האם מי שהיה אמון על המידע הרגיש ביותר במדינת ישראל הדליף פרטים חסויים מחקירה לחברו, וניצל מחקירה רק 'בזכות' רצח רבין? תחקיר "עובדה" ששודר הלילה (רביעי) חשף כי בעת שנחקר מי שהיה אז (והיום) שר הפנים אריה דרעי בעקבות חשדות לשחיתות, שהסתיימו בהרשעה, הגיעו אליו פרטים מסווגים מהחקירה, בהם גם מידע על האזנות סתר שביצעה המשטרה במסגרת הפרשה.



החשדות שדרעי מודע להאזנות הסתר שמבוצעות נגדו החלו לאחר שבמהלך שיחה עם סוכן משטרתי, הפגין השר בקיאות בנושא האזנות הסתר, דבר שהדליק אורות אדומים במשטרה וחשש כבד כי פרטים מהחקירה דולפים לעבר מושאה. מיד שעלו החשדות לדליפה, החלו במשטרה לנסות ולאתר את המדליף וביצעו בדיקות פוליגרף נרחבות בצמרת המשטרה והשב"כ, בדיקות שבסיומן נותרו שני חשודים - מי ששימש אז כראש השב"כ יעקב פרי וראש מחלקת מודיעין במשטרה באותה התקופה, ניצב אבי דותן - שסירב להיבדק בפוליגרף. 



הפגין בקיאות בנושא האזנות הסתר נגדו. השר אריה דרעי, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפגין בקיאות בנושא האזנות הסתר נגדו. השר אריה דרעי, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ארבע חקירות פוליגרף, שתי תוצאות שקר



שמו של פרי, שהיום משמש כחבר כנסת מטעם "יש עתיד" עלה בעקבות קשריו עם דרעי וראש השב"כ אף הודה בחקירתו כי דרעי והוא שוחחו, ביוזמת השר, על החקירה, אך הכחיש כל קשר לדליפת מידע ממנה. "השר הלין על מר גורלו. הוא טען שמתאכזרים אליו, יורדים לחייו, גורמים לו עוול. אך מעולם לא עלה הנושא של בקשה שלו להתערבות או בקשה שלו לקבל ממני מידע שהוא חשב שאני יכול להשיג עבורו", סיפר פרי והוסיף כי לא ידע על חקירת דרעי "יותר ממה שאזרח רגיל ידע מקריאת העיתונים".



עם זאת, בדיקות הפוליגרף שעבר העלו תמונה שונה לגמרי. ראש השב"כ לשעבר עבר ארבע בדיקות במסגרת חקירת ההדלפה, כאשר אף אחת מהן לא ניקתה אותו ובאחרונה אף ביקש להחליף את בודק הפוליגרף. שתי שאלות אשר הקשורות בחקירה ובהן עולה כי פרי שיקר היו "האם ב-1991 ביקשת מידע על האזנות רגישות בנושא דרעי במרכזת הר-נוף", ו"האם מסר מידע לדרעי על האזנות המשטרה נגדו". 

צוות החוקרים שמונה לבדוק את ההדלפות, שהורכב משלושה חוקרים המליץ להעמיד לדין את ניצב דותן בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וממליצים לפתוח בחקירה נגד פרי והיועץ המשפטי של השב"כ, עורך הדין אלי זוהר, אך עם סיום חקירת המקרה השב"כ נשטף בטלטלה שבאה לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין, שהיה מאובטח על ידי היחידה לאבטחת אישים של הארגון, והחקירה נגד פרי נקברה. ניצב דותן פרש מהמשטרה ולמרות ההמלצות לא הועמד לדין בפרשה. עו"ד זוהר לא נחקר וממשיך לייצג אנשי שב"כ.

פרי: "תוהה איך הגיע התחקיר נגדי לעיתונאים, אולי זאת פרשת הדלפה"

חה"כ יעקב פרי מסר בתגובה לכתבה: "אמרתי בעדותי כי בפגישות עבודה שוטפות שהתקיימו ביני ובין השר דרעי, ציין השר מיוזמתו שידוע לו כעובדה מוגמרת שהמשטרה מבצעת עליו האזנות סתר. מטבע הדברים לא הגבתי לדבריו. כל פרשנות שמנסים לתת לתגובתי משוללת כל יסוד. בשולי הדברים אבקש להביע תהייה כיצד תיק המוגדר "סודי ביותר" מגיע לידי עיתונאים, אולי כאן נמצאת פרשת הדלפה לכשעצמה".

ניצב בדימוס אבי דותן מסר: "מעולם לא הדלפתי ולא העברתי חומרי חקירה לאנשים שאינם מוסמכים לקבלם. הגורמים הרלוונטיים דנו והכריעו בעניין זה ולא נקטו בכל הליך כנגדי. צר לי כי מעלים מהאוב פרשה זו, 23 שנים לאחר שהסתיימה".

השר דרעי מסר: "הנחתי מאחור את הפרשה שאירעה לפני למעלה מ--20 שנה ואיני מתכוון לעסוק בה כלל ועיקר. לא זומנתי כלל להעיד בוועדת גדרון ולא הייתי חלק מהבדיקה שנוהלה על ידה. אני עסוק בימים אלה בעבודתי כשר בממשלה, כחבר הקבינט הבטחוני וכיו"ר מפלגת ש"ס".