ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לוותר על השתתפותו בטקס הדלקת המשואות היום העצמאות ה-70 למדינת ישראל, כך נמסר היום (חמישי) מלשכת ראש הממשלה. לטענת הלשכה, הסיבה לביטול היא ענייני ביטחון. "מכיוון שכל האירוע עם המנהיגים וענייני הביטחון אמורים לפגוע בחופש תנועה של משפחות שכולות וציבור, רה"מ החליט לוותר. הכוונה לקיים אירוע חלופי עם מנהיגים סמוך ליום העצמאות".



בשבוע שעבר דווח ב"החדשות" כי נתניהו תכנן לשבור את המסורת שקיימת במדינה מאז הקמתה, לפיה הדמות הבכירה בטקס הדלקת המשואות היא יו"ר הכנסת, ולנאום בטקס, כך עולה מההזמנה הרשמית לאירוע. המהלך היה צפוי ליצור מתיחות רבה בין ראש הממשלה ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שהביע התנגדות חריפה לרעיון ואף אמר למקורביו כי "אם זה יוצא לפועל מירי רגב פותחת איתי חזית".


יפגוש את המנהיגים במקום אחר? נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
יפגוש את המנהיגים במקום אחר? נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם


את המהלך יזמה שרת התרבות והספורט, מירי רגב, שהסבירה את הרעיון בכך שלכבוד שנת השבעים למדינה, ישנה כוונה להזמין מנהיגים בעולם דוגמת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ממשלת גרמניה אנגלה מרקל, ומן הראוי שגם ראש הממשלה ינאם באירוע מסוג זה.

לפי הדיווח, נתניהו שלח מכתב רשמי לכל ראשי המדינות בתפוצת נאט"ו, בו ביקש מהם לבוא ולחגוג מישראל בטקס הדלקת המשואות המסורתי בהר הרצל. הכוונה של ראש הממשלה היתה שיגיעו לארץ המנהיגים הבכירים בעולם, בהם נשיא ארצות דונלד טראמפ, מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין, וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי.

ממשרד התרבות והספורט נמסר: "השרה מירי רגב אכן עודכנה כי בשל אילוצי אבטחה, ראש הממשלה לא יוכל ליטול חלק בטקס המשואות שיפתח את חגיגות יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל בהר הרצל. השרה רגב הודיעה כי אירועי יום העצמאות ה-70 ייערכו על פי התכנון במסגרת התקציבית הקיימת בסך 100 מיליוני שקלים. בשל מגבלות התקציב (הנמוך ביחס לאירועי העשורים הקודמים) ייערך אירוע מרכזי וחגיגי אחד אשר יפתח את אירועי ה-70 בערב יום העצמאות בהר הרצל, כפי שסוכם בוועדת טקסים וסמלים".