עשרה ימי לימוד נוספים בשנה, זאת הבשורה של שרי האוצר והחינוך להורי הילדים בישראל. משה כחלון ונפתלי בנט הודיעו היום (שני) על תוכנית קיצור החופשות. על פי התוכנית, חופשות חנוכה ופסח יקוצרו בחמישה ימים כל אחת עבור תלמידי כיתות א'-ג' והם יישהו בבתי הספר עד שעות הצהריים. 

במסיבת עיתונאים שקיימו השניים, אמר שר האוצר כחלון כי "כשנכנסתי לתפקיד, בשיחה הראשונה עם בנט אמרתי לו שיש לו בעל ברית לנושא החינוך באוצר. היו לנו הרבה משימות, אבל ראינו בחינוך את אחת המשימות החשובות. התחלנו ממש, ביחד עם בנט, לעשות תהליך ואני שמח שהצלחנו לקדם את רוב הנושאים או כל מה שהציק גם להורים, גם למורים וגם לתלמידים וגם לרשויות, וזה התחיל בסייעת השנייה, ועבר לצפיפות בכיתות, ויחד עם בנט, שהתנה את זה בכניסה לממשלה, מצאנו את הכסף".

כחלון התייחס גם לנושא המורים, והצהיר "אנחנו רוצים שיהיו מורים טובים, אנחנו מאמינים במורים, הם מחזיקים את הנכס הכי יקר לנו, הילדים. לכן השקענו בזה לאחרונה המון כסף ומורה מתחיל עם שכר מכובד מאוד. נעבור לצהרונים, ועוד פרויקטים שבנט ידבר עליהם אחר כך. הבשורה היא שמשרד החינוך והאוצר הם בעלי ברית, ואנחנו מביאים שינויים שמתחוללים לנגד עינינו. אנחנו רואים כל הזמן אפשרות להרחיב את הנטו משפחה כדי שיהיה יותר קל לאוכלוסיות. יש חלק באוכלוסיה שקל לה, אסור לשכוח את אלה שקשה להן. זה עוזר לצמצם פערים וליהנות מהפרויקט שנקרא 'בית הספר של החגים'. הדיפרנציאליות פה, וזה שהשכבות החלשות משלמות פחות, זה מעיד שאנחנו רוצים שכולם ייהנו מזה. כל פרויקט כזה, היא עבורי משאת נפש, הגשמת חלום ואג'נדה". 


כחלון סיים את דבריו ואמר כי "התוכנית לקיצור החופשות היא המשך ישיר של רפורמת הצהרונים ושל תוכנית 'נטו משפחה'. מדובר בבשורה אדירה להורים הצעירים ולמעמד הביניים. הורים שיכולים לעבוד ולהתפרנס בראש שקט מחזקים את החברה הישראלית ואת המשק. הגיע הזמן אחרי שנים רבות שנסתכל גם על אוכלוסיות שלא הסתכלו עליהן במשך שנים וזה בדיוק מה שאנו עושים היום. מדובר בתיקון עוול שנגרם במשך השנים להורים שהיו צריכים להיקרע בין הצורך לצאת ולעבוד ובין הדאגה לילדים. גם בתקציב 2019 נמשיך לחזק את מערכת החינוך, הרווחה והבריאות".
 
השר בנט הבטיח כי התוכנית תצא לפעול כבר בחג הפסח הקרוב. "בשעה טובה אנחנו מבשרים שאנחנו מתאימים את החופשות להורים, ומקצרים את ימי החופשה בעשרה ימים בשנה. הורים לא יצטרכו לבחור בין פרנסה לבין הילדים, כבר בחופשת פסח הקרובה,  בין ה-25 במרץ ל-29 במרץ הילדים יהיו בבתי הספר".



לדברי בנט, התוכנית תפעל לילדים מגיל שלוש ועד כיתה ג'. "אנחנו מדברים על מיליון ילדים", אמר שר החינוך. "כבר בעוד חודשיים, הורים יוכלו לנקות את הבית בראש שקט. משבע וחצי בבוקר, כך יהיה גם בשנה הבאה, התשלום יהיה דיפרנציאלי, לשכבות החלשות זה יהיה בחינם, לחזקות עד 30 ש"ח ליום. הזנקנו את המתמטיקה, האנגלית, ועוד. בעוד שלושה שבועות יפנו אליכם להרשמה".

בנט הוסיף כי "זהו צדק היסטורי, לא צריך להיקרע בין הרצון לצאת לעבודה, לבין לצאת לילדים. בדיאלוג טוב ובריא, עם כל הגורמים, והקשבה, וגמישות, אפשר להביא בשורות. לפני חצי שנה התחייבנו לדבר הזה, וביצענו. ההשקעה היא טובה וכדאית. אני מאחל לכולם הצלחה, וכבר עוד חודשיים ניפגש בבתי הספר של החופשות".

גם במגזר הלא יהודי ייהנו מהתוכנית, כשבמקום חנוכה תקוצר חופשת החורף ובמקום פסח תקוצר חופשת האביב. כאמור, התשלום על תוכנית יהיה דיפרנציאלי. אשכולות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדירוגים 4-1 לא ישלמו עבור התוכנית. אשכולות 7-5 ישלמו 20 שקלים ליום פעילות, ואשכולות 10-8 ישלמו 30 שקלים ליום פעילות.

עלות התוכנית הכוללת תעמוד על כ-400 מיליון שקלים לעשרת ימי החופשה. עוד נמסר כי יינתן תקציב העשרה משמעותי עבור חוגים, מופעי תרבות, חומרי יצירה, ציוד מתכלה וכיוצא באלה. ההורים ישתתפו בהוצאות של התוכנית, שנקבעות על פי המדד החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (על פי אשכולות שקובעת הלשכה).

המורים יוכלו לבחור אם לעבוד או לקחת חופש

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבוהב, אמר כי מי שיהיה אחראי על הילדים בימים האלה יהיו המורים או הגננות או מדריכים שימה משרד החינוך. לדבריו, צמורים יוכלו לבחור אם לעבוד בעשרת הימים האלה או לקחת את החופש. מי שיעבוד יקבל תוספת שכר. 

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, "אמר כי אתם עדים לבשורות האדירות, זה אחד התקציבים הכי חברתיים שהיו פה. ההוצאות החברתיות יותר מהביטחונית. שר האוצר שינה את התפיסה. במסגרת הצעדים הרבים, יש הפחתת נכסים, צהרונים, תוספות לקשישים, לסיעוד, לנכים. אנחנו נוגעים בשלושת אבני הליבה, צמיחה ופריון שתאפשר למורים לצאת ולעבוד ולייצר פרנסה, הקטנת יוקר המחייה - מקבלים את השירותים וצמצום פערים - אותם הורים בשכבה הסוציו-אקונומית".

ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, המשמש גם כיו"ר מרכז השלטון מקומי, בירך על התוכנית, ואמר כי "זאת בשורה גדולה להורים ולילדים, ולשלטון המקומי. יש פה שילוב של שר אוצר שמגויס, לצד זה שיש שר חינוך מעולה, שיחד עם השלטון המקומי הובלנו מהפכות של ממש. אם זה פרויקטים, אם זה צהרונים, וכל אלה מתחברים לרפורמות. בשלב הבא נטפל בעבודה מועדפת לחיילים וחיילות משוחררים, שיוכלו להתעסק בחיבור. יחד עם זאת, אני רוצה להודות לשר האוצר, לשר החינוך. זה הדבר החשוב ביותר במדינת ישראל".