הכנסת חוזרת מפגרת הקיץ וכך גם גן הוורדים שמול משכן הכנסת המהווה אכסניה קבועה להפגנות. היום (שני) התקיימו ארבע מחאות שונות מול הכנסת, שתיים מהן של אוכלוסיית האנשים עם מוגבליות. במקביל, מקיים המרכז לעיוור בישראל הפגנה ראשונה במסגרת קמפיין מחאה אליו יצאו היום העיוורים ולקויי הראייה בדרישה להפסיק את אפלייתם המתמשכת מול נכי הגפיים בזכאות לקצבת ניידות מופחתת.


הקצבה הממוצעת לעיוור עומדת על 790 שקלים בממוצע לחודש לעומת הקצבה הניתנת לנכי גפיים ועומדת על 2,364 שקלים. במהלך השבוע יגישו גם עתירה לבג"ץ בדרישה לעצור את האפליה. במרכז לעיוור טוענים כי מצב זה גורם לכך שאנשים רבים עם עיוורון ולקויות ראייה מידרדרים לעוני ולרוב מהווים נטל על בני משפחתם וחבריהם.
מחאת העיוורים מול הכנסת


נתי ביאליסטוק כהן, מנכ"ל המרכז לעיוור בישראל, התייחס ב-103FM למחאה וטען כי "במשך שנים משרד העבודה אמר שהוא מכיר בקבוצה שמקבלת קצת פחות מ-500 שקלים ולא מוצא תקציב עבור העיוורים שמקבלים סך הכל מיליון וחצי שקלים בשנה. לא מעלים לנו את דמי הלווי לסכום הראוי, המדינה הפרידה בין אנשים שסובלים מעיוורון לאלו הסובלים מלקות בגפיים התחתונות. אנו מבקשים להשוות לאותו הסכום לזה של נכי הגפיים בישראל. זוהי דרישה ריאליסטית ולא ברורה לנו האפליה של מדינת ישראל". לדבריו, "אנשים עם עיוורון נאלצים להישאר כלואים בביתם ולחיות בבדידות קשה כי אין להם כסף לצאת מהבית"

מחאת העיוורים מול הכנסת. צילום: מרק ישראל סלם


מחאת העיוורים מול הכנסת. צילום: יח"צ


עוד הוסיף כהן: "אני קם כל יום בחמש בבוקר בכדי לנסוע מירושלים לתל אביב, עובד של המרכז העיוור אוסף אותי מהתחנה המרכזית ומסיע אותי ממקום למקום ברכב של המרכז. מזל שיש לי אישה שנוהגת ולוקחת אותי לתחנה. מדינת ישראל טוענת כי התחבורה הציבורית מסובסדת עבורנו ושאנחנו רשאים להשתמש בה רק שהמרחק בין תחנת האוטובוס הקרובה לביתי הוא כקילומטר ומאתיים מטר. כיצד אני אמור להתמודד עם המרחק הזה בחמש בבוקר?"



ארגוני הנכים: "המתווה שהממשלה התחייבה לו הוא לעג לרש"


כפי שהבטיחו אמש במסיבת עיתונאים שכינסו בחיפה, קואליציית 15 ארגוני הנכים שממשיכים במאבק לעדכון קצבת הנכות לגובה שכר המינימום הקימו מאהל מחאה שהם מתכוונים לאייש במקום לפחות שבוע.

"הכנסת חזרה והחוק שראש הממשלה הבטיח להביא לאישורה אחרי החגים לעדכון הקצבאות אפילו לא נכתב כטיוטא. לא מספיק שהמתווה שהממשלה התחייבה לו הוא לעג לרש עם הבטחות ללא כיסוי לעוד ארבע שנים, היא גם ממשיכה לעשות מאיתנו צחוק כאילו אנחנו אנשים שקופים" אמרו ב"מטה הפעולה של הנכים".

עמיחי תמיר מ"ארגון הנכים" קורא לציבור להגיע למאהל ולהביע תמיכה במאבק ואייל כהן, ראש "הנכים הופכים לפנתרים" מבטיח: "המאבק לא ישאר רק מול הכנסת. אנחנו נמשיך בהפגנות ברחבי הארץ ונשבש את חיי היום יום גם בכבישים וגם במתקנים אסטרטגיים עד שהממשלה תשב איתנו למו"מ אמיתי בחפץ לב ותכיר בעוול שהיא ממשיכה לגרום לרבע מיליון נכים בישראל".


עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן