יוסי ממן, נשוי טרי בן 30, הוא סטודנט שאפתן שלומד כיום קורסים בחינוך בקריה האקדמית אונו. במהלך חייו התמודד יוסי עם לקות למידה מורכבת המשלבת דיסלקציה והפרעת קשב וריכוז קשה. "לקריה האקדמית אונו נרשמתי לקראת השנה אחרי ששמעתי על תוכנית 'להיות סטודנט' שלהם ושל ג'וינט ישראל. זו תוכנית שמסייעת לאנשים עם מוגבלות לצלוח את הלימודים. אנחנו תשעה סטודנטים בתוכנית עם מוגבלויות שונות, אבל נפגשים אחת לשבוע עם הרכזים שלנו ומדברים על ההתמודדות עם הלימודים, כשכל אחד מקבל גם שעות חונכות אישית והקלות במבחנים. ככל שאני מתמיד בלימודים ומפתח יכולות למידה אוכל גם להגביר את קצב הלימודים, והשאיפה ברורה – לסיים עם תואר".
 
חוסר הנגישות להשכלה גבוהה עבור אנשים עם מוגבלויות בכלל ולקויי למידה בפרט, היא תופעה מצערת וארוכת שנים במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, ועד היום היא לא זכתה לטיפול מערכתי ופדגוגי מעמיק מצד הממשלה. לראיה, הנתונים העדכניים ביותר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעידים כי רק 18% מהאנשים עם מוגבלות בישראל סיימו מסלול אקדמי לעומת 33% בכלל האוכלוסייה. ל־53% אין בגרות כלל, לעומת 29% בציבור הכללי. 
 
מי שהחליטו השנה בפעם הראשונה להרים את הכפפה ולמצוא פתרון אמיתי לאותם מועמדים וסטודנטים הם אנשי "מסד נכויות" (שותפות של ג'וינט ישראל וקרן משפחת רודרמן). בשנת הלימודים הנוכחית הם מפעילים לראשונה את "להיות סטודנט" בשלושה מוסדות אקדמיים - הקריה האקדמית אונו, המכללה האקדמית אחוה ואוניברסיטת אריאל בשומרון. מדובר במסלול מותאם שאמור לפתוח בפניהם כל מסלול לימודים שיחפצו בו. הסטודנטים בתוכנית מקבלים תמיכה וליווי אישי, החל מבחירת מסלול הלימודים על פי העניין האישי, ולאורך הלימודים. כל סטודנט מקבל ליווי קבוצתי של רכזי התוכנית, ויחד איתו נבנית תוכנית אישית הדרגתית בהתאם לבחירותיו ויכולותיו. 

אוניברסיטת אריאל בשומרון. צילום: ויקיפדיה
אוניברסיטת אריאל בשומרון. צילום: ויקיפדיה

 

ד"ר שירה ילון חיימוביץ, דיקנית הסטודנטים של הקריה האקדמית אונו: "היוזמה נבעה מהצורך לאפשר כניסה ללימודים לאנשים עם מוגבלות. אנחנו גאים להיות חלוצים במסגרת התוכנית ונותנים מלגה בגובה של כ־50 אחוז משכר הלימוד למשתתפים בתוכנית". יקיר פניני מנדל, ראש תחום שירותים קהילתיים בג'וינט ישראל־מסד נכויות: "השכלה גבוהה היא כיום מסלול חשוב מאוד בישראל לרישות חברתי, לשילוב בתעסוקה, לפיתוח עצמי וחברתי. 'להיות סטודנט' מפתחת מודל שנועד להנגיש את ההשכלה הגבוהה לאלפי בוגרים עם מוגבלות בישראל בעתיד, ולהתאים להם מסלול לימודים אישי במטרה לקדם חברה ישראל משלבת ושוויונית יותר".