ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם שר האוצר משה כחלון ושר הרווחה חיים כץ, הודיעו היום (רביעי) על הגדלת קצבאות הנכים בכשני מיליארד שקלים עוד בשנת 2018, סכום הגבוה בכחצי מיליארד שקלים מהמתוכנן. אמש סוכם על הגדלת הפעימה הראשונה לנכים שתכנס לתוקף עוד השנה. הפעימות הנוספות בשנים הבאות ישלימו את המתווה ל- 4.2 מיליארד שקלים.



המקור התקציבי של האוצר להשלמת התוספת הכוללת לקצבאות הנכים לשנה הקרובה תבוא בין היתר מקיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה של 200 מיליון ש"ח עליו סיכמו נתניהו וכחלון.



נתניהו אמר בעקבות הסיכום כי "אנחנו מביאים היום בשורה גדולה לאוכלוסיית הנכים בישראל. אני סיכמתי על כך עם משרדי האוצר והרווחה. רצינו לוודא שאין פערים ביכולתנו התקציבית לממש את הבטחתנו לנכים. הדיון אמש התקיים בין שלושת הלשכות שלנו לתוך הלילה והיה סיכום שמקובל על כל המשרדים. אני חושב שזה מהלך היסטורי".



"קיבלנו החלטה להקדים את הפעימה השנייה של המתווה כך שתתקיים עוד השנה", הוסיף, "המשמעות היא תוספת של כחצי מיליארד שקלים לשנה הקרובה. כך שהקצבאות יוגדלו עוד השנה בסכום כולל של 2 מיליארד שקלים כחלק מההתחייבות שלנו להגדיל אותן בסכום כולל של 4 מיליארד שקלים. אנחנו עושים את הצעדים האלה כדי לתת מענה כמה שיותר מהיר לכמה שיותר נזקקים.



נתניהו, כץ ומנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד. צילום: הלל מאיר/TPS



"אנחנו מדברים הרבה על מדיניות חברתית. אבל מדיניות חברתית לבדה לא יכולה לעמוד והיא חייבת להיות נתמכת על ידי כלכלה צומחת ואיתנה כדי לרתום את ההכנסות ממסים לטובת אוכלוסיות שלא יכולות להשתתף בשוק העבודה או שאנחנו רוצים להכשיר אותן לשוק העבודה. ואנחנו משלבים בין צמיחה כלכלית למדיניות חברתית. אנחנו מקפידים לשמור על מסגרת התקציב וזה קריטי".



שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר: "יחד עם ראש הממשלה ושר האוצר הבאנו מתווה משופר שכולל את הקשישים והעיוורים וכבר בשנת 2018 נחלק לכלל הנכים 2.141 מליארד ש״ח בשתי פעימות בחודשים ינואר ויולי. זהו צעד ראשון בדרך לשיפור מצבם של הנכים, בסוף הדרך היעד צריך להיות שכר מינימום. ביחד עם העיוורים נחלק את התוספת ההיסטורית של 50 מלש״ח ששמה סוף לקיפוח של אוכלוסיה זו״.



נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים שהיה שותף להסדר "פשרת הפעימות" שהושגה עם הממשלה לפני שלושה חודשים, אמרה בהמשך למסיבת העיתונאים: "מטה מאבק הנכים מברך את רה"מ בנימין נתניהו, שר העבודה והרווחה חיים כץ ושר האוצר משה כחלון על כי שמו קץ לחודשי אי הוודאות הארוכים מאז ההסכם ההיסטורי עם ארגוני הנכים ערב לפני יום כיפור 2017.



"אני בטוחה כי לא קלה ופשוטה הייתה הדרך לעמוד בציפיות הגבוהות והמוצדקות שלנו, ואכן נדרשה רמה גבוהה של אחריות כדי להגיע לפשרה אשר תאפשר הן את העלאת הקיצבאות והן את צרכי התקציב של המדינה. רק בעזרת חברותיי וחבריי הלוחמים אשר במאבק הירואי תוך הקרבת שאריות בריאותם על האספלט, הגענו להישג הזה - בו סוף סוף תהייה אוניברסליות ראויה בקצבאות, וכפי שהבטחתי לאורך כל הדרך - גם הנכים שעברו עם קצבת הנכות לגמלת זיקנה, הילדים עם מוגבלות ולקויי הראייה נמצאים בהסכם ההיסטורי".



יו"ר סיעת מרצ ומגיש הצעת החוק להעלאת קצבת הנכות לשכר המינימום ח"כ אילן גילאון מתייחס בספקנות להסכמות: "שבענו כבר מהודעות, ממתווים וממסיבות עיתונאים, הכל נטו דיבורים. לאחר שלא עמדו בהתחייבויותם להשלים את החקיקה בראשון לינואר, הממשלה והאוצר ממשיכים להפר ולמסמס את הסכם הפשרה אליו הגענו בערב יום כיפור בהסתדרות" אומר גילאון ומוסיף: "העלאת קצבת הנכות היתה צריכה להתבצע מזמן. ליבת הסכם הפשרה מלפני שלושה חודשים כוללת חוק אחד שמעלה את הקצבה ל-4500 ש"ח ב-4 פעימות עם מסגרת תקציבית של 4.2 מיליארד שקלים. כל הודעה אחרת על יישום ההסכם בפרוסות ועל  הישג מלאכותי של הממשלה ומשרד האוצר, הוא ניסיונות למסמס ולדחות את ההסכם בקש וגבבה". 
"עד שלא יחוקק ההסכם המלא על כל סעיפיו - אני רואה את ההסכם כמופר ואקדם בשבוע הקרוב את המשך החקיקה על אפה וחמתה של הממשלה", מדגיש ח"כ גילאון.

אלכס פרידמן,יוזם מאבק הנכים: "אנו מברכים על הקדמת הפעימה השנייה אך יחד עם זאת מביעים הסתייגות היות שלפי העלות הכוללת של שתי הפעימות הראשונות הם 2.3 מליארד ש"ח. זאת ללא תוספות עליהם דיבר שר העבודה והרווחה,חיים כץ. הסכום המדובר"בהודעה החגיגית" מהבוקר נמוך משמעותית ממה שסוכם, אנחנו לא מתרגשים ממתנות יפות ללא תוכן ועומדים על עקרונות ההסכם שהם. תוספת של 4.2 מליארד שקלים המיועדים עבור ציבור הנכים, עיגון כל הפעימות בחקיקה, הצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק ועידוד אנשים עם מוגבלויות להשתלב בתעסוקה על ידי דיסריגארד לגובה של 5,300 שח".