פרופסור קולגמן, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ ילדים ופגים בבית החולים רמב"ם, סיפר הבוקר (שני) בתכניתם של נסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM על ניתוח מורכב להסרת גידול במשקל קילוגרם שבוצע בתינוקת פגה, שכמותו נעשו רק מעטים בעולם, וכלל כ-50 רופאים מנתחים.



לדבריו, "זה היה תהליך שהורכב מהרבה שלבים. השלב הראשון היה לספר להורים את כל המהלכים המורכבים. מדובר בלידה של פגית, שכלל צוותים מרובים ממחלקות שונות של בתי החולים כדי להוציא גידול שהתגלה עוד ברחם. הצענו להורים את האפשרות לבצע הפלה במהלך תקופת ההיריון, אך מכיוון שהם מגיעים ממשפחה מאמינה ואופטימית הם החליטו להמשיך את התהליך".



קולגמן ציין גם כי "עוד מוקדם להגיד מה יהיו ההשלכות של הגידול, שהוסר מלחייה של הפעוטה שנולדה. מדובר בגידול גדול מאוד שהתיישב על הצוואר וההשלכות יכולות להיות אסתטיות, לצד השלכות נוספות. היה זה גידול שפיר שגדל מהר מאוד וחסם את דרכי הנשימה, ולכן ההיערכות המורכבת בבית החולים הייתה במטרה ליצור לילדה נתיבי אוויר, גם במהלך שהותה ברחם. הגניקולוגים הוציאו רק את ראשה של התינוקת מהרחם, והעניקו לתינוקת חמצן דרך השלייה. במשך 11 דקות נערך הניתוח כשחלק מהתינוקת עצמה עוד נותר בתוך הרחם".



 


"זה היה ממש מבצע צבאי", הוסיף הפרופסור, שהסביר: "הניתוח כלל כ-50 רופאים ממחלקת אף אוזן גרון, כירורגיה ילדים, ריאות ילדים, הרדמה לאמא, הרדמה לתינוק ועוד. כל הבית חולים התגייס ללידה הזו, תוך היערכות לדימום של האמא ושל התינוק גם יחד. לאחר שלב ההתאוששות החל שלב ההתמודדות עם הגידול שעירב כלי דם רבים, אלמנט שדרש צנתור תוך הספקת דם וחמצן".

לדבריו, "לאחר שכלי הדם הגדולים נסגרו והוסר הגידול על ידי מחלקת אף אוזן גרון החלה ההתערבות של מחלקת הפלסטיקה. להערכתי ניתוחים שכאלה הנם חריגים ביותר בעולם ונדירים במיוחד. אפשר לומר שמדובר בהישג עולמי. כיום התינוקת נושמת בכוחות עצמה ומתפקדת כרגיל".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן