בימים אלה רוב עם ישראל נמצא בחופשה, שמנוצלת לטיולים בחיק הטבע. בדיוק לקראת הימים האלה נערכו שלוש יחידות החילוץ הפועלות במסגרת מחוז ש"י מעבר לשגרה היומית שלהן. יחידות החילוץ מגילות, עציון ושומרון ויהודה מורכבות מעשרות מתנדבים, חלקם שוטרים במסגרת תפקידם הקבוע ואחרים אזרחים בעלי עסקים שרואים חשיבות עליונה בחילוץ והצלה.



אותן יחידות מסייעות למשטרה במסגרת הפעילות השוטפת באיתור נעדרים, בעיקר במקרים שבהם נשקפת סכנה לחייהם של הנעדרים. הם יכולים להיות חולים סופניים, קשישים או צעירים שהשאירו אחריהם מכתבים אובדניים. איתי רייש מיחידת חילוץ מגילות מספר כי היחידה חולשת על כל השטח הצפוני של מדבר יהודה עד אמצע הבקעה. "בשטח הפעילות העצום ישנם נחל דרגה, ואדי קלט ונחל עוג".



יחידת החילוץ מגילות מונה 90 מתנדבים שמתחלקים לצוות רפואה שמורכב מרופאים, אחיות, פרמדיקים וחובשים. צוות איתור הנעדרים יודע לתרגם טלפון של אבא מודאג המוסר כי בנו הלך לאיבוד באזור נחל יהודה. הצוות מתרגם את זה לרמת החיפושים ואיתורו של הנעדר. חברי הצוות עוברים הכשרה ארוכה ואימונים קשים כדי להיות בכשירות. יש יחידות קטנות יותר, כמו צוות שמתמחה בחילוץ משיטפונות. 



צילום: דוברות המשטרה



"חילצנו צלם שיטפונות שנכנס לתוך הנחל ונתקע על אי", מספר רייש. "היינו חייבים לרדת אליו במערכת חבלים מורכבת כדי לשלוף אותו החוצה וזה היה לא פשוט. יש מקרים שאנשים נתקעים בתוך המסלול בחשיכה, וזה בעיקר קורה בחורף כשאנשים לא מעריכים נכון את הזמן. בקיץ יש מקרים של התייבשויות בשל מכת חום קשה ביותר. אנחנו דרוכים לכל תרחיש ומחלצים במקרים רבים גם תיירים שמתייבשים בשטח. היחידה שלנו נותנת מענה לכל צרכיו של מחוז ש"י במשטרה".



ירידה בכמות האירועים

מדובר בחבורה של מתנדבים שאחרי שעות ארוכות של חילוץ שנכנס לעתים לתוך הלילה חוזרים בשעות הבוקר אל מקום עבודתם, ללא כל תלונה.
כמה אירועים היו לכם השנה?


"השנה האחרונה היא הנמוכה שלנו בהשוואה לשנים עברו. עד כה נרשמו 52 אירועים, אבל אנחנו יודעים שבמהלך הסוכות ועד לסוף השנה נדביק את הפערים. אנחנו ערים לכך שזו בדיוק התקופה שבה נרשמת עלייה חדה, בעיקר בגלל השינויים החדים בתנאי מזג האוויר. נגיע ל־90 אירועים עד סוף השנה.



מה האירועים הכי דרמטיים שאתה זוכר?


"לפני כשלוש שנים היה לנו מקרה חילוץ של נער בן 16 שנתקע במשך שבע שעות על חבל בגובה של 120 מטר וחילצנו אותו. זה החילוץ הדרמטי ביותר בתולדות היחידה".



צילום: דוברות המשטרה



יש לכם המלצות למטיילים?


"אנחנו ממליצים לבוא לטייל, אבל לשמור על מספר כללי זהירות. צריך לזכור שגם כשמזג האוויר בתל אביב הוא גשום במדבר עלול להיות חם, ולכן חייבים להצטייד בכובע ובמים וכן להיערך לאפשרות של שיטפונות כי אלו מגיעים במפתיע. במקרה כזה לא נכנסים לערוצי הנחלים ולא חוצים שיטפונות. יש להישמע להוראות של פקחי רשות הטבע והגנים ובמקרה הצורך מזעיקים אותנו אפילו באמצעות אפליקציית 100".



מצילים חיים


ההיערכות והאדרנלין הגבוה נכונים גם ביחידת החילוץ עציון יהודה. צחי כהן מהיחידה מספר כי היא פועלת מהאזור הצפוני, לירושלים ועד אזור קו יתיר וערד. "אנחנו מסייעים רבות למשטרת מחוז ש"י ולמחוז ירושלים באיתור נעדרים. היחידה מונה 50 מתנדבים והיא עומדת לגדול בקרוב ב־30 מתנדבים. כולם בעלי משפחות שמוצאים את הזמן בכל רגע נתון לסייע בחילוץ". 



גם ליאור דובר מיחידת חילוץ שומרון ובקעת הירדן מצטרף. "היחידה מורכבת מ־60 מתנדבים כש־40 באזור שומרון ו־20 באזור בקעת הירדן. כל המתנדבים מוכשרים ומוסמכים לעבוד בכל תרחיש.



צילום: דוברות המשטרה



כמה אירועים רשמתם עד כה לעומת השנה שעברה?


"ב־2016 נרשמו באזור השומרון למעלה מ־50 אירועים ונכון להיום מאז ראשית השנה נרשמו 22 אירועים, והצפי הוא שהכמות תוכפל במיוחד בתקופת סוכות וימי החורף הקרבים. בגלל טיבו של האזור שלנו המתנדבים ערוכים לקרוא מפות שטח בזמן אמת ומתמחים באיתור והתחקות אחר פצועים או נעדרים, כמו במקרה התאונה הקשה מלפני כשנה, ובאירועים של צעירים שעוזבים את הבית ונעלמים".



מהם פרקי זמן ההגעה שלכם לכל אירוע?


"15 עד 20 דקות. בתקופת סוכות העלינו את רמת הכוננו, אנשי הטג"ח חתמו על הציוד וכל אחד מהמתנדבים אספו את הציוד לרשותם, גם אם הם יוצאים עם המשפחות שלהם, כדי לחסוך בזמני הגעה ככל שניתן".