נטו משפחה או ברוטו ספין? בספטמבר השנה הכריז שר האוצר משה כחלון על צאתה לדרך של תוכנית "נטו משפחה", במסגרתה ייהנו הורים עובדים ממחיר מופחת בעבור צהרונים לילדים. המדינה, הבטיח, תסבסד את התשלום בגין הצהרונים באופן דיפרנציאלי כך שסיוע גדול יותר יינתן למשפחות הגרות ביישובים חלשים. אלא שבמעריב נחשף: החלטת הממשלה מספר 2659 לפיה יוקצו 300 מיליון שקלים לסבסוד הצהרונים ולהפעלת מסגרות לימודיות נוספות בשעות אחר הצהריים כבר בחודש ספטמבר 2017, הסתיימה עם פרוש שנת 2018.



בדיון דחוף שנערך היום (שני) בוועדת הכספים של הכנסת בנוגע להפסקת תקצוב התכנית, הובטח כי הוועדה בראשותו של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תעקוב אחר התנהלות הממשלה בכל הנוגע לתקצוב הצהרונים. בעקבות הודעת נציג אגף התקציבים באוצר בדיון, כי בשבוע הבא אמורה הממשלה לאשר החלטה על המשך תקצוב הצהרונים, דרש גפני מהנציג של האוצר ומנציגי משרדי החינוך והרווחה להודיע לוועדה, שהחלטת הממשלה אכן תתקבל ושהנושא ימשיך להיות מתוקצב.



ח"כ משה גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



חרף העובדה שבתגובה לשאלת מעריב נמסר ממשרד האוצר כי התוכנית תמשיך לפעול, רפרנט חינוך באגף התקציבים באוצר, שאול קירשנבאום, אמר בדיון: "סבסוד צהרונים ביישובים 4 – 10 הממשלה צריכה להקצות לכך מתקציב הרזרבה. בשבוע הבא צפויה להתקבל החלטת הממשלה בנושא. אמורה לעלות לאישור הממשלה ההחלטה והסכום הוא כפי שתואר בתכנית. הסכום השנתי אמור לעמוד על 900 מיליון שקלים ובהחלטת הממשלה הקרובה יאושרו עוד 600 מיליון שקלים מעבר ל-300 מיליון שכבר תוקצבו. עד כה הועברו התשלומים לרשויות המקומיות, מה שמכסה את העלויות עד סוף החודש".



בנוסף, במהלך הדיון התברר שקיים חוסר משמעותי של מאות משפחתונים לגיל הרך. בתגובה לכך קרא גפני עם שאר חברי הוועדה לאוצר ולמשרד הרווחה: "לכסות את הפער הקיים בנושא תקצוב המשפחתונים, פער לא גדול, שתקצובו ייטיב עם אלפי משפחות בהן ההורים מחפשים אחר פתרון לילדיהם, שיאפשר להם לצאת לעבוד".



את הדיון יזמו חברי הכנסת: מיקי לוי (יש עתיד), אורי מקלב (יהדות התורה), ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת). מנהל היחידה לתכניות משלימות למידה במשרד החינוך, חיים הלפרין, עדכן את הוועדה בנושא המשפחתונים: "מדברים על סדר גודל של כ-8 מיליון שקלים לכל 100 משפחתונים מדברים ובסה"כ קיים חסר תקצוב של 32 מיליון שקלים למשפחתונים".



גפני אמר בסיכום הדיון: "ראשית, בשבוע הבא נדרוש לקבל הודעה מנציגי האוצר על אישור החלטת הממשלה שצפויה להתקבל בשבוע הבא, בדבר המשך תקצוב הצהרונים. שנית, ועדת הכספים דורשת ממשרדי האוצר והרווחה, לתקצב 32 מיליון שקלים החסרים לצורך הפעלת עוד 400 משפחתונים, שייענו על הביקוש הקיים. בנוסף, על מנת לתת מענה מיידי להורים שמבקשים להכניס את ילדיהם למשפחתונים, אנחנו קוראים למשרד הרווחה לשנות את התמהיל הקיים הקובע שלא מכניסים יותר משני ילדים עד גיל שנה לאותו משפחתון. כל עוד המצב הוא שיותר אנשים נמצאים בחוץ וממתינים בתור למשפחתון, יש לשנות את התמהיל הזה. זה מה שההיגיון אומר. נקיים ישיבה עם אנשי האוצר בנוגע לתוספת התקציב הזו".