ח"כ אורן חזן (ליכוד) התעמת היום (שני) עם משפחות של מחבלים מרצועת עזה שהגיעו לבקר את בניהם הכלואים בכלא נפחא בדרום, כינה את בניהם "כלבים" ו"חרקים" ואמר כי ידאג שלא יראו יותר את בניהם אם החמאס לא יאפשר לקרובי השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידיו לקבל מידע על גורלם.



ח"כ חזן הגיע הבוקר לשערי כלא נפחא ביחד עם מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני, יואל מרשק ופעילים של המטה להחזרת השבויים והנעדרים. הם חסמו אוטובוס שהגיע מרצועת עזה ועליו משפחות של מחבלים. ח"כ חזן עלה לאוטובוס והתעמת עם משפחות המחבלים. הוא פנה לאמו של מחבל כלוא ושאל "את מי באת לבקר? מה עשה הבן שלך". היא השיבה: "הוא לא עשה כלום".





ח"כ חזן: "הוא לא עשה כלום, הוא חילק פרחים? בנך הוא כלב. הוא כלב. אתם באים לבקר את החלאות שיושבים כאן בכלא שאותם אתם רואים כבני משפחה שלכם". האשה פרצה בצעקות. ח"כ חזן ניסה להשתיק אותה ואמר: "אוסקוט! תקשיבי טוב. אני אדאג שאתם לא תוכלו לבקר כאן יותר ואנו נעשה הכל כדי שאתם לא תכנסו לפה. אתם לא רצויים פה. את צריכה להבין טוב טוב. את חינכת את הבן שלך לרצח ואנחנו נראה לבן שלך".



האישה העזתית שאלה את ח"כ חזן מדוע הוא לא מדבר אליה בצורה מתורבתת. ח"כ חזן השיב: "את חנכת את הבן שלך לרצח ולשנאה, אין לי שיחה מתורבתת אתך. את לא יודעת להיות מתורבתת".



אחר כך פנה לנוסעי האוטובוס ואמר: "אני רוצה להגיד לך לכולם. החברים שלכם בעזה מחזיקים את האחים שלנו, את הדר גולדין ואורון שאול ואברה מנגיסטו ואם אתם לא תעבירו מסר בבית שאנחנו רוצים לקבל את הילדים שלנו בחזרה אתם לא תבואו לכאן יותר. אם תמשיכו כאן גם לא תראו אותם בחיים".



אורן חזן מול האוטובוס של משפחות המחבלים. צילום פרטי



אחר כך המשיך ח"כ חזן וניהל חילופי דברים עם בני משפחות נוספים תוך שהוא גוער בהם מדוע הם תומכים בטרור ובשפיכות דמים נגד ישראל. הוא התעכב ליד אשה עזתית נוספת והחל לגעור בה. אחד הנוסעים מעזה קם והתייצב לצידה וטען באוזני חזן כי היא חולה. "אין לי רחמים עליהם", אמר חזן. "אתה תומך טרור. אני לא פוחד ממך. תשב בשקט ואל תפריע לי. אתם לא תמשיכו להגיע לכאן. חצופים תתביישו. באת לבקר את הבן שלך המחבל החלאה שהוא בכלל בן מוות צריך להיות".



לנוסע אחר אמר: "תוריד את המבט שלך למטה כשאתה מסתכל עלי. תלמד לכבד. לא תתמכו בטרור ותסתובבו פה כמו בעלי בית. אתם חנכתם לטרור. בושה וחרפה".



אחר כך גם עלה לאוטבוס גם מזכ"ל העבודה ערן חרמוני שסיפר למעריב אונליין: "מדובר בפעולת מחאה שאורגנה על ידי המטה להשבת השבויים והנעדרים מעזה בראשות יואל מהרשק. הגענו לכלא נפחא. הגיע אוטובוס עם משפחות מחבלים מעזה. בתאום עם כוחות הביטחון עצרנו את האוטובוס כחצי שעה. 


"עליתי לאוטובוס, פניתי אל המשפחות, ואמרתי להם שהאקט שלנו הוא אקט מחאה שנועד להעלות לסדר היום את הזכויות של השבויים והנעדרים שלנו מול הזכויות של המשפחות שלהם. אמרתי שהמשפחות של השובים והנעדרים הישראלים לא יודעים מה עלה בגורל יקיריהם. כמו שהמשפחות של האסירים זוכות לביקורים אנחנו דורשים שמשפחות השבויים והנעדרים יקבלו מידע על גורל יקירהם ויוכלו לבקר את מי שבחיים".

