מאז נכנס נפתלי בנט לתפקידו כשר החינוך הוא החל לגבש כמה רפורמות, בהן תוכנית המצוינות במתמטיקה וחיזוק לימודי האנגלית. בנט הדגיש כי בעתיד יורחבו התוכניות גם למקצועות המדעים, בין היתר לפיזיקה, כימיה וביולוגיה. אולם סקר חדש מראה כי מצפה לבנט עבודה רבה בשטח כדי לשכנע תלמידות להרחיב את מקצוע הפיזיקה, וזאת דווקא משום שהן סבורות שהוא למעלה מיכולתן.



לפי הסקר, שנערך על ידי ד"ר עינת שפרינצק ונעמה בר־און ממכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן, בקרב 2,123 תלמידי כיתות ח'־י', נמצאו פערים ניכרים בין בנים לבנות בהערכתם את התאמתם ללימודי מדעים בכלל ופיזיקה בפרט. 62% מהבנים מאמינים שיש להם את היכולות והכישורים המתאימים, לעומת 36% מהבנות בלבד.



כרבע מהבנות השיבו שאין ביכולתן ללמוד את המקצוע, לעומת 11% מהבנים, אך דווקא הבנים אופטימיים יותר לגבי כישורי הבנות. 75% ציינו כי הם מאמינים שיש לבנות את הכישורים והיכולת ללמוד פיזיקה, 20% ענו שרק לחלק קטן מהן ו־5% ענו שהבנות לא מסוגלות כלל. הסקר עסק במקצוע הפיזיקה, משום שאחוז הבנים המסיימים בגרות במקצוע עומד על שני שליש מהבוגרים לעומת שליש בקרב הבנות. עוד עולה מהסקר כי 42.4% מהבנים רואים חשיבות בלמידת פיזיקה, לעומת 25.4% מהבנות. 14.5% מהבנים וכ־16% מהבנות השיבו שהמקצוע לא חשוב.



החוקרות בדקו גם את התמיכה שזוכים לה התלמידים בבית, בבית הספר ובקרב בני גילם, ומצאו כי החסם המרכזי ללימודי מדע נמצא דווקא בבית. נראה כי יותר בני משפחה לא הביעו דעה כאשר מדובר בבנות (31% לעומת 20%) ופחות בני משפחה תמכו בהן (50% לעומת 61%). בהתייחס לצוות בית הספר, נמצא כי רק כמחצית חשו שהצוות תומך בהן (50% לעומת 43%).



כשנשאלו המשתתפות אם הן מתכננות ללמוד או כבר לומדות מקצוע מדעי אחד או יותר באופן מורחב, נמצא כי מחצית מהבנות לומדות או רוצות להרחיב מקצוע מדעי, אך לרוב הן בוחרות בביולוגיה או בכימיה. כשנשאלו המשתתפים למה מעט בנות לומדות במגמת פיזיקה מורחבת, 33% מהבנים ענו כי הסיבה נובעת מכך שבנים אוהבים יותר פיזיקה ו־56% מהבנות ענו כי הסיבה נעוצה בקושי של המקצוע. רק אחוז אחד מהבנים חשבו כמותן.



"מכון דוידסון לחינוך מדעי זיהה כי קיים פער ניכר בין בנות לבנים בתחומי המדעים, בעיקר במקצוע הפיזיקה", אומרות החוקרות שפרינצק ובר־און. "באמצעות המחקר והסקר, ניסינו לאתר את מקור התופעה ולמגר אותה. ממצאי הסקר מגלים את הפערים ומראים לנו, המחנכים, כי יש בעיה בנורמה החברתית המיוחסת למקצועות אלה וישנה לצערנו חלוקה מגדרית ללא קשר ליכולות של הבנים והבנות. אנו מאמינות כי אפשר לשפר את המצב, לעודד מוטיבציה של בנות להשתתף בעשייה המדעית ולשלב בנות בכלל המקצועות המדעיים".