מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן אמר הבוקר (ראשון) בראיון ל"כאן ב" כי בשבוע שעבר, אחרי שנתבקש על ידי שר הפנים אריה דרעי להקים צוות שיבדוק את התנהלות עיריית ירושלים בתקציב 2017, ובה נאמר כי "העירייה התכוונה, ביום שישי, ערב שבת, לשלוח משאיות זבל כדי שישפכו אשפה בכניסה לביתה של אימו של שר האוצר, אישה חולה בת 92". הוא ציין כי "בסופו של דבר, התכנון לא יצא לפועל. לא יודע מי תכנן ומדוע ירדו מהעניין".



כהן התייחס לשביתה בירושלים ואמר כי "היא מיותרת לחלוטין וגורמת נזק בעיקר לעירייה ולתושבי העיר". לדבריו, לא מדובר בצורך אמיתי לשביתה, מכיוון שברגע שמסתכלים במספרים רואים שהעירייה אכן צודקת בטענותיה, ושהסכום שהגיע אליה נמוך בכ-105 מיליון שקלים מהסכום שסוכם עליו. "עכשיו השאלה היא הסכום הזה, לעירייה שיש לה תקציב של למעלה מארבעה מיליארד שקלים, מצדיק השבתת עירייה שלמה?", תהה, "כשזה מתואם עם ועד העובדים, המהלך שקוף - העירייה הוציאה התראה לפני פיטורין, ואז ההסתדרות משביתה עירייה שלמה".



המנכ"ל התייחס לטענה לפיה העירייה מתנהלת בצורה כושלת. "זו טענה לא עניינית, ואני דוחה את הטענות", הסביר בראיון, "העירייה, וניר ברקת שעומד בראשה עובדים קשה, זו עיר עיר קשה לניהול עם כמעט מיליון תושבים ובעיות מיוחדות". הוא הוסיף: "העירייה מנהלת מאבק פוליטי ולא מאבק מקצועי. האבסורד פה זה שפיטורי עובדים בשנה הראשונה רק מעמיסים על העירייה - אז למעשה הם לא חוסכים כלום".





איך זה שמשרד האוצר מתחייב לסכום מסויים ולא נותן את כולו?


"עמדתי בראש צוות שאמור היה לקבוע מענק לעירייה, ולמנוע מצב שבו לקראת שנת תקציב שובתים ושופכים אשפה ואז רק מבינים מה יהיה התקציב. דרעי הציע לקבוע נוסחה שתקבע אחת ולתמיד מה יהיה שווי המענק. הוועדה היתה אמורה להגיש את מסקנותיה ביום ירושלים בשנה שעברה, אך לקראת הסוף העירייה החליטה לא לשתף פעולה. אני אומר, למרות שאני לא אמור לעשות זאת, כי היינו קרובים לאישור של סכומים משמעותיים. משרדי ממשלה הבטיחו לעשות מאמץ להעביר את הסכום, ולא הצליחו".



לדברי כהן, הסיפור האמיתי פה הוא מדוע העירייה לא יורדת מהעץ - הפעם זה כישלון מוחלט שלה. "משרד האוצר צריך להתיישב איתם ולהגיע להסכמות", הסביר, "בשביתה הזו ירושלים חצתה כל קו, זו שביתה בלתי אחראית ובלתי סבירה. הוא ציין: "אנחנו מקיימים בדיקה בנושא ויפעלו בהתאם להמלצות".


מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "לא היה ולא נברא, מעבר לכך שהשביתה היא של ההסתדרות ולא של העירייה. העירייה פנתה להסתדרות בבקשה להימנע משביתה ופגיעה בתושבים. מוטב שהאוצר יסביר לציבור כיצד הוא מתכוון לסייע לירושלים ולמנוע פגיעה באלפיים משפחות ובשירותים לתושבי ירושלים במקום בספינים בתקשורת".

יוסי חביליו, יו"ר תנועת "מצילים את ירושלים" ומועמד לראשות העיר, פנה היום במכתב לראש העיר ירושלים ניר ברקת ובו הוא מתריע בפניו כי אם שביתת העירייה לא תסתיים, בכוונתו להגיש תובענה ייצוגית בשם תושבים שנפגעו מהשביתה המיותרת.

חביליו כתב במכתב: "לאור העובדה כי עיריית ירושלים, ברגע זה, לא ממלאת את חובתה החוקית כרשות מקומית ליתן שירותים לאזרחי העיר, דבר שגורם נזק כבד לתושבים הרי באם לא יחודשו שירותי הניקיון ו/או השירותים הנוספים באופן מידי, ובוודאי באם תהיה פגיעה בשירותי החינוך דבר שגורם נזק מידי וישיר לילדים ולהורים, וכמובן למעסיקים הרי אני מתכוונן בשם תשבי ירושלים, בשם תנועת מצילים את ירושלים ובשמי, כמועמד לראשות עיריית ירושלים להגיש תביעה ייצוגית כנגד עיריית ירושלים וכנגדך אישית כיוזם כל הפעולות שפורטו לעיל על הנזקים שנגרמים כתוצאה מאי מתן השירותים כאמור".