הלוויותיהם של הנרצחים יוסף עותמאן, אור אריש וסמ"ר סולומון גברייה נערכו היום (שלישי) בבתי העלמין באבו גוש, ירושלים ובאר יעקב. השלושה נרצחו הבוקר בפיגוע ביישוב הר אדר. בין המלווים הרבים בהלווייתו של גברייה בבאר יעקב - בני העדה האתיופית וחבריו לנשק. גברייה נפצע לפני כשנה בפיגוע דקירה בעוטף ירושלים וביקש לשוב לשרת. 



הלווייתו של סולומון גברייה - צילום: אבשלום ששוני

המפכ"ל רוני אלשיך אמר בהלווייתו של גברייה: "שוב העורף בחזית. יותר ויותר נטל בטחוני על שוטרי משטרת ישראל. שוב ושוב מג"ב בחזית", והוסיף, "סלומון - אתה פניה היפות של מדינת ישראל. חבריך מספרים על לוחם אהוב על כולם, עם מסירות אין קץ. ביצעת את תפקידך עם תחושת שליחות". בין הבכירים הנוספים בהלווייה: גלעד ארדן, אבי גבאי, אורן חזן, גדעון סער ומפקדים בכירים במג"ב ובמשטרה.



"היה לך חלום שנתחתן"



בת זוגו של סולומון אמרה בבכי: "לא יכולים להאמין שזה אתה. הגבר שלי. שנתיים לקשר הכי משמעותי שלי. אמרת שתיקח חופש, זה לא יקרה. חיים שלי - היה לך חלום שנתחתן. אהבה שלי, המשענת שלי. איך נוכל להמשיך בלעדיך?"



אחותו של סמ"ר סולומון גברייה ז"ל בהלוויה. צילום: אבשלום ששוני



האחות פסיקה ספדה לו: "סולומון אחי היקר. איזה חבר היית, היית האושר של המשפחה שלנו. בכל פעם שהגעת הביתה עזרת לכולם. תמיד אמרנו שיש לך לב טוב. לפני שנה נפצעת בפיגוע דקירה, חשבנו שקיבלנו אותך במתנה, אבל עכשיו נלקחת מאיתנו. אנחנו לא יודעים איך נמשיך בלעדיך". היא סיפרה עוד: "האמנת שצריך להגן על המדינה ועשית זאת בגופך. היית לי האח הכי טוב בעולם. אספר תמיד איזה אח טוב היית, איך דאגת לכולם. הכנסת מלא אור לחיינו".



"לא הפעם הראשונה שעמדת מול מרצחים"



השר לביטחון פנים גלעד ארדן: "בעוד ארבעה ימים, בתפילת מוסף, נקרא כולנו את הקינה קורעת הלב אלה אזכרה, שחוברה על עשרת הרוגי מלכות, הפעם תתווסף זעקה על הרוג נוסף, סולומון גברייה, שהקריב ברגע לחימה מופתי, מנע מהמחבל להיכנס ולגרום לאסון כבד עוד יותר. קראתי את סיפור חייך ואת סיפור משפחתך, והבנתי מה הביא עליך לקחת את מחיר העמידה בשער", אמר, "זאת לא הפעם הראשונה שעמדת מול המרצחים הפלסטיניים, רק לפני שנה הפגנת את אותה אחריות, חתרת למגע, נפגעת והתעקשת לשוב ולשרת בתפקידך המסוכן. כולם, כל חבריך ומכריך, מסבירים שהיית אדם אהוב וצנוע, מפקדיך מתארים אותך כשוטר מקצועי ומוערך".



הלווייתו של סולומון גברייה. צילום: אבשלום ששוני



מפקד משמר הגבול, ניצב יעקב שבתאי נשא דברים ואמר כי "הבוקר הגיח מחבל בן בליעל, וירה לעברך, העלייה של משפחתך לארץ ב-1999 מאתיופיה מלמדת על החיבור לארץ, הרצון לחלוק רצון משותף היה בדמך. חבריך סיפרו על צניעותך בעזרתך לזולת, אמין ואמיץ. לא בכדי היית מפקד הצוות. אותה ענווה ליוותה אותך. לפני שנה נפצעת והתעקשת לחזור לפעילות מבצעית ולשרת לצד חבריך במג"ב ירושלים. בהתנהלותך שיקפת את הערכים עליהם חונכת עד למשימה ממנה לא שבת. על אף גילך הצעיר, בזכות העירנות שלך, מנעת אירוע שהיה יכול להיכנס אל תוך היישוב".



הלווייתו של גברייה. צילום: אבשלום ששוני



בתוך כך, כוחות צה"ל ומג"ב עצרו שלושה חשודים בכפר בית סוריק, ממנו יצא המחבל, במעורבות בפיגוע שאירע הבוקר בהר אדר. כחלק מהפעילות, כוחות צה"ל ומג"ב סרקו את היישוב, פשטו על בית המחבל וכיתרו את מרחב הכפר. כמו כן, נפרסו כוחות ואמצעי איסוף שונים, גלויים וסמויים, בצירים ובמעברים.



הלווייתו של גברייה בבאר יעקב. צילום: אבשלום ששוני




בן דודו של עותמאן: "היה איש שקט וטוב"



מג'די עותמאן, בן דודו של יוסף, אמר לרשת ב': "קיבלתי טלפון בדיוק שיצאתי לעבודה, מחבר, שאמר לי שהיה פיגוע ירי ודקירה, עדיין לא ידענו מה קרה. ידעתי שיוסף שם, ידעתי שהוא בשער של הכניסה שמפריד בין הר אדר לכפרים שם. היה בתחילה בלבול, אמרו שהוא פצוע ולא הגדירו מה מצבו, ולאט לאט התחיל להתגלגל, ואמרו לנו שהוא נהרג. הוא היה לוחם, איש טוב, שקט. רצה להמשיך בחיים ולהתקדם בעבודה שלו, הוא אהב אותה מאוד. אהב את המשפחה שלו, את החברים, את האנשים. כל הכפר עכשיו באבל". 



הלווייתו של יוסף עותמאן באבו גוש. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



בן כיתתו לשעבר של עותמאן טען כי הוא היה "בן אדם מקסים, זהב, בחיים לא פגע במישהו, היה רגוע, חי את החיים שלו מהעבודה לבית".



על פי החשד מחבל שהגיע במסגרת כניסה של פועלים לשער האחורי של היישוב הר אדר, החשיד כוח משולב של לוחמי מג"ב ומאבטחים שהיה בעמדת הבידוק. ברגע שהתקרבו לעברו הוא שלף נשק מתוך הז'קט שלו ופתח בירי לעברם, תוך שהוא גורם למותם של שלושה. בנוסף הרבש"צ של היישוב נפצע באורח קשה. שני חבריו של גברייה, לוחם ולוחמת, היו אלו שהצליחו לחסל את המחבל.

שגרירות ארצות הברית בישראל פרסה גינוי לפיגוע הרצחני שאירע הבוקר: "אנחנו מגנים בתוקף את המתקפה נוראית בה אדר. אנחנו גם מגנים את ההצהרות המהללות את הטרור וקוראים לכולם להבהיר כי אסור לסבול את הטרור. מחשבותינו ותפילותינו עם משפחות הקורבנות שנרצחו ואנחנו מקווים להחלמה המהירה של הפצועים".