בכל שנה נפגעים 8,500 תלמידים בתאונות דרכים - כך עולה מנתוני הלמ"ס שהגיעו לידי עמותת אור ירוק ומתפרסמים לרגל יום הבטיחות בדרכים שחל היום (שלישי). בשנות הלימודים תשע"א־תשע"ו (2010־2016) נפגעו יותר מ־51 אלף תלמידים. בתקופה זו נהרגו בתאונות דרכים 212 תלמידים. מהנתונים עולה כי 62% מהתלמידים נפגעו כשנסעו ברכב, 20% כשהלכו ברגל ו־12% כשנהגו. 5% מהתלמידים נפגעו כשרכבו על אופניים. רק 1% מהתלמידים נפגעו כשרכבו על אופניים חשמליים.



עם זאת, בעמותת אור ירוק מדווחים על עלייה מתמדת בנפגעי תאונות אופניים חשמליים. בשנת תשע"ג היו מעורבים בתאונות דרכים רק 17 תלמידים שרכבו על אופניים חשמליים. בשנת תשע"ו, שלוש שנים לאחר מכן, קפץ מספרם ל־412.



עוד עולה מהנתונים כי בנים נפגעים יותר מבנות. בשש השנים שנבדקו 58% מהנפגעים היו בנים ו־42% בנות. כמו כן, אחד מכל חמישה תלמידים נפגע בתאונות דרכים במהלך החופש הגדול. אחד מכל עשרה תלמידים שנפגעו למד בחינוך המיוחד או הוגדר כתלמיד שילוב.



מנכ"ל עמותת אור ירוק ארז קיטה מדגיש כי משרד התחבורה חייב לשים בראש סדר העדיפויות את בטיחות הילדים. "כבר מזמן הייתה צריכה הייתה להיות מערכת לניטור הנהיגה בהסעות התלמידים (קופסה ירוקה), במטרה לשמור על בטיחות התלמידים הנוסעים בהסעות".



קיטה הוסיף כי "הרשויות המקומיות חייבות להבטיח שסביבת בית הספר והדרך אליו יהיו בטוחות ויכללו פסי האטה, מעקות בטיחות ומעברי חצייה צבועים לפני כל מוסד חינוכי".




"בטיחות בדרכים" במערכת השעות




אבל יש גם בשורות טובות. לאחרונה תוגברו בבתי הספר היסודיים שיעורי בטיחות בדרכים. על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, בשנת הלימודים הנוכחית לומדים בכיתות א' ו־ ב' שעה שבועית בתוכנית "ללמוד תנועה". בכיתות ה' לומדים שעה שבועית בתוכנית "עצמאים בשטח", ואף יינתן ציון בתעודה לנושא זהירות ובטיחות בדרכים.



בכיתות ט' נלמדת תוכנית שבה משולב נושא רכיבה נכונה ובטוחה על אופניים, וכן נושא האופניים החשמליים. בבתי הספר העל־יסודיים נלמדת, בין השאר, התוכנית לחינוך תעבורתי, המכשירה את התלמידים להתנהלות נכונה ובטוחה במרחב התעבורתי ולהתמודדות עם מצבי סיכון מנקודת מבטו של משתמש הדרך.



בכיתות י"א ו־י"ב נלמדות תוכניות הדרכה לתלמידים לקראת קבלת רישיון הנהיגה וכן לנהגים צעירים.