הסערה הגיעה: גשמים ורוחות עזות קיבלו את פניהם של האנשים שיצאו הבוקר (שישי) מהבית. בשירות המטאורולוגי הזהירו שהמשקעים הרבים שצפויים לרדת עלולים לגרום לשיטפונות ולהצפות. לנוכח הרוחות העזות, החשש הוא מפני קריסות עצים, פגיעות בקווי מתח גבוה של חברת החשמל ונפילה של רמזורים, שלטים וחפצים, שעלולים לגרום לנזקי רכוש ואף לפגיעות בנפש. 



בינתיים, הסערה הגדולה שהחלה במהלך הלילה מביאה לכמות משקעים גדולה. מרשות המים נמסר כי בשעות הלילה ירדו כ-30-20 מ״מ בצפון הארץ. בגליל ובגולן הצטברו כ-50-40 מ״מ. מפלס הכנרת עלה ביממה האחרונה ב-2 ס"מ לרום של 214.33- מטרים בשל גשם ישיר. הזרימה בנחלים עוד לא החלה. בשל רצף השנים השחונות, מפלס הכנרת נמצא עמוק (1.33 מטר) מתחת לקו האדום התחתון. לכנרת מלאה חסרים 5.53 מטר. כמו כן, גובה הגלים צפוי להגיע לכשבעה מטרים, ובחרמון צפויה סופת שלגים.

גשם בתל אביב


הגשמים הרבים שירדו עד כה, גרמו לנזקים ברחבי הארץ. בין היתר, נהגים נתקעו בשלולית בעומק של כ-60 ס"מ במחלף הסירה בהרצליה. הם חולצו ללא פגע. בנוסף, עץ קרס על רכב חונה ברחוב לייב יפה בשכונת תלפיות בירושלים. בנס, הרכב היה ריק ואיש לא נפגע גם באירוע הזה. 

רכב נתקע בשלולית במחלף הסירה. צילום: עיריית הרצליה


בנוסף, ברחוב האורן בשכונת רוממה בחיפה קרס חלק מחומה אשר תחמה צובר גז מוטמן. כתוצאה מקריסת הקיר וסחף האדמה, נגרם נזק לתשתית וגז החל לדלוף. שלושה צוותי לוחמי אש בראשותו של להב ברק סילם סגרו את מגוף הזרימה, עצרו את הדליפה ובודדו את הזירה עד להעברת האירוע לטיפול חברת הגז.

בעקבות מזג האוויר, צה"ל מבקש להדגיש בפני ציבור המטיילים בצפון הארץ ובגולן בפרט, כי יש לנוע רק בשבילים המסומנים. קיים איסור לחצות גדרות ולהיכנס למקומות מגודרים ומשולטים, ובהם שדות מוקשים המסומנים באמצעות גדר תיל ושילוט צהוב-אדום. חשוב לציין כי קיימת סכנת היסחפות מוקשים בעקבות המשקעים ועל כל חפץ חשוד יש לדווח במידי לכוחות הביטחון.

עץ קרס על רכב חונה ברחוב לייב יפה בשכונת תלפיות בירושלים. צילום: TPS

למרות המערכת הגשומה,ברשות המים לא מתרגשים. שם מדגישים כי הבצורת ההידרולוגית תימשך גם אחרי שהחזאים יסכמו בסיפוק את היומיים הגשומים. המחסור במקורות המים מגיע כבר מעל לכ-2.5 מיליארד קוב מים ואתמול רשות המים הודיעה על ההקצאה השנתית של מים לחקלאות שתעמוד ב-2018 על 292 מליון מטרים מעוקבים מים בלבד. "ככל שהתחזית לבצורת נוספת תתממש – יופחתו הכמויות עוד בצורה משמעותית" מזהירים ברשות. כמו כן, בתאום ובהבנת מרכז השלטון המקומי כמויות המים לגינון הציבורי יוקטנו כבר מהחודש ב-13%. 

