אחרי שנה של הבטחות וסחבת, הצעת החוק של שר הרווחה לצמצום העוני של הקשישים בישראל מתחילה לקרום עור וגידים, אף שמימושה המלא עדיין מותנה באישור משרד האוצר והכנסת. ביום ראשון הקרוב יגיש שר הרווחה והעבודה חיים כץ (הליכוד) שתי הצעות חוק ממשלתיות שיזם לאישור ועדת השרים לחקיקה. העיקרית שבהן תבטיח את הצמדת קצבת הבטחת ההכנסה המשולמת לקשישים עניים לשכר הממוצע במשק, במקום למדד המחירים לצרכן כפי שהיה עד כה. צעד זה צפוי לחלץ, לפחות סטטיסטית, את 190 אלף משפחות הקשישים בישראל שחיות בעוני, ולהעלותן אל מעבר לקו העוני



על פי ההצעה, קצבת אזרח ותיק בתוספת קצבת השלמת הכנסה המשולמות ליחיד, צפויות לגדול מ־3,112 שקל ל־3,454 שקל בחודש, והקצבה (המשולבת) לזוג תעמוד על 5,464 שקל לחודש במקום 4,918 שקל עד כה.

כמהלך משלים יגיש שר הרווחה לאישור ועדת השרים תיקון נוסף לחוק הבטחת הכנסה, הקובע כי הזכאות ל"מענק חימום בחורף" תינתן לכלל מקבלי הבטחת הכנסה בגיל פרישה, ולא כפי שנהוג היום רק לקשישים המתגוררים באזורים המוגדרים קרים.

מדובר במענק שנתי חד־פעמי שנועד להקל על קשישים חסרי אמצעים בתשלומי החשמל, והוא יעמוד עם אישור החוק בכנסת על 553 שקל ויינתן מדי שנה בחודש אוקטובר לכלל מקבלי הבטחת הכנסה בעלות שנתית של 111 מיליון שקל. 

חיים כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
חיים כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
יצוין כי כ־21% מהאזרחים הוותיקים בישראל חיים בעוני. זהו השיעור הגבוה ביותר מבין המדינות המפותחות. בהיעדר מדיניות רווחה כוללת או תוכנית אב לאומית הן למאבק בעוני, מדובר בבשורה. שיטת הצמדת קצבת הבטחת ההכנסה החדשה תבטיח כי הקצבה תתעדכן בעתיד בהתאם לרמת ההכנסה הממוצעת. 
 

"לא ניתן שהאזרחים הוותיקים יהפכו שקופים. כולנו מחויבים לאפשר תנאי מחיה הולמים לאוכלוסייה המבוגרת", אומר השר חיים כץ. "אף אחד לא מוכן לראות קשיש קופא מקור. אני מצפה לשיתוף פעולה מלא מצד ועדת שרים ופקידי האוצר״. 
"תוכנית שר הרווחה היא אולי תוציא חלק מהקשישים מסטטיסטיקת העוני, אבל היא אינה מספיקה כדי להעניק חיים של כבוד לדור ההורים שלנו", אומרים גורמי רווחה. "זו התחלה, אבל כדי למגר את עוני הקשישים בישראל צריך טיפול שורש בדמות תוכנית לאומית, וזה רק נדבך אחד בתוכה".
מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי שיעור הסיכון לעוני בקרב בני 65 ומעלה בישראל עומד על 28% בהשוואה ל־13.2% באיחוד האירופי. שליש מכלל הרשומים במחלקות הרווחה בישראל הם בני 55 ומעלה, בעוד חלקם באוכלוסייה הוא עדיין רק כחמישית. רק ל־28.7% מסך הישראלים מעל גיל 55 יש הכנסה כלשהי מפנסיה.