בהתערבות המשרד לשוויון חברתי ומשרד הכלכלה, פוצתה אזרחית ותיקה בת 64 בסכום של 40 אלף שקל, לאחר שפוטרה ממקום עבודתה כמורה על רקע גילה המתקדם. חוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע איסור אפליית אדם במקום עבודתו בשורה ארוכה של נסיבות ובהן גם גילו. אדם אשר הופלה במקום עבודתו על רקע אחת הנסיבות שצוינו בחוק זכאי לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק עד 120 אלף שקל. יחד עם זאת, נדיר שאנשים מצליחים לקבל פיצוי בגין אפליה על רקע גילנות, עד כדי כך שאנשים מקבלים בהכנעה את העובדה שפוטרו או לא התקבלו למקום עבודה בשל גילם המתקדם וה"צורך של מקום העבודה ברענון השורות".



גיל הפרישה הקבוע כיום בחוק עומד על 67 לגברים ו־62 לנשים, אך רבים לא יודעים כי החוק מבחין בין גיל פרישה ובין גיל פרישת חובה, שהוא הגיל שבו אפשר לחייב אדם לפרוש מעבודתו. גיל פרישה, לעומת זאת, הוא הגיל שבו אדם יכול לצאת לפנסיה, גם בניגוד לעמדת המעסיק, ויהיה זכאי לכל זכויותיו הפנסיוניות. אצל גברים מדובר בגיל 67 בשני המקרים. נשים בגילי 62־67, לעומת זאת, נמצאות תחת ההגדרה של גיל פרישה והן מוגנות מפני פיטורים על רקע גילן.



א' היא אזרחית ותיקה בת 64, ששימשה כמורה לאנגלית בבית ספר במועצה אזורית בשרון. יום אחד קיבלה מכתב ממנהל בית הספר שכותרתו "סיום עבודתך בבית הספר", כאשר בשורת הנימוק כתב המנהל: "על פי ההנחיה של המועצה האזורית, אנו נדרשים להימנע מהעסקה של גמלאים. לפיכך, יהיה עלינו לסיים את עבודתך כמורה בבית הספר".



א' נפגעה, אך החליטה לפנות למשרד לשוויון חברתי וליועץ המשפטי של המשרד עו"ד סורל הרלב, שהעיר לראש המועצה האזורית ולמנהל בית הספר, ובמקביל פנה לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה, ששלחה למעסיק התראה לפני תביעה. בסוף התהליך ובאורח תקדימי, הוחלט כי המועצה האזורית תפצה את המורה ב־40 אלף שקל, וזאת מחמת אפלייתה ופיטוריה שבאו על רקע גילנות.



לדברי השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל (הליכוד): "גילנות היא תופעה מקוממת, שהמשרד פועל בשנים האחרונות להיאבק בה. מצער שאזרחים ותיקים בישראל לא מודעים לזכויותיהם ולכן אנו פועלים כדי לסייע להם במיצוי זכויותיהם. אני מברכת על שיתוף הפעולה הפורה והאפקטיבי עם נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, וקוראת לאזרחים ותיקים לפנות למוקד שלנו בטלפון 8840*. אנו נסייע לכם בהכרה ובמיצוי של זכויותיכם".