המסעדן עזרא מרמלשטיין, הבעלים של מסעדת "ברבוניה" בתל אביב הלך היום (שישי) לעולמו בהמתת חסד. מרמלשטיין, שהחליט לשים קץ לחייו לאחר התמודדות קשה של שנים עם אירועים מוחיים שעבר, ביצע את המתת החסד בשווייץ, שם הדבר נחשב לחוקי. הוא השאיר אחריו חמישה ילדים ואת בת זוגו, מזל מרמלשטיין. דקות ספורות לפני שנפטר, התקשר מרמלשטיין למסעדה ונפרד מהלקוחות ומהעובדים.



בטור שפרסם מוקדם יותר היום במעריב, כתב עליו חברו, העיתונאי נתן זהבי, כי הוא מקווה שיחזור בו מהחלטתו. "חברי הטוב זה עשרות שנים עזרא מרמלשטיין קיבל החלטה גורלית לשים קץ לייסוריו, מאז לקה באירוע מוחי לפני כתשע שנים. אחרי האירוע המוחי הראשון הוא התמודד עם המוגבלויות הגופניות שבאו בעקבותיו. הוא ניסה לעשות ספורט וללכת על החול בשפת הים בעזרת חבר ומקל סבא. כאלוף שחייה לשעבר ניסה לשחות מדי יום בבריכה, אבל את הניסיונות האלו שבר אירוע מוחי שני שהפך אותו כפי שהוא הגדיר ל"סמרטוט אנושי"", כתב זהבי.



לטור המלא של נתן זהבי על חברו מרמלשטיין



זהבי הוסיף: "בת זוגו מזל, בניו ובנותיו (חמישה במספר), אשתו לשעבר רותי, אחיו ואחיותיו, נכדיו, חבריו הטובים ויש רבים כאלו - כולם ניסו להניא אותו מההחלטה, אבל עזרא התעקש. "אני לא יכול יותר", אמר לי בכל פעם שניסיתי לדבר על לבו שידחה את המועד. החבר שארגן את כל "עסקת המוות" עם החברה השוויצרית קיבל מעזרא הנחיה ברורה: הוא לא רוצה לחגוג את יום הולדתו ה–74 שחל ב–28.10, ולכן ביקש שתאריך היעד יהיה 27.10. בחיוך עצוב אמר לי ולשמואל גלזר שהוא מצטער שהוא דופק לשנינו את יום ההולדת - אני וגלזר נולדנו ב–27.10".



עזרא מרמלשטיין ונתן זהבי. צילום: נתן זהבי



"בשבת האחרונה ישבתי איתו שעות. הנחמה היחידה שהייתה לו הייתה כשיחק שש־בש, כשהוא ישוב בכיסא גלגלים, מתאמץ להפעיל את ידו ולנצח את בנו גילי, את בנו יוני, את החבר גלזר ואותי. בשבת האחרונה קרעתי אותו 5-0, ואז הוא חייך חיוך ממזרי, ובעינו האחת שרואה היה ניצוץ. הוא אמר: "אני יודע שתכתוב עלי כשאמות. אל תכתוב שהפסדתי 5-0, שלא יהיו לי פאדיחות". אז אני כותב עכשיו שניצחתי 3-2".



"הוא חזר למיטה. אחזתי בידו, נישקתי את מצחו ונחנקתי מדמעות. עד אותו רגע הייתי בטוח שיהיו לי כוחות להתלוות אליו לנסיעת המוות לשווייץ, אבל הבנתי שלא אוכל לעמוד בזה. ביום שני בלילה צלצלתי למזולה, שישבה ליד מיטתו של אהובה שנרדם, ושאלתי אם חל שינוי. היא אמרה שלא. בבכי תמרורים שאלה איך תיפרד ממנו, ואז יצא לה שיבוש של ארץ היעד כשצעקה: "אני ארצח את אלה שלוקחים את עזרא לאושוויץ". 



"גם עכשיו אני דומע. מקווה שהטלפון יצלצל ואקבל את ההודעה שעזרא החליט למשוך עוד קצת וביטל את הנסיעה. אם זה יקרה, אני נודר נדר שאשמור שבת, אשים תפילין, אצום ביום כיפור ואפסיק לאכול טריפה ושרצים. וגם אפסיד 10-0 אם עזרא יחזור לשחק איתי שש–בש בשבת הקרובה". כאמור, מרמלשטיין נפטר במהלך הערב.