתר "דמשק עכשיו", הנחשב למקורב למשטרו של הנשיא בשאר אסד, דיווח כי "טיל של האויב פגע קרוב לנמל התעופה של דמשק". לא דווח על נפגעים.


  
 
על פי הדיווחים, מטרת התקיפה היתה מחסני נשק של חיזבאללה שנמצאים ליד נמל התעופה. עוד דווח כי התקיפה הישראלית נענתה באש נגד מטוסים. מקור בכיר בדמשק אמר לערוץ 'אל מיאדין' כי ישראל תקפה את אזור נמל התעופה בדמשק מהצד הדרום מערבי באמצעות שני טילים, שנורו מעבר לגבול. על פי אחד מעמודי הפייסבוק שנקרא "פרברי דמשק עכשיו", נראתה אש באזור.
 

מצב חירום במשק החשמל

במשרד האנרגיה ובחברת החשמל נמצאים בכוננות שיא לקראת הקפיצה בביקושים לחשמל עם החזרה לשגרה מחר בבוקר. בעקבות תקלה באסדת קידוח הגז הטבעי של נובל אנרג'י וקבוצת דלק במאגר "תמר" לפנות בוקר יום חמישי, נותקה לחלוטין אספקת הגז הטבעי לייצור החשמל בישראל. הגז הטבעי מ"תמר" מהווה כיום באמצעות צינור אספקה יחיד כ-60% ממקור האנרגיה הזמין בישראל והוא המאגר הפעיל היחיד נכון להיום. בעקבות התקלה הפעיל שר האנרגיה יובל שטייניץ את סעיף 8 של תקנות החירום למשק הגז הטבעי והורה על אופן הקצאת גז טבעי נוזלי למפעלים שונים במשק.



לאחר הערכות המצב שהתקיימו במהלך החג והשבת, נמסר ממשרד האנרגיה כי אספקת החשמל למשק צפויה להימשך כסדרה בעיקר בזכות שימוש בפחם, דלקי גיבוי ואנרגיות מתחדשות אבל בדיונים הפנימיים שערכה הנהלת משרד האנרגיה במהלך החג נבחנו צרכי הדלקים החלופיים הנדרשים לשם המשך תפקוד יעיל ויציב של יצרני החשמל, בתי הזיקוק והתעשייה ועד מהרה התברר כי ככל שהתקלה מתמשכת חברת החשמל סופגת הפסדים כבדים יותר על השימוש בפחם, סולר ומזוט שלא זו בלבד שהם מזהמים הרבה יותר מגז טבעי, אלא גם יקרים הרבה יותר. גורמים במשרד האנרגיה אישרו כי בין יתר הצעדים שנבחנים לפיצוי חברת החשמל גם העלאה זמנית של התעריף שכולנו נרגיש בחשבונות החשמל הקרובים. זאת ועוד, בתי הזיקוק לנפט עברו לשימוש בגפ"מ (גז בישול) לתהליכי הזיקוק ויתכן מחסור זמני בגז בישול.




תיקון חשמל, אילוסטרציה. צילום: פייסבוק
תיקון חשמל, אילוסטרציה. צילום: פייסבוק



לוח הזמנים לתיקון התקלה הוערך בתחילה ב-48 שעות אבל במהלך החג התברר כי הנזק שנגרם לצינור מרכזי על אסדת הקידוח והתגלה במהלך עבודות תחזוקה, חמור משחשבו והתיקון ייארך עד יום רביעי. בנובל אנרג'י ישראל מדגישים כי הם עומדים בקשר הדוק עם משרדי האנרגיה והגנת הסביבה וכי כרגע המיקוד של החברה הוא בהשבת המאגר לפעילות בהקדם האפשרי.



שבחים למשלחת הישראלית במקסיקו




מאמצי החילוץ נמשכו גם במהלך החג באזור מקסיקו סיטי, שם עדיין נעדרים אזרחים רבים שככל הנראה נלכדו מתחת להריסות, זאת לאחר שרעידת אדמה בעוצמה 7.1 הכתה בעיר ביום שלישי האחרון. במאמצי החילוץ לוקחת חלק גם המשלחת הישראלית, שאף זכתה למחמאות בעיתונות המקומית, כאשר במסגרת זו פורסמה תמונות של מחלצים ישראלים כשהם מסייעים למקומיים. לפי דיווחים, עד כה חולצו עשרות רבות של בני אדם על ידי הצוותים הישראליים.



המשלחת הישראלת על שער "אל יוניברסל". צילום: משרד החוץ
המשלחת הישראלת על שער "אל יוניברסל". צילום: משרד החוץ



בתמונה שפורסמה בעיתון המקומי "אל יוניברסל" למשל, הופיעה תמונה של חברי המשלחת הישראלית כשהם מרימים את אגרופם באוויר, במטרה לסמן לנוכחים באזור לשמור על דממה במהלך חילוץ ניצולים. 



באופן דומה, ברשת NBC האמריקאית צוין כי "חברי המשלחות מישראל ומטאיוואן, שהגיעו מרחוק לסייע ללכודים, לא הפסיקו לחפור, גם לאחר יומיים ללא שינה". 




פעילות המשלחת הישראלית במקסיקו. צילום: משרד החוץ
פעילות המשלחת הישראלית במקסיקו. צילום: משרד החוץ



טראמפ vs קים ג'ונג און




מלחמת המילים בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבין מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הולכת ומחריפה. אחרי שמנהיג קוריאה צפונית כינה את טראמפ "טיפש" ו"חולה נפש", ענה לו אתמול (שישי) הנשיא האמריקאי, איך לא, בטוויטר: "ברור שקים ג'ונג און הוא מטורף שלא אכפת לו להרעיב או להרוג את עמו. נעמיד אותו למבחן", כתב.



