הפלג הירושלמי של העדה החרדית הכריז על היום (חמישי) כ"יום זעם" נגד גיוס חרדים לצה"ל. הבוקר חסמו מפגינים את צומת שילת בכביש 443. כוחות משטרה נמצאים במקום. בתוך כך, בעקבות התמונות הקשות מירושלים בהן נראים המוני חרדים מתאספים נגד חיילת בודדה שניסתה לסייע לרכב שנתקע בכביש ומצאה עצמה תחת מתקפה של עשרות חרדים מפגינים כנגדה, שוחחה הבוקר (חמישי) אילה חסון ב-103FM עם אבישי בן חיים, כתב חדשות 10 לענייני חרדים, שהתייחס לאירוע: "אנחנו בעיצומו של גל מחאות חרדים שעולות ויורדות מעת לעת בנוגע לגזרת הגיוס, הם מכנים את ימי ההפגנות 'ימי זעם'. מדובר על מחזה אבסורדי שהחל עקב מעצר בחורי ישיבות שערקו מצה"ל בתחילת השבוע. יש להדגיש, כל בחור ישיבות זוכה מהמדינה לפטור מצה"ל, הם לא מגויסים בכוח". 




"מנגד, ישנה קבוצה אחת, המכונה 'הפלג הירושלמי', שעל מנת לחדד את העימות עם החברה הישראלית ובכדי להבדיל את עצמה מקבוצות שונות בחברה החרדית, מקפידה לא להתייצב בבקו"ם אפילו בכדי לקבל את הפטור ובכך מותירה את חבריה עריקים מצה"ל. מעת לעת שוטר תמים תופס חרדי בסיטואציה מסוימת ומבחין שהוא עריק ועוצר אותו. כתוצאה מכך החלה המהומה, מדובר על מהומה על לא כלום. זהו מחזה אבסורד שרק הולך ומתעצם".

לשיחה הצטרף הרב אברהם בוימל מהוועד להצלת עולם התורה שהביע עמדתו על המקרה: "אבישי בן חיים חוטא ומטעה. ישנה גזרת גיוס, לפני שבג"ץ ביטל באופן מוחלט את הסטטוס קוו על תורתו אומנותו היה ניתן פטור מלא לכל חרדי משירות בצה"ל ללא תנאים מוקדמים. מאז שבג"ץ ביטל את החוק הממשלה מנסה לשבור את החבית ולשמר את היין ומבצעת צעדים שיובילו לגזרת גיוס. כל החוקים הללו מתנים את הפטור גיוס לשנה בלבד ודורשים מהם לשוב בכל פעם לקבל את הפטור. אני רוצה שנחזור חזרה לסטטוס שהיה כאן עד לפני שבע שנים, בו אדם שיביא מסמך שהוא לומד בישיבה יקבל במיידי פטור משירות מצה"ל באופן כולל".

אילה חסון: "מי לדעתך צריך להתגייס? למה שרק אני אשלם מסים? כל סיטואציית הסטטוס קוו הייתה טובה באופן זמני אך היו צדדים שלא שבעו ממנה, בעיקר אלו שרצו לגזור הון פוליטי בנושא".

השיב לה הרב: "זה לא מעניין אותי מי צריך התגייס לצה"ל ומי לא. הוויכוח שלי הוא לא על אלו שיושבים על הברזלים ולא על אלו שלא מתגייסים לצה"ל ונמצאים בישיבות. באירופה ובארצות הברית נהוג שהשירות בצבא הוא על בסיס התנדבותי, אין שירות חובה. היה לנו רמטכ"ל חכם שהיה שר הביטחון וראש הממשלה בשם אהוד ברק והוא זה שקבע את המונח 'צבא חכם וקטן'".

"זו ממש השוואה מושלמת", השיבה לו חסון בציניות: "תלמד מה קורה במדינת ישראל ותבין שזה לא יכול להיחשב כנתון להשוואה. אהוד ברק בדבריו לא התייחס לדברים הללו. מי שאינו מתגייס אינו יכול להכתיב כיצד הצבא צריך לנהוג. בנוגע לאלימות שראינו אמש בבני ברק, מה קרה שם? מה זו התמונה הזו ומה זאת האלימות הזו?"

הרב אברהם בוימל התייחס לסיטואציה שהתרחשה בבני ברק וטען: "ישנה אלימות מטורפת של משטרת ישראל כלפי הציבור החרדי, למה לא מדברים על השוטר ששלף אקדח כלפי חרדי? האלימות מתחילה כשהשוטר הישראלי הוא זה שמתחיל לנהוג באלימות כלפי המפגינים ומפנה אותם בכוח. החיילת ידעה שהיא במכוון נכנסה לסיטואציה הזו, היא אישה שעמדה בצורה מחוצפת".

חסון: "חצית את הגבול. אם אתה נשען על ארצות הברית ואירופה אז תגלה שהשוטרים נוהגים כלפי כל מפרי הסדר באלימות רבה מזו של חיילנו ושל המשטרה. זו מדינת חוק וסדר ודבר כזה לא יכול לקרות. אני בעד הפגנות מכל כיוון אך ללא אלימות. אני לא מוכנה לקבל את אמירתך שהחיילת עמדה בצורה מחוצפת ולכן אסיים את השיחה".

עריכה: איתמר זיגלמן