בארגוני הנכים השונים נשמעים קולות של יאוש מראש הממשלה נתניהו וגם נציגים שנועדו בשבועות האחרונים עם אנשיו בראשות פרופסור אבי שמחון, אומרים למעריב: "אנחנו יוצאים תמיד בתחושה שראש הממשלה ואנשיו פשוט אטומים למצוקות הנכים". בקואליציית ארגוני הנכים כבר נערכים לכישלון ניסיון ההידברות עם רה"מ וגורמים במאבק אומרים: "את ה'הפרד ומשול' שהממשלה מנסה לעשות לנו, להפלות לרעה נכים כדי לחסוך כסף שכבר אושר מהקצבאות שלהם, נעשה לה בחזרה", כשהם מתכוונים להעביר את מוקד המאבק ללחץ על שר האוצר כחלון ושר הרווחה חיים כץ לקדם שיפור במתווה שיבטיח העלאה רוחבית בקצבת הקיום לכלל הנכים, רעיון שראש הממשלה ואנשיו מתנגדים אליו בתוקף, אבל השרים תומכים בו.



מחר בשעה 17:00 תתקיים פגישה של חלק מארגוני הנכים עם פרופסור שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של רה"מ נתניהו. האיש החתום על המתווה הרחוק ביותר מדרישות הנכים לפתרון המשבר, הקובע כי רק 30% מהם יזכו לקצבה מוגדלת שרחוקה ביותר מאלף שקלים משכר המינימום ועוד כמאה אלף נכים יקבלו קצבה בגובה הכנסת קו העוני כשהיתר לא יקבלו פרוטה לקצבת הקיום החודשית. בצוותו של שמחון מבהירים כי דרישת הבסיס של הנכים להשוות את קצבת הנכות לשכר המינימום אינה מקובלת אבל מדגישים כי הם פתוחים לשמוע רעיונות נוספים בפגישה. נציגי הנכים מבהירים: "לא נתפשר על תוספת ישירה ושיוויונית לקצבת הנכות של כלל הנכים כתנאי מפתח להסכמה. זאת הזדמנות אחרונה למו"מ ישיר עם ראש הממשלה שאם לא יצלח נחזק את השר כחלון בכל הכוח לקדם שיפור במתווה שכבר הציע וראש הממשלה גנז".



נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם



"הזדמנות אחרונה לראש הממשלה לפני החרפת המאבק"


אלכס פרידמן, יו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם", מוביל מצד ארגוני הנכים את ניסיונות ההידברות עם פרופסור שמחון תחת ביקורת לא פשוטה שהוא סופג מארגוני נכים אחרים במאבק. זאת תהיה הפגישה השנייה בתוך שבוע של פרידמן ואנשיו עם צוותו של שמחון ובראיון למעריב מספר פרידמן לראשונה: "במהלך פגישת יו"ר ההסתדרות ניסנקורן עם ארגוני הנכים לפני החגים, הובהר לנו גם על ידו וגם על ידי יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד ח"כ דוד ביטן, שהם שניהם אינם תומכים במתווה שמחון ורה"מ שמבטיח רק ניצול של 1.5 שקלים בחקיקה לטובת הנכים, מתוך 4 מיליארד שקלים שהאוצר הקצה לפתרון המשבר. בפגישה, שכולה מתועדת, הבטיח ח"כ ביטן שנהיה שותפים לגיבוש הפתרון. אחרי הפגישה הכנתי הצעה למתווה, שהוא שיפור של מתווה פרופסור זליכה והשר כחלון, שכן מבטיח ניצול עכשיו של כל המסגרת ולטובת כל הנכים אבל גם מציע לאוצר לבדוק אפשרות להגדיל אותה במיליארד שקלים נוספים לשנה".



חסימה בדרך השלום עזריאלי, מחאת הנכים. צילום: אבשלום ששוני



במשרד רה"מ עדיין עומדים על כך שתוספת שיוויונית לקצבת הקיום לכלל הנכים אינה על הפרק וזוהי דרישת הבסיס של כלל ארגוני המאבק. פרידמן מוסיף: "למרות פגישה מקדימה מאד מאכזבת, אני שב להיפגש עם שמחון כהזדמנות אחרונה לראש הממשלה, ששמחון הוא בכל זאת יועצו, מתוך כבוד לנתניהו והזדמנות אחרונה לייצר ישירות מולו הידברות. אם הפגישה הזאת תיכשל גם אנחנו נצטרף להחרפת המאבק ונפגין גם מול ביתו של שמחון עצמו. במקביל נפעל ישירות מול שר האוצר כחלון ושר הרווחה חיים כץ כדי לסכל את מתווה רה"מ ולחזק אותם להביא הצעת חוק ממשלתית ברוח דרישות הבסיס שלנו".



פרידמן מדגיש: "שמחון ונתניהו מפנים את רוב הכסף לטובת תוספות לקצבאות התפקוד המותנות בהרבה קריטריונים ולא לקצבת הקיום. יש רבע מיליון נכים מקבלי קצבת נכות אבל סיוע מוגבל מאד בשכר דירה (של 700 שקלים לחודש) מקבלים רק 25 אלף מהם. קצבת שירותים לנכים סיעודיים שהיא כסף 'צבוע' לטובת שעות מטפל (שאינה מכסה את מלוא עלותו) מקבלים רק 31 אלף נכים. שמחון מדבר על כספים שיישארו בקופה, המתווה שלו הוא מתווה שווא וניסיון להוליך שולל את הציבור. אם אבין משמחון סופית שאין עם מי לדבר ושראש הממשלה לא מוכן לבוא לקראת ציבור הנכים, יכול להיות שנגיע למסקנה שאנחנו לא מתייחסים יותר לממשלה כמקשה אחת ולא רואים בראש הממשלה עוד את הכתובת. במקום זאת נפנה רשמית ופומבית לשרי האוצר והרווחה שמתנגדים למתווה שמחון למרות הניסיון של ח"כ ביטן להציג את הממשלה כחזית אחת כשהוא עצמו הציג מתווה שמנוגד לרוח הנושבת ממשרד ראש הממשלה". 


חסימות הנכים סמוך לעזריאלי. צילום: אבשלום ששוני


יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ייכנס מחרתיים ישיבה מיוחדת בהשתתפות ארגוני הנכים ונציגי ועדי העובדים הגדולים במגזר הציבורי בהם מזכ"לית הסתדרות המורים, על מנת לקיים הערכת מצב ולתכנן את הצעדים העתידיים של השותפים למאבק הנכים. ההסתדרות ספגה ביקורת מצד חלק מפעילי המאבק שמבקשים מניסנקורן סולידריות ממשית במאבק בדמות הפעלת לחץ על הממשלה עד כדי איום בשביתות סולידריות במגזר הציבורי.

בתוך כך, שר העבודה והרווחה, חיים כץ (הליכוד), נענה לפניית נציגי שניים מארגוני הנכים, "מטה מאבק הנכים", ו"ארגון הנכים", והורה לביטוח הלאומי להקדים את תשלום הקצבאות ביממה עוד השבוע על מנת שהנכים יוכלו להיערך לחגים הקרובים. מלשכת שר הרווחה, נמסר: "המפגש התמקד במתווה המתגבש בימים אלו להעלאת קצבת הנכות ובמסגרתו נציגי הנכים שטחו בפני השר חיים כץ את עיקר הצרכים לשיפור איכות חיי הנכים בישראל. הדיון נערך בצורה עניינית וחיובית ונקבעו דיוני המשך".