שנת הלימודים האקדמית תיפתח בעוד שבוע, וסקר חדש שנערך מגלה כי רבים מהסטודנטים שוקלים לרדת מהארץ בשל קשיים כלכליים וחיפוש אחר אלטרנטיבה טובה יותר. 58% מהסטודנטים ציינו כי הם ישקלו לעבור לאירופה בתנאי תעסוקה ומגורים אטרקטיביים, מתוכם 24% בטוחים שיעברו ו־34% ישקלו זאת. מנגד, על פי הסקר, 42% טענו כי לא ישקלו עזיבה בחיוב. מתוכם 18%, "באופן ודאי לא ישקלו זאת", ו־24% "חושבים שלא ישקלו אפשרות כזו".



הסקר נערך על ידי אתר GOOL, המספק שיעורי וידיאו מוקלטים עבור הכנה למבחנים אקדמאיים. הסקר נערך במסגרת מדגם מייצג של 300 סטודנטים באמצעות מכון המחקר "רפי סמית" לקראת שנת הלימודים האקדמית.



עוד עולה מהנתונים כי ישנה קורלציה ישירה לגיל הסטודנט ורצונו לעזוב את הארץ בעבור סיכוי לשפר את סיכוייו לרכוש דירה או לשכור אחת בתנאים טובים יותר מאלו המוצעים בישראל. על פי הנתונים, 20% מהסטודנטים עד גיל 24 שוקלים אפשרות כזו בחיוב לעומת 24% מהסטודנטים בני 25־29 ו־31% מהסטודנטים בני 30 ומעלה.



בחלוקה לפי מגדר אפשר לראות כי יותר סטודנטיות ישקלו לעזוב את ישראל- 66% לעומת 57% מהסטודנטים. פילוח לפי מקום מגורים מגלה כי הירושלמים נלהבים פחות מחבריהם בערים אחרות לעזוב את המדינה: 40% מהסטודנטים הירושלמים השיבו שישקלו לעבור לאירופה, לעומת 48% מהסטודנטים בשרון, 58% בדרום, 65% בצפון ו־66% בתל אביב.



עוד עולה כי 68% מהסטודנטים החילוניים יהיו מוכנים לרדת מהארץ לעומת 45% מהסטודנטים הדתיים. 62% מהסטודנטים לתואר השני ישקלו זאת עבור סיכוי טוב יותר לרכישת דירה, לעומת 56% מהסטודנטים לתואר ראשון. 47% מהסטודנטים הנשואים יסכימו לעבור למדינה אחרת לעומת 62% מהסטודנטים הרווקים.



יוחאי טוויג, המנהל הטכנולוגי והפדגוגי של אתר GOOL, הסביר כי לאחרונה הוקמה, לאחר שגייסה מיליון וחצי דולר, פלטפורמת "גול" לשעורי הווידיאו המוקלטים. לדבריו, יעדי המיזם הם להקל על ההוצאות השוטפות של הסטודנטים, זאת מתוך מטרה חברתית שבמסגרתה מאמינים מייסדי האתר שההוצאה הכבדה על שיעורים פרטיים מיותרת, בזמן שאפשר ליהנות משיעורי הווידיאו המוקלטים: "אנחנו מודים למשקיעים שלנו על האמון במיזם, דבר שמאפשר לכל המעורבים בו – כולם אנשי חינוך, לתרום את חלקם בזירה האקדמאית", סיכם טוויג.