מהלומה לתופעת הזנות בדרום תל אביב: הבוקר (שני) עצרו שוטרי מרחב יפתח בפשיטה שבוצעה בתחנה המרכזית את מי שמוגדר במשטרה כ"מלך הזנות של תל אביב", את בת זוגו ואת בנו וכן שבעה חשודים נוספים המעורבים על פי החשד בניהול ושליטה על זירת בתי הבושת בדרום תל אביב. במשטרה מייחסים לחשוד, לבת זוגו ולבנו עבירות של הלבנת הון, העלמות מס, ניהול בתי בושת, שידול לזנות ולעבירות נלוות. עבירות דומות מיוחסות גם לעצורים הנוספים.



מדובר במבצע משולב של המשטרה במרחב יפתח, נציגים מהפרקליטות הפלילית, הפרקליטות האזרחית במחוז תל אביב, יחידת יהלום ברשות המיסים וגורמי רווחה בעיריית תל אביב. על פי החשד, השתלט "מלך הזנות" של העיר על אזור רחב היקף בסביבת התחנה המרכזית הישנה של תל אביב, החזיק בבעלותו בניינים שלמים בהם ביצע פיצול דירות ובעצם איכלס זונות שהעניקו שירותי מין לבאי האזור. על פי החשד מדובר ברשת מסועפת שהכנסותיה נאמדים בסכומי עתק שהמס עליהם נאמד במיליוני שקלים. מחקירת המשטרה עולה כי המעורבים ניצלו אוכלוסיות מוחלשות והפכו את האזור כולו למרובה בפשיעה בתחומי הסמים, האלימות והזנות.



מהמשטרה נמסר לאחר המעצר: "אנו רואים חשיבות רבה בטיפול במחוללי הפשיעה באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב. גורמים אלה פוגעים קשות בביטחון התושבים, מפרים את הסדר הציבורי ופוגעים באיכות החיים של התושבים. העבריינים הללו עושים את הונם תוך ביצוע עבירות פליליות חמורות וכדי להוסיף חטא על פשע עושים זאת תוך עושק וניצול ציני של אוכלוסיות מוחלשות".



התחנה המרכזית הישנה. צילום: אבשלום ששוני



כ-12,040 אנשים בישראל במעגל הזנות
 
עו"ד ניצן כהנא, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, מסרה בעקבות הפשיטה: "שוב אנחנו נחשפות לפניה האכזריות של תעשיית הזנות, שאת רווחיה צוברים על גבן של אינספור נשים. אנו מברכות את משטרת ישראל על הצעד המתבקש, אך מבקשות להזכיר כי פתרון אמיתי לקרבנות תעשיית הזנות יהיה רק באמירה ברורה של המחוקק כי כל מי שמנצל אותן הוא עבריין - כולל הלקוחות המניעים תעשייה זו".
עו"ד יעל בן סעדון, מנהלת שותפה נוספת במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, הוסיפה כי "חוק המאבק הלאומי לאיסור צריכת זנות ושיקום שורדות זנות עבר קריאה טרומית ביולי האחרון, והשרה שקד, שהבינה את משמעותו הערכית וההיסטורית הבטיחה לקדם במקומו הצעת חוק ממשלתית. מאז עברו למעלה מארבעה חודשים בהם לא נעשה דבר ולא נכתבה מילה. שרת המשפטים - הגיע הזמן לפעול."
ביולי האחרון אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק המאבק הלאומי בצריכת זנות ומתן סיוע לשורדות זנות, התשע''ז - 2017, אותה כתב המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות ומקדמות ח"כ שולי מועלם וח"כ לשעבר זהבה גלאון. הצעת חוק מקבילה של ח"כ ד"ר עליזה לביא, יו"ר ועדת המשנה למאבק בסחר בנשות ובזנות, אושרה גם היא.
לפי נתוני הסקר הלאומי אודות הזנות של משרד הרווחה והמשרד לביטחון פנים, בישראל כ-12,040 אנשים במעגל הזנות. למעלה מעשירית מהם, כ-1,500 הינם קטינות וקטינים. בסקר דווח כי 76% מהנשים במעגל הזנות הביעו את רצונן לצאת מהזנות לו היו להן הכלים והאפשרות לכך. הסקר הלאומי מצא כי למעלה מ 70% מהציבור מצפה מהריבון לפתור את תופעת הזנות.
החוק לאיסור צריכת זנות אומץ לראשונה בשנת 1999 בשבדיה, שהיתה החלוצה בתחום. בשנים האחרונות חוקקו עוד ועוד מדינות את חקיקה שמטיל אחריות פלילית על צרכני הזנות, ביניהן אירלנד (2017), צרפת (2016), צפון אירלנד (2015) קנדה, מדינות בארה"ב, נורבגיה ועוד. במדינות בהן אומץ החוק הוכח כי צמצום הביקוש לזנות הוביל לבלימה בהיקף התופעה, לצמצום הסחר בבני אדם ובשינוי משמעותי בעמדות הציבור נגד התופעה.