תגלית ארכיאולוגית נדירה וחשובה נחשפה במהלך עבודות ארכיאולוגיות שעורכת רשות העתיקות ברחבת הכותל המערבי, בשיתוף הקרן למורשת הכותל, בדמות טביעת חותם מתקופת בית ראשון אשר היתה שייכת ל"שר העיר" של ירושלים – נושא המשרה העירוני הבכיר ביותר בירושלים לפני כ-2,700 שנים.



טביעת החותם שנחשפה היא פיסת טין יוצאת דופן, שהוטבעה בחותם מראש ונצרפה מראש באש. גודלה מזערי – אורך של 25 מילימטר (מ"מ) ועובי של 3-2 ס"מ. בחלק העליון של הטביעה נראות שתי דמויות, העומדות זו מול זו ובחלק התחתון – הכתובת בכתב עברי קדום.



טביעת החותם הוצגה לראשונה בפני ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, בעת שביקר בגן הארכיאולוגי "מרכז דוידסון" שליד הכותל, ובתום המחקר היא תועבר לתצוגה בלשכתו של ברקת.



את טביעת החותם, אשר שימושה אינו ידוע, גילה מנהלן החפירה, שמעון כהן, בעת סינון רטוב של עפר מתוך מבנה משלהי ימי הבית הראשון במאה ה-7-6 לפני הספירה.



להערכתה של ד"ר שלומית וקסלר-בדולח, מנהלת החפירות ברחבת הכותל, "ייתכן שטביעת החותם צורפה למשלוח של דבר מה חשוב ושימשה כ'לוגו', או מזכרת זעירה, שצורפה למשלוחים מטעמו של שר העיר ירושלים. לא מן הנמנע שאחד מהמבנים באזור החפירה שלנו, היה למעשה היעד של המשלוח ששלח שר העיר. מציאתה של הטביעה נושאת התואר הרם ומקבץ החותמות שהתגלו במבנה זה בעבר, מחזקים את הרושם, שכאן, באזור רחבת הכותל הנוכחית על מורדות הגבעה המערבית של ירושלים הקדומה ובמרחק של כ-100 מטרים ממערב להר הבית, התקיים אזור מגורים של מי שנשאו במשרות בכירות בירושלים בשלהי ימי הבית הראשון".




פרופ' טלי אורנן מהאוניברסיטה העברית ופרופ' בנימין זאס מאוניברסיטת תל אביב, שחקרו את הטביעה סיפרו: "על קו עמידה כפול, ניצבים שני גברים, פונים זה אל זה, האחד כמעט תמונת ראי של האחר. ראשיהם נראים כנקודות גדולות, ללא שום פרטים, כאשר כל אחת משתי הדמויות לובשת בגד פסים המגיע לערך עד מקום הברכיים שלא צוינו".

ברקת ציין, כי "מרגש מאוד לקבל דרישת שלום מירושלים בתקופת בית המקדש הראשון, המראה כי כבר לפני 2,700 שנים ירושלים בירת ישראל הייתה עיר חזקה ומרכזית. ירושלים היא אחת מערי הבירה העתיקות ביותר בעולם, שבה חי העם היהודי ברצף למעלה מ-3,000 שנים".

לדברי ארכיאולוג מרחב ירושלים ברשות העתיקות, ד"ר יובל ברוך, "חשיבותם יוצאת הדופן של הממצאים הביאה את הרשות למסקנה שיש לשמר את המבנה המיוחד מימי הבית הראשון, שנחשף ברחבת הכותל ולפתחו כאתר ביקור לקהל הרחב".