שיפור ארע במצבו של אשר אלמליח, המאבטח שנפצע באורח קשה מאוד בפיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בירושלים. מבית החולים "שערי צדק" נמסר הבוקר (שני) כי חלה התייצבות נוספת במצבו של אלמליח והוא מראה סימני התעוררות ראשוניים. עם זאת, מצבו מוסיף להיות קשה ועדיין נשקפת סכנה לחייו. אתמול אושפז אלמליח, מאבטח בן 46 מהיישוב אדם, בבית החולים במצב אנוש.

תיעוד הפיגוע התחנה המרכזית בירושלים
כוחות צה"ל מהחטיבה המרחבית "הבקעה והעמקים" פעלו במהלך הלילה במרחב פרעה ממנו יצא המחבל שביצע את פיגוע הדקירה אתמול בתחנה המרכזית בירושלים. הכוחות הגיעו לביתו של המחבל על מנת לתחקר את משפחתו ולחפש חומרי הסתה.
 

מי שהזעיקה את כוחות ההצלה לזירת הפיגוע, היא בת שבע אסייג, מתנדבת שירות לאומי במד"א, שבמקרה הייתה במקום בזמן האירוע. בשיחה עם המוקדן, היא מתארת בפירוט את המצב בזירה.



בת השירות: "אני נמצאת בירושלים בתחנה המרכזית והיה עכשיו פיגוע, דקרו את איש האבטחה".


מוקדן מד"א: "חוץ ממנו יש עוד דקורים?"


בת השירות:"לא, רק הוא".


מוקדן מד"א: "עצרו את הבחור שדקר אותו?"


בת השירות: "עדיין לא".


מוקדן מד"א: "הוא בהכרה?"


בת השירות: "כן הוא בהכרה, הוא מדבר איתנו".





אסייג, שהייתה עדה למתרחש וטיפלה לאחר מכן בפצוע, סיפרה לאחר מכן: "סיימתי משמרת במד"א והגעתי לתחנה המרכזית. לפתע ראיתי מחבל מתקרב לאחד המאבטחים במקום ותוקף אותו. רצתי לשם, הוא שכב על המדרכה תוך שהוא מחזיק את מקום הדקירה. ידעתי שמה שצריך לעשות זה לעצור את הדימום והתחלתי ללחוץ". 
אסייג הוסיפה: "במקביל התקשרתי למוקד מד"א להזעיק כוחות, דיווחתי על פיגוע דקירה וצוותי מד"א הגיעו אלי בתוך דקה. זו הרגשה לא פשוטה כשאני נקלעת לאירוע כזה בלי ציוד רפואי ובלי הצוות של האמבולנס. לא איבדתי את העשתונות, ניסיתי לשמור על קור רוח וידעתי שבשביל להציל אותו, הדבר הנכון הוא ללחוץ לו על מקום הדקירה ולעצור את הדימום".

בת שבע אסייג. צילום: מד"א

חובשי מד"א העניקו לאלמליח טיפול רפואי ופינו אותו ליחידת הטראומה בבית חולים שערי צדק כשהוא מונשם ומורדם. לאחר ניתוח AGCR מצבו התייצב, אך נכון לאתמול עדיין נשקפת סכנה לחייו. 

המחבל, יאסין יוסף חאפז אבו אל־קרעה (24), תושב מחנה הפליטים אל־פארעה מצפון לשכם, הגיע לאזור התחנה המרכזית בירושלים כשהוא לבוש במעיל. סמוך לשעה 14:15, בעת שעמד לפני המגנומטר, הוא ניצל רגע אחד של חוסר תשומת לב, ובעודו עוטף את זרועו השמאלית במעיל, שלף במהירות באמצעות ידו הימנית את הסכין שהסתיר במעילו ונעץ אותה בחוזקה בחזהו של המאבטח שעמד לצדו. מיד לאחר מכן פתח המחבל בריצה ומאבטחים דלקו בעקבותיו עד שעצרו אותו.



המחבל הועבר לחקירה משותפת של חוקרי מחוז ירושלים והשב"כ. על פי הדיווחים, אל־קרעה הוא בנו של גנרל (בדימוס) יוסף אל־קרעה, ששירת בעבר ברשות הפלסטינית. גם כמה מאחיו משרתים כקצינים במנגנוני הביטחון הפלסטיניים. עוד נמסר, כי המפגע עבד בתל אביב ומוכר כפעיל בתנועת פתח.​ 
בשב"כ מציינים כי לצעיר היה היתר עבודה במרחב התפר, אך לא בישראל, וכי אין לו עבר קודם בעבירות לאומניות. במשטרה ובשב"כ חוקרים התבטאויות של המחבל בפייסבוק כשבין היתר כתב כי הוא מתכוון לעשות מעשה. "עוד תשמעו ותקראו עליי בחדשות", כתב וציטט גם שיר התומך בג'יהאד: ״למען האל קמנו, להניף את הדגל, כדי להחזיר את הכבוד לאל־אקצא במחיר של שפיכות דמים״.

