הדוח השנתי של עמותת "צלול" להגנת הסביבה לסיכום עונת הקיץ שפורסם היום (ראשון) מעיד יותר מבשנים עברו על מגמה של הזנחה ארוכת שנים של תשתיות הביוב והניקוז שגורמת להזרמת שפכים לנחלים ולים ולסגירת חופי רחצה. מהדוח עולה כי במהלך עונת הרחצה שהסתיימה בשבוע שעבר נסגרו חופי רחצה ברחבי הארץ למשך 77 ימים במצטבר ב-11 אירועי זיהום ים, כפול מאשר בעונת הרחצה בקיץ שעבר, אז נסגרו חופים למשך 38 ימים במצטבר ב-12 אירועי זיהום.

שיאנית סגירת החופים בקיץ 2017 היא הרצליה, שחופיה נסגרו למשך 17 יום בעקבות זיהום שמקורו במתחם תעש (הכתם הצהוב בחוף אפולוניה). חוף זיקים ופארק אשקלון נסגרו לרחצה ל-10 ימים במצטבר מזיהום שמקורו ברצועת עזה. זיהומים נוספים היו בחיפה וחוף הכרמל (19 ימים במצטבר), תל אביב (ששה ימים במצטבר) ונהריה (יום אחד).
החופים המועדים לפורענות בחורף 
צלול מזהירה כי בחורף הקרוב צפויים אירועי זיהום משמעותיים בנחלים רבים ברחבי הארץ וכתוצאה מכך גם פגיעה וסגירה של חופי רחצה בים התיכון בשל הזנחה ארוכת שנים של תשתיות הביוב, הניקוז ואגירת הקולחים מצד רשות המים, הרשויות המקומיות ומשרד האוצר. החופים המועדים ביותר לזיהום גם במהלך החורף הם חוף פלמחים, חופי תל אביב, חופי חיפה ועמק חפר.

זיהום גם בחורף. צילום: אבשלום ששוני
זיהום גם בחורף. צילום: אבשלום ששוני


החוף שצפוי לספוג את מירב הזיהום בחורף הקרוב הוא חוף פלמחים אליו מגיעים קולחי ירושלים באמצעות מכון טיהור השפכים שורק וקולחי גוש דן באמצעות השפד"ן. "בחורף שעבר הזרים השפד"ן לים כ-12 מיליון מ"ק קולחים שגרמו לסגירת חוף פלמחים לימים רבים, כמות שצפויה לגדול בחורף הנוכחי" מזהירים ב"צלול". גם נחל הירקון, שבשיקומו הושקעו מיליונים רבים, סופג בשנים האחרונות פגיעה קשה בעקבות הזרמה של שפכים מיישובי דרום השרון ויישובים מעבר לקו הירוק, זיהום שמסכן גם את חופי תל אביב. 

מה צריך לעשות?
"הזיהום הכבד בנחל לכיש בסוכות, כשביוב ונגר עירוני שזרמו לנחל גרמו לתמותה מאסיבית של דגים והזיהום שזרם לחופי נתניה, צריכים לשמש כתמרורי אזהרה לקראת החורף הקרוב. קיים עיכוב רב בהקמת תשתיות ביוב, ניקוז ואגירת קולחים בישראל. המדינה לא מטפלת במערכות הניקוז העירוניות כנדרש, אינה משדרגת מכוני טיהור שפכים ואינה מקימה מאגרי קולחים בקצב התואם את הגידול ברמת החיים ותנופת הבנייה ברחבי הארץ – מחדל שגורם, בנוסף על הפגיעה בנחלים ובחופים, גם לבזבוז מים עצום" מתריעים אנשי "צלול" בדוח. 
"הזרמת קולחים לים ברמת טיפול נמוכה נוגדת את החוק, נוגדת את אמנת ברצלונה, פוגעת במתקני ההתפלה ובציבור", אמרה מאיה יעקבס, מנכ"ל עמותת צלול, "אנחנו דורשים מרשות המים לטפל בתשתית הביוב ולהביאה למצב בו כל הקולחים בארץ יטופלו ברמה הגבוהה ביותר, לזרז את הקמת מאגרי הקולחים בכל רחבי הארץ ולהדביק את הפער הרב שנוצר לאיגום הקולחים, שיאפשר להשתמש במים להשקיה חקלאית במקום להזרימם לים".

יעקבס מוסיפה: "מהרשויות המקומיות אנחנו דורשים לשפר את איכות הנגר העירוני הזורם לים באמצעות הפרדה בין צינורות הביוב לניקוז, ניקוי הנקזים ומניעת הגעת אשפה לחופים. ללא כל אלה ימשיכו הנחלים והים לסבול מזיהום עוד שנים רבות ותמונת דגים המתים בנחלים תחזור על עצמה בכל שנה".