לדבריו "יש פה מימד גדול של צביעות. הקהילה הבינלאומית לא דורשת מהחמאס ביקורים של הצלב האדום והעברת מידע למשפחות. יש פה מסר גם לחמאס וגם לקהילה הבינלאומית וגם מסר לממשלת ישראל ולחברה הישראלית שצריכה לעשות הכל כדי להזדהות עם המשפחות של השבויים והנעדרים ולסייע להם".

דובר חמאס עבד אל-לטיף קאנוע הגיב לח"כ חזן ואמר כי "הכיבוש מתנהל בבריונות אל מול משפחות האסירים, וזה דורש עמדה ממוסדות הומניטריים וזכויות אדם, כדי להגן על האסירים ובני משפחותיהם מכל פגיעה. התנהגות זו מוכיחה כי לכיבוש הישראלי אין רגש הומני". בחמאס הוסיפו עוד, כי ״מה שעשה חבר הכנסת הקיצוני אורן חזן הוא בריונות והתנהגות ברברית בצורה הכי נחותה שלה. המתקפה של חבר הכנסת הוא התנהלות של איש סדיסטי בהתנהלות של מנהיגי הכיבוש״, נאמר בארגון.

"חלאות אדם"

בראיון שנתן לרדיו 103FM מוקדם יותר היום סיפר חזן כי "אני נמצא בדרכי דרומה לכלא נפחא בו יושבים חלאות האדם, מחבלי החמאס, ומצפים בכיליון עניים לביקורי משפחותיהם שמגיעות באוטובוסים מעזה. ההתייחדות הזו מתקיימת אחת לשבוע-שבועיים באופן קבוע בעוד שהמשפחות בישראל לא זוכים להיפגש עם ילדיהם השבויים. נסעתי בעבר לכלא נפחא והצלחתי לעכב את זמן הביקורים. אני מתכוון לעלות לאוטובוס של המשפחות, להעביר מסר חריף ולהסביר להם שעליהם לחזור לפח האשפה שהם חיים בו, עליהם להבין שהם לא יכולים לצחוק עלינו, אני מבין שזה חוקי אך בעיני זה לא בסדר, אני יכול לעשות מה שאני רוצה כדי למנוע מהאוטובוס להמשיך בנסיעתו".



לשיחה הצטרף חרמוני, שכאמור היה אף הוא לנסיעה. "מדובר בפעולת מחאה, אנחנו נבצע שם אקט של הזדהות עם משפחות השבויים והנעדרים הישראלים שלנו על מנת להעביר מסר לחמאס ולקהילה הבין לאומית ולדרוש אמות מידה מוסריות. אני גאה בדמוקרטיה הישראלית שלנו ולכן החלטתי למחות נגד הביקורים. אחד הדברים שמפריעים לי ביותר היא העובדה שאברה מנגיסטו נמצא שבוי בעזה וממשלת ישראל נוהגת באקט לא ראוי כלפי המשפחה. במחאות לשחרורו רואים בעיקר מפגינים יוצאי אתיופיה, אני מצפה ממשלת ישראל להילחם עבורו ולדרוש מחמאס הדדיות כלפי השבויים שלנו".

ח"כ אורן חזן התייחס לדבריו והוסיף: "אסור לעשות הבדלות, לממשלת ישראל ולמנהיגות ישנה מחויבות לחיילי צה"ל ולאזרחים שלנו, אנחנו צרכים לדאוג שאף אחד לא יצעד לבד, כולנו באותה הסיטואציה. ההפרדה עליה מדבר ערן חרמוני מובלת על ידי החברה בישראל ולא על ידי הממשלה, אם לאברה מנגיסטו היו קוראים בשם אחר והוא היה גר במרכז הארץ במקום באשקלון הוא היה זוכה ליחס אחר. אני אומר זאת בכאב אך זו המציאות בה אנחנו חיים. לדעתי, אי אפשר לנצח טרור בכלים דמוקרטיים אלא להיפך ולכן הגשתי הצעת חוק שימנע את ביקורי המחבלים ויאפשר הדדיות בין הצדדים".

עריכה ב-103FM: איתמר זיגלמן