המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו עברה מפתח תקווה לתל אביב וחיפה. אלפי בני אדם התאספו היום (שבת) בשדרות רוטשילד בתל אביב, סמוך למקום הכרזת המדינה, חסמו את הרחוב, וקראו "הון - שלטון - עולם תחתון", זאת כחלק, כאמור, מההמחאה המתקיימת כבר 54 שבועות ברציפות, "נגד השחיתות השלטונית", לדבריהם. במקביל לכך, התאספו אלפים נוספים סמוך לביתו של שר האוצר משה כחלון וקראו לשר להתנגד לחוק ההמלצות, שלטענתם נועד להגן על נתניהו מפני החקירות נגדו.



מני נפתלי נושא דברים בהפגנה בתל אביב

בעקבות ההפגנה, רחוב רוטשילד נחסם מרחוב הרצל ועד נחלת בנימין, בשני הכיוונים עד השעה 23:10, כאשר רבים מהמפגינים הגיעו עם שלטים עליהם נכתב "ביבי התפטר" ו"המדינה שלנו ולא של נתניהו", במטרה לצעוד מרחוב רוטשילד, פינת אלנבי, לאורך השדרה ועד לכיכר הבימה. כתוצאה מכך באזור נוצרו שיבושי תנועה כבדים, כאשר במקביל כוחות משטרה, שנפרסו מסביב, כוונו את התנועה.



אחד מהמארגנים, אלדד יניב, הבטיח שהחלה מחאת החורף והיא עוברת לתל אביב, ויצא בקריאה להגיע בשבוע הבא להפגנת המונים בכיכר רבין בתל אביב. המפגינים צעקו לסירוגין במהלך הצעדה: "מושחתים נמאסתם", בעוד שאחרים שרו את שיר חנוכה "באנו חושך לגרש", ופצחו בקריאות "לא נוותר". יורם מצנע, שהגיע מכפר ורדים ביחד עם עשרות חבריו, סיפר: "נסענו שעות עם הרכבים שלנו לתל אביב. השחיתות השלטונית היא סכנה קיומית".



עוזי ארד עם אלדד יניב במהלך ההפגנה. צילום: אבשלום ששוני
עוזי ארד עם אלדד יניב במהלך ההפגנה. צילום: אבשלום ששוני



מני נפתלי, העד המרכזי נגד שרה נתניהו, אשת רה"מ, בפרשת המעונות, הוסיף: "אני עד לזה. אני הייתי בבית ראש הממשלה. אשתו, הילדים והיועצים התרוצצו כמו עכברים בבית ראש הממשלה על מנת לתפוס את הכיסא. פעם ליד ראש הממשלה היו אנשים חכמים, אך היום הוא לוקח את החלשים בשביל לשנות את החוקים. הוא משנה את החוקים על מנת שלא יצליחו להפיל אותו מכיסאו. ראש הממשלה חייב להחזיר את המפתחות לציבור".



בין המפגינות, נצפתה גם סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי ממרצ, שאמרה: "אנחנו צריכים ליצור פה תקווה. השחיתות מסוכנת לכולנו". בנוסף, אחת מהדוברות במהלך הצעדה הכריזה: "כאן בארץ ישראל קם הבית היהודי. אנו מכריזים בזאת על עצמאות מהשחיתות - נגן בגופנו על מוסדות החוק".


עורכת הדין אליס גולדמן, פעילה חברתית ולוחמת שחיתות מתנועת אומ"ץ, אמרה מול ביתו של כחלון בחיפה כי "חברי מפלגת הליכוד ובראשם ביטן ואמסלם התגייסו להגן על אדם אחד בלבד - ראש הממשלה נתניהו - וכנראה ולכאורה גם על עצמם - וזה לא מעניין אותם שהם רומסים על הדרך את הדמוקרטיה, שהיא מהיסודות המרכיבים את מגילת העצמאות ויסוד מהותי שעליו הוקמה מדינת ישראל".

המפגינים בת"א. צילום: אבשלום ששוני
המפגינים בת"א. צילום: אבשלום ששוני


עוד הוסיפה גולדמן כי ״לאחר שחוק ההמלצות, שנועד להסתיר מהעם את ההמלצות בנוגע לחקירת נתניהו, עבר קריאה ראשונה, גילינו למרבה הזוועה, שאין אופוזיציה במדינת ישראל. חברי האופוזיציה שהיו עסוקים בדברים 'יותר חשובים' מהגנה על הדמוקרטיה ושלטון החוק - נעדרו מההצבעה. ועל כן התארגנו להפגנה ספונטנית מול ביתו של כחלון בחיפה - שהבטיח לפני הבחירות שיתנגד לחוקים אנטי דמוקרטיים ושלמרבה הזוועה, נוכחנו שוב- שכחלון משקר".

