מבקר המדינה, יוסף שפירא אמר היום (ראשון), עם הגשת הדוח של משרדו על מצב הקשישים הסיעודיים בקהילה ליו"ר ועדת ביקורת המדינה בכנסת, כי "הדוח מעלה ליקויים רבים וחמורים, המגיעים לעתים עד כדי הזנחה. הזנחה זו חמורה במיוחד כאשר מדובר בקשיש חסר ישע שאינו יכול לדאוג לצרכי מחייתו, בריאותו ושלומו". הוא הוסיף כי "הממצאים מלמדים על הקושי הרב של בני המשפחה שנושאים בנטל הכבד, ואולם רשויות המדינה לא נתנו את דעתן כנדרש על הצורך לתמוך בבני המשפחה, ולמעשה זנחו והותירו אותם להתמודד עם הנטל הכבד".



לדברי שפירא, כחברה אנחנו מחויבים לתת לקשישים את כל התנאים הנדרשים על מנת לממש את זכותם להזדקן בכבוד, לשם כך על הממשלה כולה לגבש מדיניות לאומית שתבטיח זאת. יש צורך להוביל שינוי בתודעה המוסרית של ממשלת ישראל.



שר הבריאות, יעקב ליצמן, הגיב לדוח ואמר: "דוח מבקר המדינה נוגע בנקודות נכונות בכשלי טיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם ואף עושה 'הנחה' למצב הקיים, כי לצערי התמונה המלאה של מחדל הטיפול בקשישים בקהילה באמצעות חוק הביטוח הלאומי, חמורה הרבה יותר. משרד הבריאות גיבש רפורמה מקיפה ומלאה בתחום הסיעוד, שנותנת מענה מערכתי להתמודדות המדינה עם משבר הסיעוד שאנו בעיצומו, וגם הצביע על מקורות המימון שלה. נאבקתי להכניס את רפורמת הסיעוד להסכם הקואליציוני ולא ארפה עד שתמומש ההבטחה הצודקת והנכונה, ליישום רפורמה כוללת בסיעוד שעיקרה ביטוח סיעודי ממלכתי תוך שינוי מערכתי ביחס המדינה לאוכלוסייה המתבגרת בישראל".



ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, תקיים מחר דיון בממצאי הדוח. לאחר שלמדה את ממצאיו אמרה כי "מדובר בהמשך ישיר של סדר עדיפויות הלקוי במדינה. הוא מוכיח שהאזרח הקטן איננו המרכז. וגרוע מכל- שמקימי המדינה מופקרים היום. לגלות שביטוח לאומי ומשרד הרווחה מתנערים מהאחריות הבסיסית שלהם לוודא מה קורה בבתי הקשישים ובדרך הטיפול בהם זה מזעזע בעיני. יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל".



אלהרר ציינה כי "ביטוח לאומי מסתמך על העובדים הסוציאליים של משרד הרווחה, ואלו כלל לא עושים את הביקורות הנדרשות כי אין מספיק כוח אדם. ביצוע רק של מחצית מביקורי הבית של העובדים הסוציאליים זה פשע". היא הוסיפה: "16 מיליון שעות כלל לא ניתנו לקשישים ושולמו באופן שקרי, שעות ששוות ל-680 מיליון שקלים, כסף שבוזבז לחינם על גבם של הקשישים כשהמדינה גוזרת את דינם לעוני ומלחמה יומיומית בבירוקרטיה".



יו"ר שדולת הגמלאים בכנסת, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אומר: "הדוח נותן אגרוף בבטן ומוכיח איך מפקירה הממשלה את הקשישים הסיעודיים ופשוט מחכה שימותו בלי לנקוף אצבע כדי לשפר את מצבם. אין כוח אדם מקצועי, אין פיקוח רציני למרות אלימות והזנחה חוזרת בקשישים ואין שום יוזמה להקל מהם מעט את עלויות הסיעוד המטורפות. האסקימואים שולחים את הזקנים שלהם למות על איזה קרחון ואצלנו מספיק להכניס לאיזה בית אבות עלוב ולשכוח מהם. זאת בושה. חייבים לשקם את מנגנוני ההכשרה והפיקוח ולהעביר את הצעת החוק שלי לביטוח סיעוד ממלכתי." ח"כ שמולי הוא בין יוזמיה של הצעת חוק המבקשת להרחיב את מעגל הקשישים הזכאים לפטור ממבחני תלות של הביטוח הלאומי כתנאי לקבלת גמלת סיעוד מבני 90 ומעלה לבני 75 ומעלה.



"הדוח מחזק את הדורך הדחוף ברפורמה במערך הסיעוד"



עו"ד גיל גן-מור שמייצג את האגודה לזכויות האזרח בפורום הארגונים למען רפורמה בתחום הסיעוד, אומר: "הדוח מחזק את הצורך הדחוף ברפורמה במערך הסיעוד כשהמבקר קובע כי במצב הקיים קיימת פגיעה קשה בזכות של הזקנים להזדקן בכבוד בקהילה כשגם מעט השעות שמגיעות לזקנים הסיעודיים לא ניתנות בפועל. איכות הטיפול בזקנים לקויה, עד כדי הזנחה ופגיעה בבריאותם ורק מי שיכול להרשות לעצמו הוצאה של אלפי שקלים בחודש להשלמת הטיפול באופן פרטי יכול להבטיח מענה סביר. לא יתכן כי זכותו של זקן סיעודי להזדקן בכבוד תירמס אם הוא לא עשיר".



לדברי עו"ד גן-מור: המחסור בשעות טיפול כל כך חריף שעל פי נתוני המבקר 41% מהמשפחות המטפלות בזקן סיעודי דיווחו שהן צריכות להשקיע מעל 30 שעות בשבוע בסיעוד. "העומס מוביל לקריסת בני המשפחה המטפלים ולעיתים להעברת הזקן למוסד סיעודי בניגוד לרצונו על אף שהוא יכול ורוצה להמשיך לגור בביתו. הדוח מצביע על ליקוי של ממש בהיערכות המדינה להזדקנות האוכלוסייה".



לדברי פרופ' יצחק בריק, יו"ר האגודה הישראלית לגרונטולוגיה (מדעי הזיקנה), מהדוח עולים שני מחדלים שצריכים להדאיג את הציבור הרחב, ולהדיר שינה ממקבלי ההחלטות: "אחד הוא הנטל הרב הנופל על כתפיהם של בני משפחות הזקנים וככל שהטיפול הופך למורכב וסיעודי יותר רבים נאלצים להפסיק לעבוד, פרנסתם נפגעת ולא פעם התא המשפחתי מתפרק. השני הוא היעדר כוח עזר מקצועי והדבר מחייב התייחסות רחבה ובניית תכנית אב לאומית לזקנה".



שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד), מסר בתגובה לדוח: "הנחיתי על הקמת ועדה מקצועית שתגבש המלצות לביטוח הלאומי ולמשרד הרווחה על דרך הטיפול הטובה ביותר באזרחים הוותיקים בכלל ובחולים סיעודיים בפרט. בתחילת 2016 נודע לי שקיימות תקלות בטיפול בקשישים סיעודיים בביתם על ידי חברות הסיעוד ולכן החלטתי להוציא לדרך מכרז חדש לבחירת ספקי כוח אדם, ולצערי על אף שחלפו חודשים רבים מאז העלאת דרישתי בפני האוצר, המכרז טרם יצא לדרך. האוצר התעקש שהמכרז, שאמור לפתור חלק נכבד מהליקויים, יעשה על- ידו ובשל התנהלותו האיטית הוא מתעכב. אני קורא לאוצר לא להתמהמה עוד ולהוציא את המכרז לדרך כבר השבוע".



מאיגוד נותני שירותי הסיעוד נמסר: "הדוח עושה עוול גדול לעובדים מעולים שרואים בעבודתם שליחות, ולחברות ועמותות הסיעוד, שמקיימות את כל המוטל עליהן, מפוקחות באופן הדוק על ידי הביטוח הלאומי ופועלות לפי הנחיותיו. עם זאת, דוח המבקר בהחלט חשוב ומצביע על נקודות לשיפור וייעול; תמיד יש מקום לבחינת תהליכים ואנו הראשונים לברך על כך".