שוב 'זליגה' - ותקיפה: צה"ל תקף הבוקר (שבת) שלושה תותחי ארטילריה של הצבא הסורי סמוך לגבול בצפון רמת הגולן, זאת לאחר שלפנות בוקר, אזעקה הפרה את שלוות השבת ביישובי דרום רמת הגולן. שתי נפילות ארטילריות, שלא גרמו לנזק או לנפגעים, זוהו בשטח פתוח. ככל הנראה מדובר בזליגת אש ממלחמת האזרחים בסוריה. לאחר התקיפה נמסר מצה"ל כי "גם אם מדובר בזליגה, מדובר באירוע חריג והמשך אירועים מסוג זה ייענו בהחרפת התגובה הישראלית. צה"ל לא יסבול כל ניסיון פגיעה בריבונותה של מדינת ישראל ובביטחון תושביה ורואה במשטר הסורי אחראי לנעשה בשטחו".
זליגת האש הבוקר מגיעה יומיים אחרי הפעם הקודמת בה ירי ארטילרי פוגע בשטחי המדינה, גם אז לא נגרם נזק ולא היו נפגעים. דובר צה"ל לתקשורת הערבית, אביחי אדרעי, הזהיר את המשטר הסורי בדף הפייסבוק שלו במילים חריפות.  בדף הפייסבוק שלו כתב אדרעי: "גם אם מדובר בזליגת אש לא מכוונת מסוריה לישראל, המשך הזליגה יגרום לתגובה קשה וחזקה יותר. ראו הוזהרתם". אדרעי צירף לאזהרה שלו טנק עם הכיתוב בערבית: "ראו הוזהרתם, הוגן מי שמזהיר". גורמים בסוריה טענו כי "ישראל ביקשה מהמורדים לשגר פצמ"רים - כדי להצדיק תקיפות".
 

המשבר בספרד מחריף


ראש ממשלת ספרד, מריאנו רחוי, הודיע היום על צעדי הענישה שמדריד תבצע בתגובה להצהרת העצמאות המהוססת של חבל קטלוניה, אותה הצהיר נשיא חבל הארץ, קרלס פוג'דימון לפני כשבועיים. רחוי הודיע כי אמנם הוא לא יפעיל את סעיף 155 בחוקה הספרדית, שהיה מבטל לחלוטין את האוטונומיה הקטלונית, אך יפזר את הממשל המקומי, וזאת מכיוון שהפרו את החוק הספרדי.
 
ראש הממשלה הספרדי מריאן רחוי. צילום: רויטרס
ראש הממשלה הספרדי מריאן רחוי. צילום: רויטרס

 
בין הצעדים שהודיע עליהם רחוי, הממשל במדריד יפקיע את סמכויותיהם של בכירים בקטלוניה, שהפרו את החוק לראות עיניו, ובכך יבטל דה פקטו את האוטונומיה הקטלונית ללא הפעלת סעיף 155, יפזר את הפרלמנט המקומי בברצלונה עד לבחירות שייערכו בעוד כחצי שנה ויחליש את כוחו. בנאום שאותו נשא רחוי היום, הוא הסביר כי "ספרד לא מעוניינת ליטול לידיה את הסמכויות של קטלוניה, אלא רק לפעול נגד פקידים שפעלו נגד החוק". עם זאת, הבהיר ראש הממשלה, כי הממשל במדריד ייקח לידיו סמכויות חיוניות, "וזאת, כדי לא לפגוע ברווחת התושבים".


תאונות קשות במעורבות רוכבי הדו-גלגלי 


שלושה רוכבי דו גלגלי נפגעו במהלך השבת באורח בינוני ומעלה, אחד מהם מת מפצעיו. רוכב אופניים כבן 65 נפצע באורח קשה בשטח סמוך למשאבי שדה. צוות מד"א טיפל בו בזירה והוא פונה במסוק לבית החולים סורוקה בבאר שבע, כשהוא מורדם ומונשם. בנוסף, רוכב אופניים כבן 50 נפל ונפגע באורח בינוני בזמן רכיבה בשער העמקים. הוא פונה לבית החולים רמב"ם כשהוא סובל מחבלת בטן.


זירת תאונת האופנוע. צילום: דוברות מד"א
זירת תאונת האופנוע. צילום: דוברות מד"א

 
בתוך כך, אמש נהרג רוכב אופנוע כבן 70 לאחר שנפגע מרכב בכביש 99 סמוך לצומת דן לכיוון קרית שמונה. צוות מד"א נאלץ לקבוע את מותו. חובש בכיר במד"א, גבי דנינו, והפרמדיקית דנה נגלר סיפרו על ההתרחשויות: "כשהגענו למקום, ראינו גבר כבן 70 עם פגיעה רב מערכתית, הוא היה מחוסר הכרה ללא דופק וללא נשימה, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים, ביצענו פעולות החייאה מתקדמות והעברנו אותו למנחת, שם המתין מסוק מד"א. בסיוע הפרמדיקים מהמסוק המשכנו בניסיונות ההחייאה ולצערנו לאחר מאמצים נאלצנו לקבוע את מותו".



"החיים בכרכוכ חזרו לשגרה"


כלי תקשורת בעיראק דיווחו אתמול כי הצבא העיראקי השתלט על שני הגשרים אלטון-כוברי ונהר א-זאב, במרחק 35 ק"מ מצפון מערב לכירכוכ, בירת מחוז כורדיסטן עיראק. בדיווח של כתב ערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני נטען, כי בכך השתלטו הכוחות על שני הגשרים שהיו בידי הפשמרגה. ערוץ הטלוויזיה העיראקי "א-סומרייה" ציטט מקור ביטחוני שהעדיף לשמור על עילום שם, האומר כי "היו מעט עימותים בין הכוחות הביטחוניים וקבוצת חמושים שניסו להתקרב לכוחות, אך כיסי ההתנגדות טופלו מיד עם כניסת הכוחות הפדרליים".
בדיווח לא נמסר כי מדובר בלוחמים כורדים, אך דובר מטעם "ההסברה של המלחמה", המזוהה עם השיעים, דיווח כי מנגנוני המאבק בטרור, המשטרה הפדרלית ואל-חאשד א-שאעבי (קואליציה של מיליציות שיעיות), נפרסו מחדש באזור והשליטו סדר וביטחון באזור אלטון-כוברי. בתמונות שפרסם בטוויטר , נראו לוחמי הפשמרגה מקבלים טיפול רפואי בבית חולים שדה שהוקם באזור. לא נמסר מהי כמות הפצועים ואם היו הרוגים משני הצדדים. עוד נאמר, כי הכוחות פרוסים במחוז חאנקין עם יציבות ביטחונית, וכי החיים באזור חזרו לשגרה. "כל מי שאומר שיש מתיחות ביטחונית שקרן", הבהיר הדובר.