מרבית נכסיה של חברת דואר ישראל אינם רשומים כל על שמה ונכסים אחרים שלה עדיין רשומים על שם רשות הדואר. קובע דו"ח מבקר המדינה בפרק על ניהול הנכסים בחברת דואר ישראל: "נמצא, כי יש נכסים, גם במרכזי ערים ראשיות, העומדים ריקים בלא שהם מניבים לחברה שום תשואה. מצב התחבורה של חלק מהנכסים ירוד והדבר מקשה להשתמש בהם או להשכירם", קובעים מחברי הדו"ח - "חברת הדואר משתמשת בנכסים יקרים, הנמצאים במקומות מרכזיים, לצורך חלק מפעילותיה, אף שניתן היה לבצען במקומות אחרים בעלות נמוכה בהרבה, בלי שהדבר היה גורם לפגיעה בפעולות או בציבור".



עוד נטען בדו"ח הביקורת, כי לעתים חברת הדואר לא השתמשה ביעילות במשאביה, כאשר נשאה בעלות החזקתם של חלק מנכסיה שלא לצורך, או השקיעה ממון רב בשיפוץ של נכסים שאותם נטשה לאחר פרק זמן קצר יחסית ועקב כך נגרמו לה הפסדים כספיים ניכרים.



"חברת הדואר לא חייבה במשך שנים חלק מסוכניה בדמי שימוש עבור השימוש שהם עשו בנכסיה", נטען עוד, "החברה מבצעת התקשרויות רבות בפטור ממכרז, כמו שקרה בניהול מרכזי המסירה של פריטי הדואר הנפחיים, כאשר החברה העדיפה להתקשר עם שני ספקים מרכזיים, בהיקף של 600 אלף שקל לשנה, שלא במסגרת הליך של מכרז. בנוסף לכך, רבות מההתקשרויות מועברות לאישור ועדות המכרזים ברגע האחרון ובלא שניתנה לוועדות שהות מספקת לבדוק כנדרש את החלופות".



בדו"ח הביקורת גם נטען, כי ליקויים שעלו בתחום הפעלתן של המכונות למיון דברי דואר ושל המכונות האוטומטיות לחלוקת חבילות, פוגעים ביכולתה של חברת הדואר לספק שירותים ובתדמיתה: "הגברת היעילות של ניהול נכסי חברת הדואר והפחתת העלויות שהיא נושאת בהן ישפרו את תפקוד החברה ובכך ישפרו גם את השירות שהיא מספקת לציבור", מסכם מבקר המדינה.



מרשות הדואר נמסר בתגובה: "בשנתיים האחרונות ביצעה חברת דואר ישראל קפיצת מדרגה משמעותית בהתנהלותה העסקית ובשיפור השירות ללקוחות. נציין כי הדוח מתייחס לשנים קודמות, בהן החברה הייתה במשבר כלכלי עמוק על סף חדלות פרעון, כאשר בשנתיים האחרונות מיישמת החברה רפורמה מקיפה, בין היתר בתחום הנדל"ן, במסגרתה תוקנו מרבית הליקויים.



במסגרת תוכנית רב שנתית לטיפול בנדל״ן , ננקטו שורת צעדים למיפוי, רישום והשבחת נכסי החברה. כיום 76% מנכסי החברה רשומים או נמצאים בתהליך רישום, והשאר נמצא בתהליכי בירור מול הרשויות המקומיות ומול המינהל.



בנוסף, בשנה האחרונה גויס מנהל נדל"ן עתיר ניסיון, ובוצעה התקשרות עם כמה משרדי עו"ד לרישום הנכסים ומשרדי אדריכלים לשינוי יעוד התב"ע, לצורך השבחת הנכסים לפני מכירתם. יצוין כי בימים אלה אנו נמצאים בתהליך מכירה והשכרה של נכסים בעלי פוטנציאל כלכלי של עשרות מיליוני שקלים".