מלחמה בשירותי הכבאות. נציב כבאות והצלה ראשי, רב טפסר דדי שמחי, הוציא אתמול מכתב השעיה לשבועיים נגד רשף עמוס סילם, סגן יו"ר ועד הכבאים ומפקד משמרת בתחנת נתניה, בעקבות דברים שאמר סילם בישיבת צוות בתחנה, בהן הורה לאנשיו שלא לשתף פעולה עם הפיקוד של מחוז מרכז בארגון.

בהקלטה של דבריו, נשמע סילם אומר כי "המחוז מבחינתנו לא קיים, ועם כל הכבוד למנחם שיושב פה, וגם אם היה היה יושב פה אייל (כספי, מפקד מחוז מרכז בכבאות), גם לו אני אגיד את זה בפנים - מבחינתנו אין מחוז. אתם העובדים, מבחינתכם המחוז לא קיים".
סילם הבהיר לאנשי התחנה שזוהי רק תחילת המאבק: "אין לכם מה לחשוש מאיומים כאלה ואחרים. שיבוא מפקד המחוז ויגיד לכבאי 'בוא תדבר, תעשה פעולה'. הוא בא, אתם פשוט מסתובבים 180 מעלות ממנו, לא מדברים איתו בכלל. הוא לא קיים. יש הנחיה של יו"ר ארגון עובדי הכבאים, אבי אנקורי, שהוציא מסמך כתוב שתחנת נתניה בנתק עם המחוז, על כל המשתמע מכך".

"הנה, גם עכשיו אני אומר, אייל ומנחם וכל המחוז לא קובעים שום דבר בכל מה שקשור לתחנת נתניה, כל עוד ההנחיה תקפה. אנחנו כרגע לא נמצאים בפעולת שגרה עם המחוז. אנחנו לא נמצאים במצב שהוא רגיל, שהם באים ומבקרים ונותנים איזשהן הנחיות. הם יכולים לבוא ולתת הנחיות ולדבר ללמפה מבחינתנו. לא מדור מניעה, לא עובדי משמרת, לא ראש משמרת, אף אחד. היחיד שמנהל איתו שיחה זה יואל, הוא כרגע נמצא בכובע של ממלא מקום תחנה, הוא מנהל איתו".

 
העימות בין ארגון הכבאים לבין הנציב, שמונה ע"י השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, נובע מכך שהוא הגיע מבחוץ ולא צמח בתוך שירותי הכבאות. מבקר המדינה יוסף שפירא, אף קבע כי יחסי העבודה בין הארגון לנציבות מסכנים את הציבור וכי ועד העובדים מנסה להביא להדחתו של שמחי. 

"מדובר במרד"

גורמים בנציבות טוענים שמדובר במאבקי אגו בלבד של ארגון הכבאים וזאת ללא שום סיבה מספקת. קצינים בכירים מוסיפים: "הגענו לשפל המדרגה. גוף חירום מהחשובים ביותר במדינה מאוים על ידי העובדים שלו עד כדי סיכון חיים ממשי וזאת בטענות חסרות שחר בניסיון לתלות אשמה בנציב השירות, לכאורה בגלל שלא בא מתוך הארגון. אנחנו מזכירים לחברי הארגון, מה הם עשו כשבראש הנציבות עמד שחר איילון ומפנים אותם לקצינים בכירים אחרים כדי לשמוע האם יש ממש בטענות שלהם. נכון לעכשיו קורסים מבצעיים לא מתקיימים חודשים ארוכים. רק את זה הם צריכים לקחת על מצפונם". 
 
במכתב תמיכה בנציב שמחי שנשלח לשר ארדן, עליו חתומים מפקדים בכירים ברשות הכבאות, הם טוענים כי "בימים האחרונים אנו עדים להשתלחות חסרת רסן של ועד העובדים בנציב הכבאות ומפקדים אחרים ברשות הכבאות, כמו גם ליצירת כאוס ברשות וניתוק מגע מדרגי פיקוד בתואנה של שמירה על זכויות עובדים". 
 
"אנו מודיעים כי ניתוק מגע מנציב, מפקד מחוז או כל סמכות פיקודית אחרת משמעו מרד, והדבר יגרום לפגיעה מבצעית חמורה, סיכון חיי אדם, סירובי פקודה ויצירת כאוס במערך והתוצאות מי ישורנו".

 
אחד הכבאים אמר כי "יש פה סיפורים הזויים, איש ועד דקר כבאי. במחוז אחר איש ועד נתן בוקס לקצין ויש עוד איומים. אנחנו אמיצים להיכנס לשריפה, אבל לא ללכת מול החבורה הזאת".
  
כבאי אחר אמר כי האזרחים יודעים את האמת: זה לא קשור לשום דבר מבצעי. "יש לנו את הציוד ואת כל מה שנדרש ואף אחד מהלוחמים איתי במשמרת לא מתאמן. שנה הועד הזה עצר אימונים וקורסים. אין פגיעה יותר קשה מזאת. כל ההשבתות שהם עושים פוגע קשות באימונים והכשרות. כולנו שמענו שהנציב החליט לטפל בשני חברי ועד והם אמרו הוא ישלם על זה".
לדבריו, "שנים אנשי הוועד עושים כאן ככל העולה על רוחם. אחרי שעברנו את אסון הכרמל חשבנו שנהיה גוף טוב יותר, אבל למעשה נהיה גרוע יותר. הם נהיו יותר חזקים ובמקום לייצג אותנו הם נלחמים עם המפקדים שלנו על כח ושליטה".

רק בשבוע שעבר הגיעו כ-400 לוחמי אש לטקס סיום מפקדי צוותים אשר נערך בפתח תקווה במטרה להביע את מחאתם נגד שמחי. במסגרת המחאה מנעו מנציב הכבאות לדבר, כשקראו לעברו קריאות המאשימות את הנציבות בהזנחת מערך הכבאות והפעילו צופרים במהלך האירוע. הכבאים אף הורידו דרגות, ירדו אל רחבת הטקס שם עמדו לצד חבריהם אשר סיימו את הקורס ויחדיו הביעו את מחאתם המשותפת על הנעשה. בתוך כך, ארגון הכבאים הכריז על סכסוך עבודה מול נציבות הכבאות וההצלה הארצית.

יו"ר ארגון הכבאים, אבי אנקורי, מסר: "אנחנו מתנצלים בפני המשפחות והאורחים שהגיעו לטקס, זוהי לא דרכנו, אך לצערנו אנו נאלצים בימים אלו לזעוק בשמם של 3,000 לוחמי מערך הכבאות וההצלה. מאז כניסתו של דדי שמחי לתפקיד הנציב חלה התדרדרות מתמשכת במצב המוכנות של מערך הכיבוי לאירועי שריפה, ולרבות לאירועים רבי נפגעים. לוחמי האש מסכנים את חייהם מדי יום כשהם נאלצים להשתמש בציוד תקול, ביגוד דליק וכלי רכב לא שמישים".