ביפו נמשך פינוי ההריסות מהבניין שקרס בעקבות הפיצוץ בו נהרגו תושב טייבה, עלי אבו ג'מעה בן ה-24, רימון חורי, בן 18 מיפו ותושב השטחים ששמו עדיין לא פורסם. רחוב יפת בעיר סגור לתנועה וכך גם רחובות מסביב. ההריסות מפונות ובמקביל צוותים של חברת החשמל החלו לטפל בתשתית החשמל שקרסה.
זירת הפיצוץ ביפו


בינתיים, משפחות בדירות רבות באזור נותרו ללא חשמל. מפקד מחוז דן בשירותי הכבאות וההצלה יואב גדסי אמר בזירת הפיצוץ כי "זה היה אירוע קשה מאוד והסבירות הגבוהה ביותר היא למעורבות של גז. הוצאנו בלונים של גז מהמקום. חלקם מלאים ולחלקם לא. זה היה פיצוץ נפחי (לא פלילי - א.ח) ברמה חזקה מאוד. הריכוז הגבוה של גז, חומרים דליקים וצבעים גרמו לנזק הכבד ולאבידות הקשות בנפש. זו הייתה תערובת של קטלנית של בלוני גז וחומרים דליקים".גדסי ציין שלעסק עם חומרים דליקים שמוכנסים בו בלוני גז היה צורך לקבל אישור משירותי הכבאות. להערכתו, "אם הדליפה הקשה הייתה מתרחשת בשעות היום ייתכן שאנשים היו מתריעים בשל הריח החזק, אבל מאידך, פיצוץ בעוצמה כזו חזקה ביום היה מוביל למספר נפגעים גבוה ביותר לעוברי אורח וכלי רכב הנוסעים בצפיפות ברחוב הסואן".

חילוץ מההריסות בקריסת המבנה ביפו . צילום: דוברות כבאות והצלה


קרוביהם של ההרוגים התקשו לעכל את הבשורה על מות יקיריהם. ב"כאן ב" דווח כי רק בשעה 8:00 בבוקר נודע לבני משפחתו של עלי שהוא בין ההרוגים. הם לא חשבו שהוא נמצא במקום. הוא עבד במסעדה ביפו, וכבר כמה שנים הוא שוכר שם דירה, כשאחיו גר סמוך אליו, ובכל כמה שבועות הוא היה מגיע לטייבה על מנת לעזור לאמו. אביו נהרג לפני שש שנים. בנוסף, המשפחה כועסת על כך שאף גורם רשמי לא הגיע לדבר איתם.

דודו רפא יאסים אמר ל"כאן ב": "הוא הילד השלישי מתוך ארבעה, יש שם שלושה גברים ובת. אבא שלו נפטר לפני ארבע שנים והוא הלך לפרנס ביפו, התקשרו אליי היום בבוקר, ולא אמרו כלום. כל המשפחה כועסת מאוד. זה אסון למשפחה וזאת מכה קשה לאמא שלו".

"אין לנו לאן ללכת"

פאיז, המתגורר בבניין צמוד לחנות חומרי הבניין נותר ללא בית. "שמעתי פיצוץ מפחיד, הכל רעד, בדיוק הייתי במטבח, חשבתי שזרקו טיל 50 טון ואז באנו ליחידת הדיור וראינו שהכל קרס. הלך הבית, נשאר רק המטבח ועוד חדר. אין לנו לאן ללכת", העיד "זו דירה של עמידר אנחנו לא יודעים מה לעשות, אין לנו איפה לישון בלילה, יש לנו שני ילידים ונכד. הכל הלך, נשארתי רק עם הבגדים שעליי".

"המתחם שמאחורי החנות שקרסה נראה כמו אחרי הפצצה. צבעים וחומרי בניין מפוזרים לכל עבר וכלי רכב שספגו רסיסים נראו עם משמות מנופצות ונזקי פח. בחזית כלי רכב עלה באש ועף וחלקים עפו עד לגינה הציבורית שממול מרחק עשרות מטרים", הוסיף. ג'מיל, המתגורר כמה בניינים ממקום הפיצוץ סיפר כי "היה פיצוץ אדיר ואח"כ עוד כמה פיצוצים. חשבנו שטיל ירד. המראות היו קשים מאוד". 

זירת הפיצוץ ביפו. צילום: אלוני מור
 
מנסור, המתגורר שני בניינים ממקום הפיצוץ העיד: "ישנתי ואז בני צעק הבניין מתמוטט. בהתחלה מהפיצוץ חשבנו שגם אצלנו הכל מתמוטט הכל רעד. חומרי בניין עפו לעכל מקום גם לי נגמרו נזקים, החלונות נשברו ויש פיצוצים בטיח. אשתי לקחה את זה מאוד קשה. רצתי למקום, ראינו שהכל הריסות והצלחנו לחלץ כלב שהיה שם. כואב לי הלב על הבחורים שנהרגו".

ג'רייס מרון, תושב המקום, סיפר: "עפו לי רסיסים לתוך הבית. יצאתי לעזור. אנשים לא הבינו מה קרה. זה היה נורא. זה היה כמו בסרטים. "חשבנו בהתחלה שזו רעידת אדמה אין דברים כאלה. אלה דברים שרואים רק בסרטים בהוליווד. לא האמנו שזה יכול לקרות אצלנו. אנחנו לא יודעים מה לעשות אין לנו חשמל. הכל סגור". 

עד ראייה סיפר על שראה במהלך הפיצוץ אמר ב-103FM: "הייתי באזור הבניין באותו ערב, שמעתי פתאום רעש חזק עם הד רב, חשבתי שהתרחש פיגוע או חיסול, רצתי אל המקום וראיתי שריפה שעולה מתוך החנות לחומרי בניין בא אני רגיל לקנות חומרים מידי פעם. ראיתי את האסון, זה היה נראה כמו במלחמה. עברתי ליד המקום גם הבוקר, כעת יש שם כוחות ביטחון ומנקים את הרחוב עם טרקטורים".


עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן