יוזמה חדשה של ח"כ ענת ברקו (ליכוד) מבקשת לשנות את חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה משנת 1970 לציין כי נפגע פעולת איבה ששהה במדינה אליה יצא חרף אזהרות מסע לא יהיה זכאי לזכויות. ח"כ ברקו הסבירה היום (שני) את החוק בתוכניתו של גבי גזית ב-103FM וטענה "שמדינת ישראל לא תתנער מאף אחד, יש למדינה אחריות על אזרחיה וזו אחריות טוטאלית".



"בסיני, במיוחד שלמרות האזהרות קונקרטיות וממוקדות משפחות עם ילדים קטנים נוסעים לסיני כל פעם מחדש", טענה ברקו, "אי אפשר לנסוע למרות אזהרות ואז לאחר אירוע טרור לדרוש מהמדינה זכויות. מי שבוחר להסתכן, עליו לדעת שלא יזכה לכל התגמולים אליהם זכאי נפגע פעולות איבה".



ברקו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


כשנשאלה כיצד תתייחס לסיטואציה בה קבוצת צעירים ישראלים יותקפו על ידי אנשי דאעש השיבה: "כמובן שארצה שיחולצו משם, אף אחד לא ירצה שיישארו שם, המדינה צריכה לעשות ככל שביכולתה בכדי להגן על האזרחים אני מעבירה אליהם את האחריות ויוזמת שההכרה בהם לא תהיה אוטומטית".

לשיחה הצטרף גיל להב, מומחה לסיורים קולינאריים בישראל ובסיני שהתייחס לדבריה של חברת הכנסת וטען כי עובדתית סיני בטוחה מאד. "יש הגיון בדבריה של חברת הכנסת ואני נוטה להסכים איתה גם אם אינה מדייקת, אם היו קורים פיגועים בהם היו מעורבים ישראלים ב-13 שנים האחרונות הייתי שוקל את החוק הזה ברצינות. חוק קובעים על בסיס דברים שיקרו ולא על דברים שלא יקרו. המציאות בשטח סיני היא רגועה, אנשי האקדמיה רואים שישנו פיגוע בים התיכון מוציאים אזהרות מסע שאינם תואמות את המציאות", אמר להב.



זה שלא נפגעו ישראלים אתמול לא אומר שהם לא יפגעו מחר. ישנה אזהרה קונקרטית לישראלים שלא לצאת לסיני. החוק בא להזהיר אנשים וקורא להם לקחת אחריות עליהם ועל בני משפחותיהם, אזרחים לא יכולים להפר אזהרה ולפנות למדינה בדרישות.

"לא הייתי סומכת על דאע"ש", השיבה ברקו, "אני קוראת לאזרחי ישראל להימנע מסכנה מיותרת ולקחת אחריות. גיל בטח עושה סיורים מדהימים בסיני אך הוא אינו איש ביטחון, אני יושבת בוועדות הביטחון וישנם עובדות שהציבור לא נחשף אליהם בייחוד בנוגע לאזהרות על אירועים בסיני. אם המועצה לביטחון לאומי מוציאה אזהרת מסע קונקרטית יש להקשיב לה, זו אינה אזהרה חסרת משמעות אלא מיועדת לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל. מטרת החוק שלי היא לשמור על שלומם של מדינת ישראל, אל תשכחו שישנם כל הזמן פיגועים בסיני ולא ניתן לדעת במדויק את המקומות המסוכנים בהם עתיד להתבצע פיגוע. לנסוע לסיני זה סיכון".


עריכה: איתמר זיגלמן