מאתר החרמון נמסר כי הבוקר יורד שלג באתר והטמפרטורה במקום היא 0 מעלות. עד כה נערמו 10 ס"מ שלג במפלס התחתון ועל פי ההערכה, בעליון נערמו 30 ס"מ. האתר סגור היום עקב תנאי מזג האוויר.
שלג בחרמון. צילום: אתר החרמון

 
ברשויות הוכרז על "כוננות סופה". מנכ"ל מד"א אלי בין הורה לתגבר את הכוחות הפועלים בשטח ולאייש את האמבולנסים והג'יפים בעלי ההנעה הכפולה, על מנת לתת מענה רפואי במקומות שבהם עלול להיות קושי בעבירות. "אנו מבקשים מהציבור לנקוט משנה זהירות על מנת להימנע מתאונות ומפגיעות הנגרמות מקור עז, גשמים ורוחות חזקות", ציין בין.

גם בשירותי הכבאות וההצלה הוכרזה כוננות מיוחדת. מפקד תחנת הכבאות ברמת גן אהרון גודינר סיפר שהצוותים תוגברו. "אנו ערוכים לכל תרחיש", הוא ציין. היערכות מיוחדת תהיה גם במשטרת התנועה, במיוחד בצירי תנועה ראשיים ובצמתים, לנוכח החשש מהצפות ומסגירת כבישים. במשטרה יצאו בקריאה לנהוג בזהירות.

תל אביב סגרירית. צילום: אבשלום ששוני


חברת החשמל נערכת לכוננות חירום במהלך הסופה. הצוותים בשטח תוגברו, הוכשרו מאות גנרטורים לחירום, ומוקד 103 יפעל במתכונת מיוחדת. בימים האחרונים עסקו בחברה בגיזום עצים שענפיהם סמוכים לקווי מתח גבוה. גם רשות שדות התעופה הודיעה על השלמת ההיערכות לקראת הסופה. אתמול פונו עצמים העלולים להתנתק ולנוע ברוח העזה, נקשרו המטוסים החונים, וטיסות הפנים הועברו משדה דב לנתב"ג. גם בנמל אשדוד בוצעו חיזוקי קשירות של האוניות, והוכרזה כוננות מיוחדת.

סוללות עפר בחופי ת"א

בעיריית תל אביב הייתה היערכות מיוחדת לנוכח החשש מהצפות, בשל גלי הים הגבוהים והרוחות העזות. בעזרת דחפורים הוקמו סוללות עפר לאורך חופי הרחצה בעיר, בניסיון למנוע מהמים להציף מסעדות ומתקנים בחוף ובטיילת. במקביל, תגברה העירייה את יחידת מערך הרווחה, כדי שייתן מענה למאות דרי הרחוב שבתחומי העיר. ניידת היחידה תצא בכל שעות היום והלילה לשטח, מצוידת במשקאות חמים ובשמיכות.

בעיריית חיפה הוקם מטה חירום לטיפול בהצפות, במיוחד לנוכח המשקעים הכבדים והשריפה הגדולה בכרמל אשתקד, שכילתה אלפי דונמים של חורש ועצים, ששימשו גורם מייצב ומנעו הידרדרות אבנים וסחף לכבישים. במטה נערכים לטיפול בהצפות וחסימות כבישים, ובימים האחרונים עסקו עובדי העירייה בפינוי עצים, עמודי תאורה, שלטים ורמזורים שעלולים לעוף ברוח העזה. במטה נערכים לפינוי תושבים שבתיהם יוצפו.

סוללות העפר בחופי ת"א. צילום: אבשלום ששוני
סוללות העפר בחופי ת"א. צילום: אבשלום ששוני


לנוכח מזג האוויר הסוער, יצאו בקק"ל בקריאה להימנע מהגעה ליערות, מחשש לקריסת עצים. ברשות הטבע והגנים הזהירו את "חובבי השיטפונות" מלהגיע, כפי שאירע בעבר, לאפיקי הנחלים ולאגני הניקוז במדבר יהודה והנגב.

בתוך כך, ברשות הכנרת נערכו למערכת החורפית וביצעו עבודות ניקוי של מעברי המים והסחף, הגבהת סוללות, גיזום צמחייה, פינוי מכשולים, איסוף פסולת ובניית מתקנים הידראוליים. גם ברכבת ישראל נערכים לסופה. כמו כן, בוצעו עבודות גיזום עצים כדי למנוע את קריסתם על המסילות והותקנו גופי חימום על מפלגי המסילות, למניעת פגיעות קור.