ראש עיריית חיפה קיים היום (רביעי) הערכת מצב בעקבות הודעת ממשלת ישראל על כוונתה להפקיע סמכויות מהרשויות המקומיות בתחום התעשייה והמתקנים האסטרטגיים. ראש העיר, יונה יהב אמר כי מדובר "בחוק חיפה כימקלים שנועד לאפשר לשלטון לשרת את ההון תוך נטרול שומרי הסף ונציגי הציבור. ראש עיריית חיפה הנחה את הנהלת העיר להכין שורת עתירות לבג"צ בתחומים שונים הקשורים למפרץ חיפה וכן בכוונתו להיערך ביחד עם ראשי הרשויות הגדולות בישראל למאבק ציבורי ומשפטי בחוק שמנסה הממשלה להעביר".



יונה יהב נגד החלטת הממשלה

עוד אמר יהב כי "זהו חוק שפוגע בסעיף המרכזי בהסכם הבלתי חתום בין כל ממשלה לאזרחיה להעניק להם ביטחון מלא. דמם ובריאותם של מיליון תושבי חיפה והמפרץ לא יופקר ונעשה הכל כדי לקבור את הצעת החוק הרעה והמסוכנת הזאת".



ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) בתגובה לחוק הטייקונים המפקיע מהרשויות המקומיות את סמכותם לרישוי עסקים: "אין גבול לשחיתות ולצביעות הממשלה. הוצאת הכוח מהרשויות המקומיות פירושה התעלמות מקולו של הציבור שנרמס תחת לחצי הטייקונים והתאגידים הגדולים. מן הראוי לראות באויר נקי, מים צלולים ותשתיות תקינות אינטרס לאומי, אבל הממשלה מתרכזת רק ברווחי הטייקונים כערך עליון. אני יוזמת דיון דחוף בנושא וקוראת לכל חברי הכנסת בעלי המצפון והיושרה להצטרף אליי".


 
מנגד נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הביע תמיכה בהחלטה. "צודק ראש הממשלה שהחליט לפעול נגד ההתנהלות של ראש העיר חיפה אשר פגע באינטרסים לאומיים חיוניים של המדינה והוביל לפיטוריהם של אלפי עובדים במשק.  ראש הממשלה מגלה מנהיגות ומוביל מהלך לחיזוק המדינה, לחיזוק התעשייה ולטובת אזרחי מדינת ישראל. בכל מדינה מתוקנת, וישראל אינה שונה, ראש עיר אינו אמור להשתמש בסמכותו כדי לפעול נגד האינטרסים הלאומיים של תושבי מדינתו שלו, ולמנוע מהתעשיות הפועלות בה חומר גלם חיוני כמו האמוניה".
 
ברוש המשיך ואמר כי "יש לפעול למציאת פתרון הולם למשבר האמוניה, אך זאת באמצעות שיתוף פעולה עם הממשלה והגורמים הרלוונטיים, ומבלי לפגוע בפעילות הסדירה של התעשייה במפרץ ועובדיה".
 
מוקדם יותר היום ובהמשך להנחיית ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיעו משרד רה"מ, משרדי הפנים, המשפטים והאוצר להסכמות, בנוגע לתיקון בחוק רישוי עסקים. על פי התיקון, במקרים מסוימים שיקבעו בתיקון, תעבור הסמכות לרישוי תשתיות ומפעלים שיש בקיומם אינטרס לאומי רחב לידי הממשלה, באמצעות משרד הפנים.
כיום, נתונה הסמכות לרישוי עסקים, ובכלל זה תשתיות לאומיות ומפעלים אסטרטגיים,  בידי הרשויות המקומיות, בהן ממוקמים המתקנים, עובדה שלעתים מערימה קשיים על התהליך. בדיון שהתקיים אצל מנכ"ל משרד רה"מ, אלי גרונר, בהשתתפות מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט ונציגי משרד האוצר, הוחלט לתקן את חוק רישוי עסקים בכל הנוגע לרישוי תשתיות לאומיות ומפעלים לאומיים שבקיומם ישנו אינטרס לאומי רחב.
מדובר בתשתיות ובמפעלים, שרישיונם חיוני למשק, החלים עליהם שיקולים לאומיים. על פי תיקון החוק המוצע, במקרים מתאימים, הנוגעים למפעל טעון רישוי שיוכרז ככזה על ידי הממשלה, תוכל הממשלה להעביר לידיה את הסמכות למתן רישיון עסק. הממשלה תחליט בנוגע לרישוי העסקים של תשתיות לאומיות ומפעלים אסטרטגיים, במקום הרשות המקומית, רק לאחר גיבוש חוות דעת מפורטת מטעם מנכ"לי משרד רה"מ, האוצר והפנים, המנמקת מדוע קיומו של עסק מסוים הוא בעל אינטרס לאומי רחב. המהלך יבוצע באמצעות תיקון לחוק רישוי עסקים.