הימים האחרונים היו לא פשוטים עבור מגדלי כלבי פיטבול, שנאלצו להתמודד עם הידיעה שלפיה צעירה מווירג'יניה שבארצות הברית נטרפה על ידי שני הכלבים שלה במהלך טיול. "פיטבולים הם כלבים עדינים שסובלים מדמוניזציה", טוען כעת אלי צ'רנובילסקי, מאלף ומטפל התנהגותי המתנדב ועובד עם כמה עמותות למען בעלי חיים. "נכון שלכלב הזה יש יכולת פיזית יותר גבוהה, אבל יש המון מיתוסים שקריים לגביו, למשל שיש לו נעילה במשקל טונה בלסתות, ועוד דברים כאלה".



בשבוע שעבר דווח במסיבת עיתונאים שכינסה המשטרה המקומית בווירג'יניה כי אותרו שרידי גופתה של בת'ני סטיבנס (22), שנעדרה במשך כמה ימים. "נראה שהיא הוטחה לקרקע, איבדה הכרה, ואז הכלבים החלו לטרוף אותה", אמר השריף המקומי בניסיון להפריך שמועות שלפיהן סטיבנס נרצחה על ידי רוצח סדרתי שפעל באזור.



אבל החברים של סטיבנס תהו מה יכול היה לגרום לכלבים שגידלה מאז שהיו גורים להרוג אותה. "הם היו יכולים להרוג אותה אולי רק בנשיקות", אמרה אחת מחברותיה לרשת המקומית WWBT. שני הכלבים הומתו מאז לבקשת המשפחה, וגופותיהם נשלחו לבדיקות.



אלא שמשהו בסיפור המזעזע הזה נראה תמוה מאוד גם לחובבי הכלבים בישראל. קהילת מגדלי הפיטבולים מתקשה להאמין שהסיפור נכון, ולחלקם נמאס מרצח האופי שעובר הגזע הזה בשנים האחרונות.



"באופן תיאורטי יש תנאים מסוימים שיכולים להביא למצב כזה, אבל הסיכוי הוא אפסי עד לא קיים, אלא אם כן הכלבים עברו התעללות או הרעבה", טוען צ'רנובילסקי, אב לשלושה שמגדל בביתו שני כלבי פיטבול. לדבריו, הוא יכול לספור על יד אחת את כלבי הפיטבול שפגש בחייו והיו תוקפניים כלפי בני אדם, וגם הם התנהגו כך עקב התעללות שעברו. "היו כ־5־6 מקרים בעולם שבהם בעלים נפטר, והכלבים התחילו לאכול אותו, אבל הסבירות היא מאוד נמוכה", הוא אומר. "הפיטבול הוא גזע מאוד טוב ויציב עם בני אדם. יש גזעים אחרים הרבה יותר בעייתיים ומסוכנים, שלא נמצאים תחת חוק הכלבים המסוכנים, כמו רועה בלגי וקווקזי ואחרים.



"החוק להסדרת הפיקוח על כלבים עשה נזק לכלבים האלו בכך שדחק אותם לשוליים, וכיום מי שמרביע אותם הם אנשים שאין להם שום הבנה או אהבה לכלבים", מוסיף צ'רנובילסקי. "אני צופה גל של נטישות בשבועות הקרובים, וברור לי שאם יתברר שהסיפור בארצות הברית הוא לא בדיוק מה שפורסם - לא יהיה לזה כזה הד תקשורתי. התקשורת תמיד בוחרת להדגיש כמה הפיטבול מסוכן. זה מגיע עד כדי כך שגם אם כלב מגזע אחר נשך, עדיין ישימו תמונה של פיטבול, רצוי עם פרצוף מאיים ושיניים חשופות. אבל אני לא חושש להכניס פיטבול הביתה". 


