דוח מבקר המדינה על השלטון המקומי עמוס בהערות רבות על מנהלים לא תקינים ועל חשד לעבירות על החוק, אך התייחסותו למועצה האזורית בנימין תופסת את הכותרות לאור הליקויים הקשורים לשתי עמותות, אופ"ק ורגבים, אשר ח"כ בצלאל סמוטריץ' היה קשור אליהן בעבר. על פי מבקר המדינה, נמצאו ליקויים אשר דורשים התערבות דחופה על מנת להחזיר את המצב למנהל התקין. בדו"ח הביקורת על המועצה האזורית בנימין נטען כי: "נמצאו ליקויים רבים בהתנהלות המועצה, חלקם חמורים. עם התחומים השונים שבהם נמצאו ליקויים נמנים קשרי הגומלין בין המועצה ובין הוועדים המקומיים והאגודות השיתופיות ביישובי המועצה, התנהלות המועצה בנוגע לתמיכותיה הכספיות במוסדות ציבור, ניהול מערך ההתקשרויות עם ספקים בכלל וקבלת שירותי הסעה בפרט וניהולה רישוי העסקים".



מבקר המדינה קובע כי בשנים 2016-2012 שילמה המועצה האזורית לחברה לפיתוח מטה בנימין, אשר למועצה זכויות הצבעה בה, כ-485 מיליוני שקלים עבור שירותי הסעות ועבודות בנייה ושיפוצים. עוד נטען כי המועצה שינתה תנאי מהותי במכרז לשירותי הסעת תלמידים, ללא קבלת אישור משרד החינוך כנדרש והשינוי הבטיח את המשך ההתקשרות עם החברה ופגע בכך בעקרון שוויון ההזדמנויות העומד בלב לבם של דיני המכרזים".



"בחינה של התנהלות המועצה בכל הנוגע להענקת תמיכות ולהתקשרויותיה עם ספקים מעוררת חשש כבד שהמועצה העדיפה עמותות וספקים מסוימים על פני אחרים" נטען עוד - "דבר זה מעורר חשש לפגיעה בעקרונות השוויון, החיסכון והיעילות, העומדים בבסיסם של הכללים המסדירים הענקת תמיכות ובבסיסם של דיני המכרזים".



סמוטריץ': "המבקר פועל כדי לנקום בי"



בתגובה לדוח אמר חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ': שתי העמותות הללו, יוצאות בסדר גמור בדו"ח והמבקר לא בא אליהן בטענות. טענות המבקר מופנות לשיטת מבחני התמיכה של מועצה אזורית מטה בנימין. מדובר ב-16 מבחני תמיכה שרק שניים מהם נוגעות לרגבים ואופק. בכל מקרה לא נטען להתנהלות בעייתית של עמותות אלה.

גם אם היתה ביקורת כזו הקשורה לרגבים ולאופ"ק הרי שהיא אינה נוגעת לי כלל ועיקר. ברגבים הועסקתי כעו"ד וכמנהל פעילות ללא שום זיקה לתחום הכספי. עמותת אופ"ק רשומה בכתובתי מאחר וכעו"ד חתמתי על מסמכי ההקמה שלה לרשם העמותות. בתקופתי כחבר עמותה באופ"ק העמותה לא קיבלה תמיכות. פרשתי מחברותי בה עם כניסתי לכנסת ביום 31.3.15. והיא החלה לקבל תמיכות ממטה בנימין רק בשנת 2016 (כשנה לאחר פרישתי ממנה). אין שום קשר בין דו"ח המבקר שפורסם היום לביני ובוודאי לא לחוק שאני מקדם להסדרת תפקידו וסמכויותיו.
והערה לסיום לכל חובבי ז'אנר תאוריות הקונספירציה - אם כבר אז אני מציע לכם לבחון את ההקשר, רק בכיוון ההפוך - האם ייתכן שמשרד מבקר המדינה שרבב את שתי העמותות לדו"ח כדי לנקום בי על המהלכים שאני מוביל מולו"


יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה ח"כ שלי יחימוביץ אמרה כי: "דוח המבקר המתפרסם היום צופן בתוכו ראיות ברורות לכך שמי שמבקשים לסרס ולהחליש את מוסד המבקר הם מי שהעמידה על מנהל תקין ושמירה על החוק 'פוגעת' בהם ישירות, ומונעת מהם לפעול כאילו אין דין ואין דיין.  הדו"ח המתפרסם היום שוב מדגים כמה נחוצה לציבור בישראל ביקורת מקצועית, אובייקטיבית ואמיצה. אני מבקשת להודות לשרים כחלון וליברמן על כך שגוננו השבוע על מוסד המבקר, ומנעו תמיכה של הממשלה בחוק שמשמעותו חיסול מוסד הביקורת."



ח"כ שפיר: "שוב פשע מאורגן בחסות סמוטריץ' והבית היהודי"
ח"כ סתיו שפיר, יו"ר ועדת השקיפות הגיבה לדו"ח מבקר המדינה החמור בעיניין התנהלות המועצה האזורית בנימין, העומד בראשה והעמותות הקשורות אליה ואמרה: "עכשיו ברור לכולם למה סמוטריץ' ואנשי הבית היהודי פתחו במלחמת חורמה נגד מבקר המדינה - הדו"ח חושף את מערך הפשיעה המאורגנת של הימין המתנחלי שהם עומדים בראשו. אנחנו עדים לשיטות של עבריינים שמועלים בכספי הציבור ובניגוד לחוק מעבירים מיליוני שקלים מכספי המיסים שלנו לעמותות פוליטיות, תופרים מכרזים למקורבים ומשתמשים בכספי הביטחון לצרכי תעמולה".

במכתב דחוף שהוציאה שפיר ליועץ המשפטי לממשלה וליו"ר ועדת הביקורת המדינה כתבה: "אין זה הדוח הראשון המציג ממצאים דומים, הנוגעים לקבוצה מסוימת של אנשים וביניהם נבחרי ציבור בכירים. הדו"ח החמור הנוכחי שהוציא מבקר המדינה לא יכול להישאר בגדר אזהרה ואני קוראת לפתיחת חקירה בעקבות הממצאים על מנת לוודא שעבירות מסוג זה לא חוזרות על עצמן יותר. כפי שידוע לכל, הימנעות מפתיחת חקירה תהווה מסר מסוכן ביותר למי שממשיכים גם ברגעים אלה לבצע פשעים נגד כספם של אזרחי ישראל שמועברים לחבורת המאפיונרים במקום להגיע לבריאות לחינוך ולרווחה".