סערה במערכת החינוך בתל אביב בעקבות החלטתם של בתי ספר בעיר שלא לציין את יום השנה לרצח השר רחבעם זאבי (גנדי). גורמים במערכת הסבירו כי ההחלטה התקבלה בעקבות החשיפה בתוכנית "עובדה", שלפיה זאבי תקף מינית נשים. חברת מועצת העיר תל אביב גבי לסקי (מרצ) אמרה כי היא תומכת בהחלטה. "אף פעם לא התרשמתי במיוחד ממורשתו של האיש, שכוללת בעיקר שנאת ערבים, אבל אחרי שנחשף בתוכנית עובדה שהוא תקף נשים, אני בטוחה שהאיש לא ראוי להנצחה".



ארנון גלעדי, המשנה לראש עיריית תל אביב אמר ״לכל אותם מנהלי בית הספר המנסים לשכתב את ההיסטוריה - מדובר באלוף במיל, קצין מוערך ואחד שקידם ופיתח ללא הרף את מוזיאון ארץ ישראל והפך אותו למוזיאון החשוב ביותר שיש במדינה. גם נגד דמויות פוליטיות בכירות מהשמאל שכבר אינן עימנו יש עדויות, שמועות וסיפורים שהם אינם יכולים להשיב עליהם ולא שמעתי אף אחד מאותם מנהלים מזדעק כנגד מקרים אלו".



"עצם פעולתם הלא דמוקרטית של המנהלים , קרי למנוע מתלמידים לשמוע אודות מורשתו של גנדי מראה כי הם חושבים שהמוסדות אותם הם מנהלים שייכים להם ולא למדינת ישראל״, הוסיף גלעדי.



אפי קובי, חבר בוועד ההורים העירוני, הבהיר כי "אני מכבד את ההחלטה שקיבלו מנהלי בתי הספר. באופן אישי אין לי דעה בנושא". לעומתו, גבי שמעיה, פעיל בוועד ההורים בצפון תל אביב, אמר כי "אני לא מבין מדוע משה דיין, שהיה רודף נשים, כן ראוי להנצחה וגנדי לא. שיעשו דין אחד לכולם. כולל לזוהר ארגוב, שהיה בבר המצווה שלי, ואני חושב, לאור מה שנחשף עליו ביחס לנשים, שהוא לא ראוי להנצחה".

יפתח פלמ"ח זאבי. צילום: פלאש 90
יפתח פלמ"ח זאבי. צילום: פלאש 90

 
פעילת הימין מאי גולן, שמגדירה את עצמה "מעריצה של גנדי", אמרה כי "האיש הזה היה כולו אהבת ישראל. בית ספר שמתנגד לערכים שלו הוא בעצמו נטול ערכים. האיש הזה לחם למען המדינה ואין לאף אחד זכות ללכלך את המורשת המפוארת שלו". פלמח זאבי, בנו של רחבעם, מסר בתגובה: "אני יודע על הרבה מאוד בתי ספר שמחכים בכיליון עיניים ובשקיקה לציין את היום הזה".

זאבי הוסיף: "בתוכנית 'עובדה' לא נחשף שום דבר, כי כל מה שהיה שם לא עבר דרך בית משפט ולא זכה לתגובה של גנדי, אז אני לא חושב שזה ראוי להתייחסות. אני עובר ברחבי הארץ ורואה את העשייה המבורכת של אבי, את התרומה שלו לצה"ל והאהבה הבלתי מתפשרת למדינה הזו. מי שזה לא ראוי בעיניו – שיבושם לו". ממשרד החינוך נמסר: "החוק להנצחת זכרו של רחבעם זאבי אינו מחייב את בתי הספר לציין את היום, לפיכך הדבר נתון לבחירת המנהלים".