בת'ני סטיבנס שעל פי הודעת המשטרה נטרפה על ידי כלביה. צילום: מתוך פייסבוק


בלב שקט

אמריקן פיטבול טרייר נוצר לקראת סוף המאה ה־19, מהרבעה בין בולדוג לטרייר על מנת לייצר כלב שישתתף בספורט הדמים של התגרות בפרים. בהמשך, עקב האכזריות הרבה הכלולה בו, הוצא ספורט זה מהחוק. כתוצאה מכך, קרבות הכלבים הפכו פופולריים יותר, ואיתם עלתה גם הפופולריות של הגזע. בהמשך הגזע טופח להיות חברותי כלפי בני אדם על מנת שלא יתקוף אנשים בזירה.

בישראל כיום הכלב מוכר כמי שנופל פעמים רבות לידיהם של עבריינים, ומשמש לקרבות כלבים בלתי חוקיים. "זו לא אשמתם של הכלבים האלו", קובע מ', שעוסק בחילוץ כלבים מקרבות. "מרעיבים אותם, משסים אותם אחד בשני, מתעללים בהם, ואין כמעט אכיפה. במקרי קיצון, המשטרה מתערבת ומסייעת לחלץ את הכלבים המסכנים האלו. לפעמים גם מגיעים לעמותות כלבים שנפצעו קשה מאוד בקרב, ואז זרקו אותם למות, ומישהו מצא אותם במקרה. כל הגזע סובל מתדמית של רוצחים, שאין לה שום קשר לכלבים האלו".

על פי החוק להסדרת הפיקוח על כלבים משנת 2002, הגזעים שנחשבים למסוכנים הם כלבי אמסטף, טוסה יפני, רוטוויילר, סטאף אנגלי, בול טרייר, פילה ברזילרו, דוגו ארגנטינו ופיטבול. על פי נתוני משרד החקלאות, שמונת הגזעים הללו מהווים כ־2% מכלל הכלבים בישראל. בשנת 2016 היו 55 נשיכות של כלבים מסוכנים, המהווים כ־3.34% מסך הנשיכות של הכלבים.

“כדי שכלב יטרוף את הבעלים שלו, צריך מגיל צעיר להרגיל אותו לצוד את האוכל שלו, וזה פשוט לא קורה", אומר גם דודו מרציאנו, מקים “הבית של דינו", בית מחסה המוקדש לכלבים מגזעים המוגדרים בחוק כ"מסוכנים". כלבים מגיעים אליו לשיקום מכל הארץ לאחר שעברו הזנחה, התעללות, קרבות או הרבעות בלתי חוקיות, או שננטשו בהסגרים. "כלב הפיטבול מושך רייטינג. היו בעבר תקיפות של פיטבולים, אבל עושים מזה הרבה יותר רעש ממה שזה במציאות", הוא אומר. “הכלבים האלו הם אחד הזנים הכי נחמדים לבני אדם. אני מכיר המון אנשים שמגדלים פיטבולים עם תינוקות וילדים קטנים בבית. אלו כלבים מקסימים".

מרציאנו מצר על העובדה שמקרה כמו זה של סטיבנס עלול להוביל לגל נטישות כלבים. “אנשים צריכים להבין שאופי של כלב לא משתנה, לא ברגע ולא ביום", הוא אומר. “יש אנשים שמגדלים פיטבולים בבית, ומישהו מספר להם שהכל יהיה טוב עד שיקרה משהו, עד שהכלב יתהפך. זה פשוט לא נכון, אין דבר כזה. כל כלב, ולא רק פיטבול, לא משתנה פתאום בלי סיבה". לדבריו, את הכלבים שהוא מוסר לאימוץ לאחר שיקום הוא מוסר בלב שקט. עמוד הבית של בית המחסה שלו מוצף בתמונות של הכלבים הללו לצד תינוקות וילדים.