המחבל שביצע את פיגוע הדקירה

 עוד נבחן כיצד הצליח המחבל לחצות מעברים ומחסומים מאזור קו התפר ועד לירושלים, וזאת כשהאישור שקיבל אפשר לו לעבוד ולשהות אך ורק בסמוך לקו התפר ובשום אופן לא להיכנס לתחומי ירושלים, שם שהה באופן בלתי חוקי. בשב"כ ובמשטרה מנהלים חקירה בניסיון לאתר חשודים שסייעו למחבל להיכנס לירושלים. כמו כן נבדק החשד שלפיו נכנס לירושלים כבר במהלך השבת והמתין בדריכות לרגע שבו יוכל לממש את כוונתו.
 מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, שניהל את זירת הפיגוע, אמר: “מדובר במחבל, שוהה בלתי חוקי, שככל שידוע לנו תכנן לבצע את הפיגוע. עירנות המאבטחים ותגובתם המהירה של האזרחים והשוטרים הביאו למעצרו של המחבל תוך שניות ובכך מנעו פגיעה נוספת בחפים מפשע. 
 "היערכות ופריסת השוטרים נמשכת זה תקופה ארוכה בירושלים, ובדגש על הימים האחרונים שבהם התמודדנו עם אירועי הפרות סדר אלימות תוך מוכנות לאירועי טרור. הפיגוע של היום הוא דוגמה לכך. נמשיך להימצא במקומות המהווים פוטנציאל לפיגוע. כל ניסיון של מפגע לבצע פגיעה באזרחים ובכוחות הביטחון ייתקל בתגובה קשה, מיידית ונחושה של שוטרים ואזרחים".

"הרגשה לא פשוטה"

המאבטח, אשר אלמליח, טופל תחילה בזירת האירוע על ידי חובשים ופרמדיקים של מד"א, בסיוע צוותים של איחוד הצלה, ופונה כשהוא בהכרה לבית חולים שערי צדק בעיר. מבית החולים נמסר כי הוא מטופל ביחידת הטראומה כשהוא מורדם ומונשם. נדגיש, כי עם הגעתו לבית החולים עבר אלמליח ניתוח בבית החזה כדי למנוע חשש לפגיעה בלבו. במקביל טיפלו צוותי מד"א ואיחוד הצלה בכ־15 נפגעי חרדה שהיו עדים לדקירה. עוברי אורח סיפרו: "לקח לנו המון זמן לקלוט שזה פיגוע. בהתחלה נראה היה שמדובר בקטטה בין הדוקר למאבטח".
 
אחיו של המאבטח אמר אמש: "אנחנו מבקשים מכל עם ישראל שיתפללו עליו. הוא מנע אסון כבד יותר. כל המדינה מתגאה בו".
בתוך כך, אמש דיווחה כתבתנו קרני אלדד כי סמוך לשעה שמונה בערב התבצע ירי לעבר אוטובוס שהסיע סטודנטים סמוך ליישוב עפרה. נוסעי האוטובוס דיווחו על צרורות שנורו לעברם, ופגיעות זוהו בחלונו של הנהג ובגג האוטובוס. סביב האוטובוס איתרו כוחות הביטחון 11 תרמילי נשק. באירוע לא היו נפגעים. 
 
"נמשיך להילחם בטרור"

ראש הממשלה בנימין נתניהו המבקר בצרפת ובבלגיה מסר איחולי החלמה למאבטח שנדקר. "נמשיך להילחם בטרור הזה, שלא זקוק לסיבה. הסיבה היא עצם קיומנו שם. אני שולח תקווה להחלמת המאבטח. אנחנו רואים את זה הרבה שנים ואנחנו נמשיך להילחם בטרור". גם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, התייחס לפיגוע: "צרפת מחוברת לישראל ולביטחונה ומגנה פיגועים נגד ישראל", אמר.
 
השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמר: "פיגוע הדקירה בירושלים הוא תוצאה ישירה של ההסתה ברשות הפלסטינית שפועלת יחד עם חמאס להבעיר את השטח. אבו מאזן מוכיח שוב ושוב שהוא אינו פרטנר לשלום וכיום הוא גם נושא באחריות להסתה הרצחנית של חמאס, שאיתו הוא יושב בממשלת האחדות. אני מתפלל לשלומו ולהחלמתו של המאבטח הפצוע".