במערכת הפוליטית מחזקים את המפגינים

יו״ר סיעת המחנה הציוני, יואל חסון, אמר במהלך בהפגנה בתל-אביב כי "היום גם אני לוקח חלק מצעדת הבושה, יחד עם חברי לנבחרת המחנה הציוני.
אנו יודעים שלצד הלחימה שלנו בכנסת, יש צורך גם לצאת לרחובות - להפגין נגד החוק הבזוי שמסמל את הידרדרות הדמוקרטיה בישראל. לא ניתן לבנימין נתניהו לגנוב לנו את המדינה באישון הלילה".

מני נפתלי בשדרות רוטשילד. צילום: אבשלום ששוני
מני נפתלי בשדרות רוטשילד. צילום: אבשלום ששוני


יושב ראש האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג (המחנה הציוני), התייחס בחשבון הטוויטר שלו להפגנה ברחוב רוטשילד נגד השחיתות השלטונית, וטען כי מקורה מהציבור ולא מפוליטיקאים. "הציבור אמר הערב בהמוניו את דברו על יד המקום בו הוכרזה עצמאותנו", אמר הרצוג, והוסיף: "המחאה והתסכול בקעו מלמטה מכל שדרות העם, לא מפוליטיקאים מקצועיים אלא מתחושה קשה של חוסר הוגנות, מסלידה מהשחיתות ומהתנגדות מוסרית קשה לחוק שתפור על מידותיו של אדם אחד". הרצוג אף הוסיף וקרא למפגינים לבוא לירושלים ביום שני, ו"לצור על הכנסת" במחאה על חוק ההמלצות.

ח"כ דב חנין, דיבר אף הוא הערב בהפגנת המחאה ברוטשילד, ואמר: "הגעתי לכאן הערב יחד עם עשרות אלפים שנמאס להם מהשחיתות, מהביזה, מראש ממשלה שסופר דולרים וסיגרים אבל לא את האזרחים. כשהשלטון מאבד את כל המעצורים - העם צריך לעצור אותו. את המחאה הזאת חייבים להמשיך בכל הכוח כדי להבהיר לנתניהו שימי הקיסרות הגיעו לסופם".

בתוך כך, על רקע ההפגנה, אבי גבאי קרא הערב לראשי הקואליציה לחזור בהם מתמיכה ב"חוק ההמלצות". לדבריו, "זוהי שעת המבחן שלכם. חוק ההמלצות יקבע באיזה צד של ההיסטוריה אתם תירשמו. בצד של השחיתות, או בצד של עם ישראל".

בסרטון שפרסם הערב יו"ר המחנה הציוני, בעמוד הפייסבוק שלו, הוא אמר: "מחיר השחיתות כבד. הוא פוגע בביטחון שלנו. ראינו את זה בצוללות. הוא פוגע בחינוך של הילדים שלנו. הוא פוגע בבריאות של ההורים שלנו. השחיתות הזאת מתחילה ונגמרת בחוקים האלה שאתם הולכים לחוקק. זוהי שעת המבחן שלכם".

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הגיב בחשבון הטוויטר שלו להפגנה ואמר: "אלפים אלפים מוחים בתל אביב. מאות נוספים ברחבי הארץ. ימנים, שמאלנים, ליכודניקים ואחרים במסר אחד - די לשחיתות. די למושחתים. צעד נחרץ בקרב על עתיד המדינה".

המפגינים בת"א. צילום: אבשלום ששוני
המפגינים בת"א. צילום: אבשלום ששוני


שפי פז נעצרה במחאה מול בית נשיאת ביהמ"ש העליון

כ-200 מתושבי דרום תל אביב, בהובלת ״החזית לשחרור דרום תל אביב״, בשיתוף עם תנועת "אם תרצו", ותומכים מרחבי הארץ, הפגינו הערב מול ביתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בשכונת צהלה, בדרישה לשים סוף ל"זלזול בזכויות האדם והאזרח של התושבים".

שפי פז, מראשי מטה המאבק של תושבי דרום תל אביב שנעצרה בשבוע שעבר והורחקה ל-15 יום משכונת צהלה, בחרה להפר את הצו ולהגיע להפגנה. לפני מעצרה אמרה כי היא "אינה רואה את עצמה מחויבת לצו שלא רואה בה אזרחית שוות זכויות". לדבריה: "לא בקלות ראש בחרתי להפר את צו ההרחקה ולא מתוך זלזול בחוק ובמשטרה. אלא משום הצו המוסרי שכופה עלי לעמוד כאן ולהטיח בפני רשויות המדינה ובפני החברה הישראלית כולה את גודלו המפלצתי של העוול שקורע לנו את הנשמה".