“אין בכלבים הללו גרם של רוע או אגרסיה", אומרת מאיה, שמגדלת שלושה פיטבולים “יפי נפש ותואר", כהגדרתה. “אימצתי אותם בשלבים, ולמרות שהסביבה והמשפחה התנגדו וטענו שאלו כלבים מסוכנים ושאני מסכנת את עצמי ואת המשפחה. אני מודעת לעובדה שצריך לחנך אותם לחיות יחד עם בעלי חיים אחרים. אצלנו הם חיים עם החתולים בלי שום בעיה. יש לי דודה שלא מוכנה לבקר אצלי ולא מוכנה שאבקר אצלה איתם. היא טוענת שזה עניין של זמן עד שהם יתקפו. אני יודעת שאין לזה שום ביסוס. לפעמים בגינת הכלבים אני רואה שאנשים נרתעים מהם, ואני לוקחת אותם ויוצאת. אני גם משתדלת לטייל איתם לא בקבוצה כדי לא לעורר חששות, אבל מי שמכיר אותם ומתקרב - רואה שמדובר בכלבים מתוקים ושהסיכון היחיד הוא שהם ישבו עליך בטעות או ילקקו אותך יותר מדי. אני בהריון עכשיו, ואין לי שום כוונה לוותר על הכלבים שלי גם לאחר הלידה".

דודו מרציאנו. צילום: פרטי


דווקא מהלברדור

לצד כל המצדדים בגזע, היו מקרים של תקיפות פיטבולים בארץ שרובם כוונו נגד בעלי חיים אחרים, אך לא רק. במרץ 2017 הותקפה מיכל גואטה מאשדוד ואושפזה לאחר שפיטבול ננעל על השד שלה ועל ידה בעת טיול עם כלבה. "היד שלי מרוסקת, ונפגעו לי העצב והגיד", סיפרה אז גואטה שאיבדה את ההכרה בתקיפה.

בפברואר של אותה שנה נעצר תושב קריית אתא בחשד כי נכנס לדירת שכנתו עם כלבו מסוג פיטבול, ושיסה בה את הכלב. במרץ 2014 הותקפה אישה כבת 70 וננשכה על ידי כלב פיטבול בקריית ביאליק.

"את הנשיכה הקשה ביותר בקריירה המקצועית שלי קיבלתי מלברדור", טוענת גל בכר, מאלפת ב"תנו לחיות לחיות" העוסקת בתחום זה 15 שנים. לדבריה, פיטבולים אינם מועדים לנשוך יותר מגזעים אחרים. "בכל שנות העבודה שלי מעולם לא נתקלתי בפיטבול שתקף או נשך את הבעלים שלו, רק במקרים של כלבים מגזעים אחרים שעשו זאת. זה כלב מאוד עדין לבני אדם. לגבי בעלי חיים אחרים, יש לעתים בעיות וצריך לדעת איך לטפל בהן".

בכר מסכימה כי אדם שחושש מהכלב שהוא מגדל בביתו לא יוכל לטפל בו כראוי, אך לדבריה, הסיפור שהתרחש בארצות הברית נטול היגיון. "אם היית אומרת לי שנחתה חללית ולקחה את האישה ההיא, הייתי מאמינה לזה יותר", היא אומרת. "כלב לא מתהפך ביום אחד, ובטח לא בטיול. לדעתי מדובר בחיית בר, והכי קל להפיל את זה על הכלבים כי הם פיטבולים, ויש להם תדמית ארורה".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות עוקבים במשרד החקלאות אחר מקרי הנשיכה של כלבים בישראל. על פי הנתונים, שלושת הכלבים שנושכים הכי הרבה הנם פיטבול, רוטוויילר ואמסטף. מכיוון ששלושת הגזעים הללו משתייכים לשמונת הגזעים המסוכנים, החליטו במשרד החקלאות שלא לאפשר לאמץ כלבים חדשים מגזעים אלו במטרה להגיע למצב שבו בתוך כמה שנים לא יהיו בישראל כלבים כאלה".