בבית משפט השלום בהרצליה העידו הבוקר (שלישי) סמנכ״ל משרד ראש הממשלה לשעבר, עזרא סיידוף, ו
מני נפתלי בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני
מני נפתלי, בתביעת הדיבה שהגיש אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, נגד בכירים בסביבת בנימין נתניהו. תחילה ניסה בא כוחו של סיידוף לטעון לחיסיון מכוח הימנעות מהפללה עצמית, על רקע החשדות נגדו בתיק מעונות ראש הממשלה, אך השופט פסק כי אין בכך למנוע מאדם להעיד במשפט אזרחי. 
עו"ד דן חי, בא כוחו של מני נפתלי, החל לחקור את סיידוף. הוא הציג בפניו את תצהיר עדותו הראשית במשפט שהתנהל בתביעתו של נפתלי בבית הדין לעבודה. לאחר מכן הציג לו את דוח מבקר המדינה, שעסק בהוצאות מעונות ראש הממשלה, ושאל אותו מה היה תפקידו. "הגדרת התפקיד הייתה בין היתר אחריות על בית ראש הממשלה, כי זה בית של המדינה. טיפלתי בגינון, באירועים, בכל תחומי הבינוי, הכלכלה ועובדי הבית, ביניהם אחריות על אב הבית. הייתי אחראי גם על ההזמנות של ארוחות". במהלך החקירה עלו החשדות נגד סיידוף בתיק המעונות, לפיהם הוא היה מעורב בניפוח הזמנות. "מאשימים אותי שאני שותף לזה - זה לא נכון", אמר.

השופט שאל את סיידוף: "איך יתכן שהגעתם לסכומים האלה?". הוא ענה: "ראש הממשלה עצמו נתן הנחייה לקצץ". השופט שאל: "מה הקשר של אב הבית להוצאות הנקיון?". על כך ענה סיידוף: "ככל שהוא יאשר הוצאות נוספות - תקציב הניקיון יעלה". בחקירה הנגדית, אותה ניהל אחד הנתבעים, עורך הדין יוסי כהן, הוא המשיך לנסות ולפגוע בשמו של נפתלי. "האם הוא סיפר לך שהוא סובל מהלם קרב?", שאל. "הוא משקר", לחש נפתלי מהספסל. "הוא התחנן בפניך במשך חודשים שתכניס אותו לתפקיד אבא הבית, כשבפועל הוא היה צריך אשפוז", המשיך כהן וסיידוף אישר את הדברים. "אם היית יודע את כל הפרטים האלה, האם היית מקבל אותו לעבודה? תאשר לי שנפתלי השתמש שלא כדין ברכב של המעון", המשיך כהן וגם זאת אישר סיידוף. "זאת עבירת משמעת", ציין. "אבל אפשר להתייחס לזה לקולא".  
 
בשלב זה, עלה נפתלי להעיד. עורך הדין כהן שאל את העד לגבי ההסכם שחתם עם הפרקליטות לקראת עדותו נגד אשת ראש הממשלה בפרשת המעונות, שם נטען כי מדובר בהסכם עד מדינה. "אני לא עד מדינה, חתמתי על אי הפללה עצמית לפי עצת עורכי דיני. מדובר בדברים מינוריים כמו רכישה של מפה עבור הילד שלי, באישור סיידוף, מהקופה הקטנה. על דברים כאלה חתמתי", ציין נפתלי. "האם זייפת או שינית הזמנות של ארוחות", שאל כהן. "הפכנו ארוחה גדולה לארוחות קטנות, לבקשת השף קדוש (שף מלון לאונרדו, מ"ש). יש אירועים שלא היו מוכנים לשלם אותם כי מדובר היה בחריגה מהתקציב ושרה נתניהו התעקשה על השף הזה. לכן היינו צריכים לחלק זאת לכמה תאריכים. עזרא סיידוף הוא זה שהורה לי לעשות זאת. אמרתי את הדברים למשטרה".
 
"למה אתה לא מודה שביצעת עבירת זיוף וקיבלת עליה חסינות?" שאל כהן. "שרה נתניהו דרשה רק את השף הזה באירועים מסוימים - בכל מחיר", הדגיש נפתלי. "אני הייתי צריך לדאוג שהשף יגיע לבית. זה מה שעשיתי. סיידוף אמר לי: 'השף הגיע וזה מה שצריך לעשות כדי לשלם לו'. זאת הסיבה שעזבתי את המעון. ראיתי מה הולך שם". 
 

כזכור, נפתלי הגיש בפברואר 2015 תביעות דיבה ולשון הרע נגד בכירים בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהאשימו אותו באחריות להוצאות המופרזות בבית ראש הממשלה. התביעות הוגשו נגד יועצו הבכיר לשעבר של ראש הממשלה, ניר חפץ, ועורכי דינו, דוד שמרון, שולי אשבול, יעקב בורבסקי ויוסי כהן. עם זאת לא ניתן היה להגיש את התביעות נגד ראש הממשלה והשרים גלעד ארדן ויובל שטייניץ עקב חסינותם, אולם נכתב בפתח הדברים: ״תביעה זו הייתה צריכה להיות מוגשת בראש ובראשונה גם נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושריו הקרובים, יובל שטייניץ וגלעד ארדן. אלא שהשלישייה המכובדת הזו, וראש הממשלה בראשם, מסתתרים מאחורי חסינותם כחברי כנסת וחברי ממשלה״.
 
עזרא סיידוף בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני
עזרא סיידוף בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני

בגוף התביעה נטען כי ״ראש הממשלה וצמד שריו האמורים אינם לבד. סביב ראש הממשלה נרקם מעגל של יועצים ועוזרים אשר חברו יחד על מנת לעשות לתובע 'סיכול ממוקד', לטפול עליו את האשם בהוצאות המנופחות של מעון ראש הממשלה, מבלי שהם חוסכים במילים או בתיאורים ותוך שהם פוגעים בחשוב לו מכל: שמו הטוב. מעגל אנשים זה הם הנתבעים בתביעה זו. כך, ככל שמתקרב תאריך הבחירות, גדלות המתקפות מצדם״.
ביחס להאשמות נגד נפתלי נכתב בכתב התביעה כי "תפקידו של אב הבית במעון ראש הממשלה אינו שונה בהרבה. הוא אינו הגורם המוסמך להחליט על הוצאות במעון ראש הממשלה, אינו הגורם המחליט עם איזה ספקים עובדים או ממי מזמינים טובין. אב הבית הינו גורם קטן במערכת ענפה ועמוסת מנהלים בכירים כאלו ואחרים, כאשר כל הוצאה אשר יצאה ממעון ראש הממשלה, דרושה את אישורם של אלו ובוודאי שלא את אישורו של אב הבית. כך היה גם בתקופה בה התובע נשא בתפקיד זה״.

בכתב התביעה עולות גם האשמות כלפי רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו וסמנכ״ל משרד ראש הממשלה לשעבר, עזרא סיידוף, בטענה כי השניים ביצעו עבירות פליליות לכאורה. "קצרה היריעה, ואף הנייר לא יוכל לספוג, את אשר חווה התובע במהלך שנות עבודתו הבודדות בבית ראש הממשלה, על היחס המשפיל והמבזה מאת הגב' נתניהו, כמו גם על הפעילויות הבלתי חוקיות אליהן נחשף, פעולות אשר נעשו על דעתה של גב' נתניהו ובידיעתו ואישורו של מר סיידוף״.

 

יועצו הבכיר לשעבר של רה"מ, ניר חפץ. צילום: אבשלום ששוני
יועצו הבכיר לשעבר של רה"מ, ניר חפץ. צילום: אבשלום ששוני