בעידן הסמארטפונים והקניונים הפכו 46 החוות החקלאיות הלימודיות הפועלות בארץ לשמורות טבע חינוכיות וערכיות, הפועלות להגברת המודעות לחי ולצומח ולשמירה על איכות הסביבה בקרב הדור הצעיר. החווה למדעי החקלאות והסביבה באשדוד מהווה חלון ראווה ירוק לאלפי תלמידים מבתי הספר בעיר ומחוצה לה ולמודל לחוות חקלאיות ברחבי הארץ.
 
תחת הססמה: "מה שאני שומע – אני שוכח, מה שאני רואה – אני זוכר, ומה שאני עושה – אני יודע", מייצרת החווה באשדוד תמהיל מרתק של לימודי טבע עם עבודה חקלאית וטיפול בבעלי חיים. "לפני הרבה שנים הקימו חוות מתוך מטרה להכשיר חקלאים. ברוח הזמן, מטרות החווה החקלאית השתנו", מסבירה מנהלת החווה באשדוד, חדווה אליעד, שהפכה את המקום למפעל חייה.
 
"הגעתי לכאן לפני 11 שנים, כשהחווה הייתה על סף סגירה והיו רק 30 כיתות. כיום יש 82 כיתות בשנה והלוואי שיכולנו לקלוט עוד כיתות", היא אומרת בסיפוק. המטרה המרכזית היא ללמד חקלאות, אבל גם להעשיר את לימודי המדע, הטכנולוגיה, הבריאות, אורח חיים בריא, חקר ואיכות הסביבה. לגרום לילדים להתחבר לחקלאות ולטבע.
 

"בעידן הנוכחי רוב הילדים הולכים לקניונים, מתעסקים עם הסמארטפונים ואוהבים מקומות סטריליים. רואים את זה כשהם באים לחווה. בהתחלה הם נרתעים מריח בעלי החיים וממגע עם האדמה. אנחנו מעוררים בהם סקרנות, אהבה לטבע, במקום לפזז מערוץ לערוץ בטלוויזיה". החווה החקלאית בפאתי אזור התעשייה של אשדוד משתרעת על שטח של 12 דונם ויוצרת תחושה של שמורת טבע, עשירה בבעלי חיים, משתלות, פינות לימוד ומעבדות לניסויים חקלאיים. "כשילד בא לחווה, הוא לומד על תופעות טבע, בעלי חיים, גידולים חקלאיים, מדע וטכנולוגיה", מסבירה אליעד. התלמידים בכיתות א'־ו' מגיעים לשעתיים בשבוע. בשליש מהזמן הם לומדים ובשאר הזמן עובדים עם החי והצומח בצורה פרטנית וקבוצתית.
 
"כשילד עובד לבד עם בעלי חיים או צמחים הוא מפתח מיומנויות אישיות. בקבוצה הוא מפתח קשרים חברתיים. יש ילדים רבים שמגיעים אלינו ולא מצליחים בבית הספר, וכאן הם חווים הצלחות אחרות. שליש מגיעים מהחינוך המיוחד: אוטיסטים, לקויי שמיעה ולקויי למידה. מגיעים גם ילדים מוגבלים ונכים. שליש נוסף הם ילדים רגילים ושליש הם ילדים מצטיינים מכיתות ה'־ט', שמבצעים עבודות חקר. יש ביקוש גבוה, והלוואי שהייתה לנו אפשרות לקלוט כיתות נוספות.

החווה החקלאית באשדוד. צילום: באדיבות החווה החקלאית
החווה החקלאית באשדוד. צילום: באדיבות החווה החקלאית

 
אליעד מוסיפה: "החקלאות גורמת לצמצום בעיות אלימות. הילדים רגועים, מרוכזים וסובלניים יותר. זו חוויה שהם מחכים לה. החווה פותחת להם צוהר לטבע ולאיכות הסביבה. ילדים לא מכירים את מרבית הציפורים והם מקבלים הדרכה ועורכים תצפיות. כחלק מהחינוך לאיכות הסביבה, יצרנו עציצים מעמודי תאורה וספסלים מצמיגי מכוניות".
 
אתם עושים פעילויות נוספות לכלל האוכלוסייה?
"אנו מקיימים בחווה כנס שנתי של המועצות הירוקות, וכל מי שרוצה יכול לבוא לפעילות. החווה נפתחת בחגים והתשלום למשפחה הוא רק 35 שקל לילד. מגיעים אלינו גם גני ילדים פעמיים בשנה וקשישים שבאים לסיור יומי מרתק. עובדים כאן נערים מהחינוך המיוחד, ואנחנו מוכרים שתילים במחיר סמלי. מעבר לזה, בחווה פועלות 25 קבוצות חקר, במסגרת פרויקט 'מפזרים זרעים של מדע'. בכל שנה אנחנו מקיימים יריד חקר עירוני, בו מוצגות 100 עבודות במגוון נושאים".
 
אבי אלקיים, המפקח הראשי על החוות החקלאיות ומדעי החקלאות במזכירות הפדגוגית של משרד החינוך: "החוות החקלאיות הפכו למרכזים חינוכיים משמעותיים. הן מסייעות להעלות את התלמיד עד לרמה של חקלאות הייטק. החווה באשדוד היא פנינה ירוקה בעיר. מרחבי הלמידה והמרחבים החוץ כיתתיים, לצד 90 עבודות חקר בשנה האחרונה, יצרו כאן דבר ייחודי".