טראמפ וקים ג'ונג און. צילום: רויטרס
טראמפ וקים ג'ונג און. צילום: רויטרס



התגובה של טראמפ באה לאחר שקים נשא נאום לאומה, בעקבות אמירתו של יריבו כי ארצות הברית תשמיד את קוריאה הצפונית, ובו אמר כי יגרום לטראמפ לשלם ביוקר על האיום בהשמדת ארצו. לדברי מנהיג קוריאה הצפונית, הוא שוקל לנקוט "בצעדים החמורים בהיסטוריה" נגד ארצות הברית וכי דבריו של הנשיא האמריקאי שכנעו אותו שתוכנית הגרעין שלו היא הדרך הנכונה. 

 
"טראמפ יעמוד בפני 'תוצאות שמעבר לציפיות שלו'", איים קים, אך לא פירט מה יהיה הצעד הבא של פיונגיאנג. "אני אאלף את הטיפש המשוגע האמריקאי באמצעות אש", אמר בהצהרה ישירה נדירה מצדו.


המונים טיילו בשמורות הטבע


כ-70 אלף מטיילים פקדו היום את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ, זאת בהמשך לימי החג הארוכים שהביאו המונים לטבע. תנועה ערה במיוחד של מטיילים נרשמה היום בגנים הלאומיים חורשת טל, גן השלושה, ירקון, קיסריה ובבית גוברין, שם ערכה רשות הטבע והגנים הפנינג עפיפונים גדול לכל המשפחה בתל מורשה. בין שמורות הטבע בלטו בעיקר הבניאס ועין גדי.

מטיילים במהלך החג בצפון
מטיילים במהלך החג בצפון
 


נופשים בכנרת בראש השנה. צילום: רשות הכנרת
נופשים בכנרת בראש השנה. צילום: רשות הכנרת


 
הלילה, כ-4,500 מטיילים לנו בחניוני הלילה של רשות הטבע והגנים, בהם ערכה רשות הטבע והגנים פעילויות לכל המשפחה. בין חניוני הלילה בלטו בעיקר חניוני הלילה של חורשת טל, מעיין חרוד ואכזיב.
 
מסיכום כולל שנערך על ידי רשות הטבע והגנים עולה כי במהלך ראש השנה, לרבות היום, כ-300 אלף מטיילים פקדו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים, ובנוסף, כ-20 אלף מטיילים לנו בחניוני הלילה של הרשות ברחבי הארץ.


ח"כ טיבי חווה נחיתת חירום: "חוויה לא קלה" 


נוסעי טיסת לופטנזה שהמריאה ביום חמישי בבוקר מנתב"ג חוו דקות ארוכות של חרדה לאחר שהמטוס, מסוג A321 איבד מנוע אחד זמן קצר לאחר ההמראה. כוחות רבים של מד"א, בהם אופנועים, אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ורכבי תאר"ן (תחנות אירוע רב נפגעים) הגיע לנתב"ג לקראת הנחיתה ולאחר שזו הצליחה, שוחררו בחזרה לתחנות מד"א. נוסע שהיה בטיסה סיפר: "שמענו רעש חזק והודיעו שיש תקלה וחוזרים לנחיתה. היה מלחיץ וטוב שהכל הסתיים בשלום".
 
בין הנוסעים היה גם חבר הכנסת אחמד טיבי שאמר לאחר הנחיתה כי "זו היתה חוויה לא קלה". הוא ציין כי "20 דקות לאחר ההמראה שמענו רעש מימין, לראשונה שמעתי רעש כזה ואני נוסע הרבה. הטייס סובב את המטוס אמרו שיש תקלה. לפני הנחיתה ראינו עשרות צוותי שדה, בהם אמולנסים ורכבי כיבוי ממתינים לנו, זה היה מפחיד".

 
לדבריו, לא שררה פאניקה בין נוסעי המטוס. "אני אדם אופטימי ולכן אני רואה את הצד היפה שבסיפור - המטוס יכול היה להתרסק. זו תחילת שנה טובה". לאחר מכן הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "המנוע בלופטהאנזה הלך = טיסת פיצוי עם יונייטד. חוק טיבי בפעולה, סופסוף יוצא לי משהו מהטיבי הזה... שתהיה שנה טובה וטיסה מלאה במנועים פועלים".


מתה האישה העשירה בעולם


ליליאן בטנקור, מי שנחשבת לאישה העשירה בעולם מתה במהלך החג בפריז, חודש לפני יום הולדתה ה-95, כך מסרה בתה. משפחתה של בטנקור, שייסדה את חברת הקוסמטיקה 'לוריאל', מחזיקה כיום כ-33 אחוזים מהחברה. מגזין 'פורבס' העריך לפני מספר חודשים את הונה בסכום של כ-39 וחצי מיליארד דולרים. מנכ"ל לוריאל, ג'ון פול אגון, ביטא הערכה גדולה כלפיה. "היא תמיד דאגה לחברה ויש לה תרומה ענקית להצלחתה לאורך השנים", אמר.

ליליאן בטנקור. צילום: רויטרס
ליליאן בטנקור. צילום: רויטרס


לפני כשנתיים, עשרה גברים עמדו למשפט בטענה שניצלו את חולשתה הפסיכולוגית של אישה מבוגרת מאוד ועשירה מאוד. מולם ישבה פרנסואז בטנקור־מאיירס, בתה של האישה העשירה, שלא נראתה בפומבי מאז 2012. לטענת הבת, עשרת הגברים ניצלו אותה והוציאו ממנה כספים.