נשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה ומי שנחשב לבכיר רבני הציבור החרדי, הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן, הלך היום (שלישי) לעולמו בגיל 104, לאחר שאושפז בחודשים האחרונים מספר פעמים בבית החולים, עקב בעיות רפואיות ואחרי שהבוקר כשלו ניסיונות החייאה בעקבות דום לב שעבר. הלוויתו צפויה להתקיים בהמשך היום בבני ברק בהשתתפות מאות אלפים והמשטרה החלה בהיערכות בצירים באזור העיר. הרב היה נשוי לרבנית תמר שנפטרה בשנת 2002. לזוג ארבעה ילדים, שני בנים ושתי בנות. התגורר בדירה קטנה בבני ברק.



מנהל בית החולים 'מעייני הישועה', פרופסור מוטי רביד, אמר בראיון לגל"צ כי "הרב יצא מהרבה מצבים שאחרים לא יוצאים מהם. הוא עבר דום לב לפנות בוקר. איש ענק. אתה יכול להיות דתי או לא אבל האיש היה ענק רוחני שאנשים העריצו ואהבו ואחד האנשים המעטים שאף פעם לא היה שנוי במחלוקת. מילתו הייתה מקובלת על כל הציבור החרדי". 

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הביע את תנחומיו על מותו של הרב שטיינמן, "היה מנהיג שנשא על כתפיו את כל כובד הקיום של העם היהודי. ענק תורני ומורה דרך שהכווין וניתב את חייהם של אלפים ורבבות. למרות עמדותיו הנחרצות הוא ידע להעביר את מסריו, בנועם, ברכות ומתוך אהבה גדולה לכל יהודי. בפגישתי האחרונה איתו זכיתי להתוודע לנצר יחודי של היהדות הליטאית המפוארת. הרב היה מתמיד עצום, גאון בתורה, טוב עין וטוב לב, עשיר בנסיון חיים ובא בימים. אדם שחכמתו הייתה שנייה רק לענוותו. הרב שטיינמן התווה דרך לאינספור יהודים והסתלקותו מותירה היום תחושת יתמות עמוקה. יהי זכרו ברוך".

ראש האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר כי הוא "משתתף בכאבו העצום של ציבור גדול המבכה את לכתו של אחד מגדולי רבני ישראל הרב הגאון אהרון יהודה לייב שטיינמן זצ"ל. הרב שטיינמן היה מהדמויות החשובות בציבור הליטאי ומגדולי הרבנים שידע עם ישראל במאה האחרונה. בעת ביקוריי ושיחותיי איתו בביתו, תמיד נדהמתי מצניעותו המופלגת ומהעוצמה הרוחנית יוצאת הדופן בה ניחן, שהשפיעה על כלל הציבור ועל דורות של רבנים, מורי הלכה ותלמידים".

הרב שטיינמן ז"ל. צילום: בעריש פילמר


עוד אמר כי "לימוד התורה והקניית הערכים לדורות הבאים עמדה במרכז תפיסת עולמו של הרב, שהוביל מהפכות רבות בקרב לומדי התורה, ביניהן פעילותו לשילוב חרדים בתעסוקה ובמעגלי החיים ועמדותיו הברורות והבהירות כי חובה לקיים שיח ולנסות להגיע להסכמות בעם. אשריו שזכה להעמיד דורות רבים של תלמידי חכמים. תנחומי הכנים למשפחתו".
 
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין: "משתתף בצערו של עם ישראל עת לכתו של הגאון הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל. הרב שטיינמן, מגדולי וחשובי הרבנים במאה האחרונה זכה בצניעותו הרבה להעמיד דורות של תלמידים ובחוכמתו וענוונותו זכה להשפיע על דורות של מנהיגים, מורי דרך ותלמידים. יהי זכרו ברוך".

גדעון סער: "עם ישראל אבד הבוקר מנהיג גדול. הרב אהרון לייב שטיינמן: גדול בתורה, במסירות הנפש ובמידות. סמל לצניעות ולמותר הרוח על החומר. יהי זכרו ברוך".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי: "בערב חג האורים עם ישראל נפרד בכאב מאחד מגדולי התורה הבולטים שבדור, הרב אהרון יהודה חיים שטיינמן זצ"ל. אורו לא כבה, שכן העמיד תלמידים הרבה  ואת עולמו הרוחני, דרך אמונתו ומחשבותיו יצק לתוך עשרות ספרים שהפכו לנכס צאן ברזל בארון הספרים היהודי. תנחומי למשפחתו ולציבור הרחב".

לאחר פטירת הרב שך בשנת 2001 שימש הרב שטיינמן כסמכות העליונה בציבור החרדי לצד הרב אלישיב, ולאחר פטירתו של האחרון ב-2012 נחשב לסמכות הרוחנית המובילה. הוא כיהן במועצת גדולי התורה של דגל התורה מימיה הראשונים ובשנים האחרונות כיהן כנשיא המועצה. בבחירות 1999 היה הרב שטיינמן זה שהכריע בעד כניסה לממשלתו של אהוד ברק. במהלך ההתנתקות הורה לבחורי הישיבות שלא לצאת להפגין בעד אף אחד מהצדדים. כתב כשלושים ספרים.