מחאת הנכים הגיעה היום (שני) לבית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. עשרות נכים הגיעו לכיכר פריז הסמוכה וחסמו את התנועה במקום. שיירת המחאה של ארגוני הנכים הפגינה לפני כן מול ביתו של שר הפנים אריה דרעי. 



חסימת כיכר פריז סמוך לבית ראש הממשלה
אייל כהן, מהארגון "הנכים הופכים לפנתרים", ממובילי המחאה, אמר הערב לחדשות 2: "הגענו לירושלים כדי לתת אמירה שאנחנו חזקים יותר, נחושים יותר, גדולים יותר ולא מתכוונים להפסיק. אנחנו מתכוונים להחמיר את המאבק, לפגוע כלכלית ולחסום כבישים, מפעלים ואזורי תעשייה. נגיע לכל שר ושר הביתה ולמשרדי ממשלה, הכל על הפרק".
כהן הוסיף על ההסכם שהושג עם ארגוני הנכים האחרים: "מה שסוכם עם שמחון זה להשאיר את כל הנכים מתחת לקו העוני, זה לא עומד בכלל על הפרק. המשטרה היתה מאופקת, הם התייחסו אלינו בצורה הוגנת, נקווה שזה יישאר כך"


לפני כשבוע המשיכו הנכים המשתתפים במחאה בחסימות הכבישים, כאשר הגיעו לכניסה לנמל אשדוד ועצרו את התנועה משעה 6:00 בבוקר בכניסות הראשיות לנמל, שערים 1 ו-5, לאחר כ-5 שעות נפתחה הכניסה לנמל. כתוצאה מהחסימה, הצטברו עומסי תנועה גדולים באזור ולא התאפשרה כניסה סדירה של משאיות ושל עובדי הנמל והלקוחות. 

הנכים חוסמים את כיכר פריז. צילום: TPS


למרות ההסכם שהושג בין חלק מארגוני הנכים לממשלה על הקצבאות ממשיכים חלק מהנכים בחסימות הכבישים, כיוון שלטענתם ההסכם אינו מספק. ארגון "הנכים הופכים לפנתרים", הגורם המרכזי מאחורי המשך המחאה, אמר כי "אנחנו דוחים את הצעת הממשלה המעליבה את נכי ישראל וזורקת אותם לשולי הדרך וקוראים לציבור להמשיך לתמוך במאבקנו עד שדרישותינו יענו - פריסת התוספת לקצבאות בתוך שנה ולא על פני ארבע שנים, השוואת הזכאות לתוספת לכלל הנכים והעלאת מסגרת התקציב הכוללת למהלך".

קואליציית ארגוני הנכים מלכתחילה לא הייתה מקשה אחת במאבק של החודשים האחרונים סביב המתווה שיביא לסופו את משבר קצבאות הנכות. אמנם חמישה מששת נציגי הארגונים של הנכים שכן נכחו במו"מ המרתוני ביום חמישי האחרון יצאו בתחושת הישג מוגבלת והודו כי מדובר ברע במיעוטו, אבל הדגישו: "כשהממשלה נותנת לך רק 4 מיליארד שקלים, אתה לוקח, ובנסיבות האלה השגנו הרבה עבור הנכים". 

על ההישג לפיו מספר הנכים שיקבלו קצבה גבוהה כמעט פי שניים מהקצבה הנוכחית שלא השתנתה 16 שנים, גדל מ-30% מהנכים שראש הממשלה הציע ל-70% מהנכים, אין חולק גם בקרב גדולי המתנגדים להסכם מקרב ארגוני הנכים, אבל המחיר יקר. "לו היה מדובר בשתי פעימות, במקום אחת, לקבלת התוספת לקצבאות ניחא. היינו מתקוממים אבל מבינים שתקציב 2018 סגור ורק בשנה הבאה אפשר להזרים את היתרה. אבל מי שיצגו אותנו במו"מ התפשרו על הסכם של ארבע פעימות, על פני ארבע שנים. זאת כניעה", אומרים המתנגדים להסכם.